تلفیق ژنتیکی وحوش دو منطقه حفاظت شده خانگرمز و لشگردر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، عیسی کلانتری در این نامه بیان کرد: موضوع عدم رشد جمعیت وحوش منطقه حفاظت شده لشگردر ملایر از طریق اداره کل حفاظت محیط زیست استان و واحدهای تحقیقاتی مرکز پیگیری شده و پس از بررسی، مسائلی از جمله اثرات سوء خشکسالی های پی در پی و درون آمیزی مطرح شد.

کلانتری افزود: احتمال می رود یکی از دلایل این موضوع، درون آمیزی و عدم وجود تنوع ژنتیکی است.

وی ادامه داد: مقرر شد در سال جاری و در مرحله اول به تعداد محدود، سه راس نر و سه راس ماده از هر یک قوچ و میش و کل و بز از جمعیت خانگرمز تویسرکان به لشگردر رهاسازی شوند.

وی اضافه کرد: در صورت نتیجه بخش بودن، این اقدام در سال بعد با همین نسبت جنسی و به تعداد بیشتر انجام خواهد پذیرفت.

گفتنی است، منطقه حفاظت شده لشگردر سال ۱۳۶۹ به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد. این منطقه با ۱۵ هزار و ۵۵۰ هکتار وسعت، درمجاورت شرق و جنوب شرقی ملایر واقع شده است.

گونه های شاخص جانوری این منطقه شامل ۱۸ گونه پستاندار از ۱۱ خانواده و ۵ راسته و ۷۵ گونه پرنده از ۲۳ خانواده و ۷ راسته است. این منطقه به لحاظ موقعیت طبیعی و توپوگرافی دارای سه وضعیت کوهستانی، تپه ماهوری و نسبتاً دشتی است.

مناطق کوهستانی زیستگاه کل و بز و مناطق تپه ماهوری زیستگاه گونه حمایت شده قوچ و میش ارمنی می باشد. از پستانداران منطقه می توان کل وبز، قوچ ومیش، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، گورک ، کفتار و رودک و از پرندگان کبک، تیهو، باقرقره، عقاب طلایی، قرقی، فاخته، دلیجه، کمر کلی، پری شاهرخ، چیچک، و از خزندگان انواع مار را می توان نام برد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات