اجرای طرح خانه های هوشمند و رواج استفاده از پنل های خورشیدی در کشور

اجرای طرح خانه های هوشمند و رواج استفاده از پنل های خورشیدی در کشور


در جلسه گروه تخصصی برق مطرح شد
اجرای طرح خانه های هوشمند و رواج استفاده از پنل های خورشیدی در کشور

رئیس گروه تخصصی برق و عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران درباره چگونگی برگزاری جلسه تخصصی برق ، گفت: داین جلسه بیشتر در مورد راهبردهای تخصصی برق صحبت شد. بحث کلی شامل محورهای شناخت و معرفی انجمن‌های مهندسی برق ، اعتلای رشته برق، توسعه بازار ، خدمات مهندسی برق، توسعه فن‌آوری‌های انرژی‌های نوین و مباحث انرژی بود.
سید محمد هاشمی درادامه اظهار کرد: موضوع شناخت و معرفی انجمن‌ها به دو گروه معرفی مفاخر و مهندسی و آموزش‌های بین‌المللی تقسیم ومقرر شد همکاران تقسیم وظایف کرده وکارهای مرتبط با این دو کارگروه را انجام دهند. در مورد اعتلای رشته برق نیز مباحث مربوط به آموزش‌های مرتبط با این رشته  و شرح خدمات و برآورد تعرفه‌ها مورد توجه قرار گرفت.
رئیس گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی افزود: توسعه بازار خدمات مهندسی برق  ، موضوع دیگر مطرح شده در جلسه بود که مقررشد ؛ تعاملاتی با شرکت توانیر داشته باشیم و پیش‌نویس آن نیز نوشته شده است. همچنین درباره برنامه« اف تی تی اچ  »قرار است  با شرکت مخابرات تفاهمنامه‌ای امضا شود.
هاشمی گفت: مبحث توسعه فن‌آوری‌های نو از دیگر بحث‌های جلسه بود و قرار شد همکاران درباره دو مبحث زیرشاخه‌ای آن یعنی شهر هوشند و خانه هوشمند کار کنند.
عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت: مبحث پایانی جلسه نیز درباره انرژی و بخصوص انرژی‌های تجدید پذیر و خورشیدی بود و درباره مدیریت مصرف برق و مدیریت بار صحبت شد. خوشبختانه درباره استفاده از انرژی خورشید پیشرفت‌های خوبی در کشور داشته‌ایم و امیدواریم همینطور نیز ادامه پیدا کند.
وی  افزود: مدیریت بار و مصرف برق بسیار دارای اهمیت است . بخصوص امسال که از این بابت در تنگنا هستیم  و با خاموشی‌های مکرر که هموطنان با آن مواجه شدند این مساله به دغدغه‌ای جمعی تبدیل شده است. من معتقدم اگر مصرف برق به درستی مدیریت شود ما با خاموشی روبرو نخواهیم شد. اگر در هر منزل مسکونی تنها ده درصد در مصرف برق صرفه‌ جویی شود ؛ دیگر خاموشی‌ها تکرار نخواهد شد و از پیک مصرف خواهیم گذشت. پیک فعلی ۵۷هزار مگاوات است درصورتی که پیک مصرف در زمستان به ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد و همین موضوع نشانگر آن است که عمده مصرف برق در تابستان وسایل سرمایشی هستند که نهایتا ۲۰۰ساعت درسال است و از نظر اقتصادی به هیچ‌ وجه مقرون به صرفه نیست که بخاطرش سرمایه‌ گذاری کرده و  نیروگاه ساخته شود چراکه با صرفه‌جویی و استفاده از انرژی خورشیدی می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.
هاشمی در پایان اظهار کرد: اگر بازار، کارخانه‌ها و منازل مسکونی همکاری کنند براحتی می‌توان از ساعات پیک تابستان یعنی ساعت ۱۲ تا ۱۶بدون خاموشی عبور کرد. در این ساعت باید از استفاده وسایل پرمصرف خودداری کرد.
باید طرح خانه‌های هوشمند اجرایی شود و استفاده از پنل‌های خورشیدی در کشور رواج پیدا کند. مردم باید بدانند در صورت استفاده از پنل‌های خورشیدی حتی می‌توانند برق اضافه بر مصرف‌شان را به وزارت نیرو بفروشند. همه این موارد را می‌توان با آموزش به مردم یاد داد و مردم بی‌شک در این زمینه همکاری خواهند کرد. اینها مسایلی بود که در جلسه مطرح شدند و امیدوارم بتوانیم در زمینه فرهنگ‌سازی بیشتر کار کنیم.
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

    سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

      نظرات