محیط بان، سبزپوش بی ادعا

محیط بانان، سربازان گمنامی هستند که بدون هیچ ادعایی، وظیفه حفظ و حراست از عرصه های زیست محیطی را بر عهده دارند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به نقل از ایرنا، دوری از خانواده، کمین های طولانی مدت در سرما و گرما، روبرو شدن با خطراتی نظیر پرت شدن از کوه، مار گزیدگی و مجروح شدن در رویارویی با شکارچیان، فقط بخشی از دشواری های یک محیط بان در انجام وظیفه است .
همه این سختی ها به خاطر عشق، علاقه و حفاظت از طبیعت و حیات وحش است و اگر غیر از این بود آنها عطای محیط بانی را به لقایش بخشیده بودند .

همه ما واقفیم اگر سبزپوشان و سبزدلان محیط بان نبودند طبیعتی هم نبود و گونه های حیوانی با ارزش منقرض می شدند .

آنها همه سختی ها را بخاطر عشق و علاقه به طبیعت و حفاظت از گونه های جانوری تحمل می کنند و وسیله نقلیه شان، موتورسیکلت و راه پیش رویشان بیابان برهوت و گرمای طاقت فرسا است .
همه ساله، روز ولادت امام رضا (ع) به پاس قدردانی از زحمات این سربازان بی ادعا، روز محیط بان نامگذاری شده و ما هم به همین بهانه با چند محیط بان سخت کوش به صحبت نشستیم تا بیشتر از تلخی ها و شیرینی های شغل خود بگویند .


***
گستردگی فعالیت محیط بانان

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد با تبریک ولادت امام رضا (ع) و روز ملی محیط بان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ایران از سال ۴۶ واژه شکاربان در کشور رایج شد و یکسری نیروها که وظیفه حفاظت از طبیعت و عمدتا حیات وحش و گونه های برجسته قابل شکار را برعهده داشتند شکاربان نامگذاری شدند .

حسن اکبری اظهار داشت: کاربرد رسمی این واژه بیشتر از ۱۰ سال طول نکشید و کم کم جای خود را به واژه محیط بان داد .

وی وظایف این نیروها را حفظ طبیعت، تنوع زیستی، پوشش گیاهی و حیات وحش و بعد از آن آب و خاک و چشمه را می توان نام برد که پیشگیری از تخریب و آلودگی ها هم پس از آن به وظایف این نیروها اضافه شد که همه این ها موید گستردگی وظیفه محیط بانان است .

اکبری با بیان اینکه علی رغم گستردگی وظایف محیط بانان، بخشی از سختی کار آنها به حفظ حیات وحش بر می گردد اظهار داشت: عشق و علاقه از جمله ویژگی یک محیط بان موفق است .
وی تصریح کرد: اگر این افراد به عنوان شغل به این حرفه نگاه کنند هرگز نمی توانند موفق باشند زیرا با سختی ها و شرایط دشوار طبیعت و عرصه های زیستی اعم از گرما ، سرما، دوری از خانواده ، درگیری با شکارچیان ، پرت شدن از کوه ، تصادفات در هنگام تعقیب و گریزها ، گزیدگی حیوانات ، غرق شدن در تالاب ها ، دریاچه ها و رودخانه ها مواجه می شوند .

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد تصریح کرد: بنابر این محیط بانان زمانی می توانند سختی های فوق را تحمل کنند و در این شغل بمانند که عاشق طبیعت باشند که این مهمترین ویژگی است که در محیط بان خوب و موفق وجود دارد .


اکبری، آگاهی کافی یک محیط بان از طبیعت محل زندگی و فعالیت خود را از دیگر ویژگی های یک محیط بان موفق نام برد و گفت : این آگاهی برگرفته از علاقه آنها به تنوع زیستی و طبیعت است که باید این علاقه به درک فرآیندهای اکولوژیک ، ارزش حیات وحش و تا حدودی آگاهی از رفتار شناسی گونه ها منجر شود .

وی خاطر نشان کرد:این اطلاعات و علاقه مندی به آنها کمک می کند تا همیشه روحیه و انگیزه های بالا برای خدمت و حفاطت از عرصه های زیستی داشته باشند به عنوان مثال هنگام شب خوابیدن در کوهستان ، جنگل ، مجاور تالاب یا کویر هر کدام نیاز به تجارب خاص دارد .

اکبری گفت: تمام تلاش این قشر برای بهبود کیفیت زندگی انسانها برروی کره زمین معطوف می شود و بدون تردید با تلاش این افراد امروز شاهد وجود گونه های ارزشمند جانوری در طبیعت هستیم و هنوز می توانیم آثاری از مناطق بکر طبیعی را در قالب مناطق حفاظت شده مشاهده کنیم .


معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: شاید جای سوال برای بسیاری از طرفداران محیط زیست وجود داشته باشد که چرا کسانی که اینگونه خود را وقف حفاظت از طبیعت کشور می کنند باید این گونه در معرض انواع آسیب ها قرار گیرند یا جرم ۱۲۰ محیط بانی که از اول انقلاب اسلامی تاکنون جان خود را در راه حفاظت از محیط زیست از دست داده و به شهادت رسیده اند چه بوده است؟ .

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد خاطر نشان کرد: شاید همه این ها بهانه ای باشد برای اینکه ما بیشتر به این واقعیت ها فکر کنیم و تلاش نماییم تا نگرش و تفکر تعدادی از هموطنان که هنوز اصرار برای شکار غیر مجاز و دست اندازی به منابع ژنتیکی دارند را تغییر دهیم .

وی اظهار کرد: همچنین شاید روز محیط بان فرصتی برای همراه نمودن مردم صاحب تمدن دیرینه و صاحب نگرش اسلامی با آموزه های دینی به منظور حفاظت از گنجینه های زیستی این مملکت باشد.


***
فعالیت ۵۵ محیط بان در یزد


وی ادامه داد: در استان یزد در حال حاضر کمتر از ۵۵ محیط بان حفاظت از کل ذخایر ژنتیکی استان را به دوش می کشند .

اکبری اضافه کرد: در شرایط فعلی که محیط بانان با تنگناهایی چون نداشتن خودرو کافی ، موتورسیکلت و تامین سوخت مواجه هستند انجام این فعالیت ها در راستای حفاظت از محیط زیست برای محیط بانان بسیار دشوار است .

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد گفت: مهمترین کمکی که در استان یزد به محیط بانان در سالهای اخیر شده این بوده که بخش هایی از استان در قالب قرق اختصاصی توسط بخش خصوصی مدیریت می شود و وظایف محیط بانان تا حدودی توسط قرق بانان صورت می گیرد و استان در این زمینه در کشور پیشرو و موفق بوده است .

اکبری افزود: امیدواریم با هموارتر شدن مسیر واگذاری قرق های اختصاصی، زمینه سبک ترشدن بار مسوولیت محیط بانان بیش از پیش در همه کشور فراهم شود .


***
کمبود ۱۵۵ محیط بان در یزد

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد با اشاره به کمبود نیروهای محیط بان در استان گفت: برای حفاظت مطلوب عرصه های طبیعی استان به بیش از ۱۵۵ نیروی حفاظتی نیاز است که اگر در قالب محیط بان یا قرقبان تامین شود حفاظت مطلوبی از عرصه های زیستی محیطی در استان خواهیم داشت .
وی افزود: در زمینه استاندارد سازی زندگی محیط بانان در هنگام ماموریت ها مانند امکانات پاسگاهی ، تغذیه مناسب و غیره باید تلاش بیشتری انجام شود .

معاون فنی اداره کل محیط زیست یزد اظهار گرد: از نظر حقوقی هم باید امکان حمایت های قانونی در هنگام برخورد با تخلفات و بکارگیری سلاح بیشتر توسط این قشر فراهم شود .


***
هرگز خسته نمی شویم


یک محیط بان یزدی که سال های زیادی است در این عرصه فعالیت می کند گفت: از محیط بانی، نه تنها خسته نمی شوم بلکه هر روز با شوق و جدیت بیشتر ادامه می دهم .
رضا ملا محمد علیان افزود: در ابتدا بعنوان شغل وارد این حرفه شدم ولی بعدا به طبیعت و حیات وحش علاقه مند گردیدم .

وی اظهار داشت: اگر چه شغل محیط بانی با سختی بسیاری روبرو است اما ما محیط بانان بخاطر عشق و علاقه به عرصه زیست محیطی به فعالیت خود ادامه می دهیم .

این محیط بان که ۱۲ سال سابقه کار دارد تصریح کرد: محیط‌بانان در سرما و گرمای طاقت‌فرسای کویر یزد به دلیل کمبود تجهیزات و نداشتن ماشین مجبور هستند با موتورسیکلت، ماموریت های خود را انجام دهند .

وی تصریح کرد: برخی روزها در دمای بسیار بالا و یا زمستان سرد محیط بان مجبور می شود ساعت های متمادی یا حتی چند روز در کمین متخلفان در طبیعت بماند تا بتواند شکارچیان غیرمجاز را به دام بیندازد .

این محیط بان اظهار داشت: در مدت فعالیت در عرصه های زیستی محیطی بارها پرندگان و گونه های دیگر جانوری که به دلایل مختلف زخمی شده بودند را نجات دادیم و یا از دست شکارچیان رها کردیم .
جواد شکوهی، دیگر محیط بان یزدی هم اظهار داشت: اساس شغل محیط بانی، عشق و علاقه است و بدون داشتن این روحیه نمی شود کار کرد، زیرا این شغل سختی و مشکلات خاص خودش را دارد .

وی همچون دیگر محیط بانان از ساعات شیفت کاری خود گله کرد و افزود: به علت کمبود نیروها مجبوریم ساعات بیشتری را به دور از خانواده سپری کنیم .

این محیط بان با بیان اینکه با کمبود تجهیزات حفاظتی روبرو هستیم خاطرنشان کرد: در برخی روزها به دلیل نبود خودرو و نداشتن سوخت مجبور هستیم در این گرمای سوزان گشت زنی کنیم .

وی تصریح کرد: همه شغل ها سختی و مشکلات خاص خود را دارد اما فکر کنم محیط بانی یکی از سخت ترین شغل هاست و ما همیشه به خاطر عشق و حفاطت از گونه های جانوری از هیچ تلاشی دریغ نمی کنیم .

وی که سابقه فعالیت در منطقه حفاظت شده کالمند بهادران ، دره انجیر اردکان و پارک ملی سیاه را دارد گفت: از مسوولان می خواهیم که نسبت به تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی اقدام کنند تا بخشی از مشکلات آنها حل شود .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات