مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان- قابلیت انتخاب صنعت سبز در خوزستان بالاست و براحتی می توان ۱۰صنعت که امتیازات لازمه را برای کسب صنعت سبز دارند را به همایش ملی معرفی کرد استان خوزستان پیش قدم در برگزاری انتخاب صنعت سبز در استان

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان- احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در اولین همایش تجلیل از صنایع سبز ،چهره های ماندگار وتلاشگران حوزه محیط زیست خوزستان در اهواز با بیان اینکه استان خوزستان پیش قدم در برگزاری انتخاب صنعت سبز در استان گفت: قابلیت انتخاب صنعت سبز در خوزستان بالاست و براحتی می توان ۱۰صنعت که امتیازات لازمه را برای کسب صنعت سبز دارند را به همایش ملی معرفی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مشکلات زیست محیطی استان از جمله سد گتوند اشاره نمود و سد گتوند را مشکل لاینحل خوزستان توصیف کرد و نسبت به وضعیت سد گتوند در صورت ادامه خشکسالی شدید در این استان هشدار داد.

لاهیجان زاده افزود: اکنون چند صد میلیون مترمکعب از آب رودخانه کارون را شور کرده که با مدیریت مخزن سعی می کنند تا حدی تبعات این مشکل را کاهش دهند.

وی طرح سد گتوند و تبعات منفی آن را نیز یادآور شد و گفت: این سد با نادیده گرفتن نظرات کارشناسی و بر اساس تصمیمات سیاسی ساخته شد و اکنون حتی با بسیج همه کشور نمی توان مشکل ناشی از احداث این سازه را حل کرد.

لاهیجان زاده خوزستان را نماد توسعه ناپایدار دانست و افزود: خوزستان در بسیاری شاخص ها از جمله کشاورزی، نفت ، گاز و انرژی برق آبی رتبه اول را در کشور را دارا می باشد و در گذشته با افتخار از این جایگاه صحبت می کردیم اما برخی طرح های استانی و ملی عامل این توسعه ناپایدار در استان بوده اند به طوری که اکنون می توان گفت که خوزستان قربانی توسعه بوده است که تبعات آن اتفاقات اخیر در این استان بوده است.

وی با اشاره به آتش سوزی گسترده در تالاب هورالعظیم و دود غلیظ ناشی از آن افزود: دود آتش سوزی در هورالعظیم در واقع حاصل فرآیندهای چند ده ساله در ایران، عراق و ترکیه است و دودی که اکنون شهرهای خوزستان را فرا می گیرد مرحله نهایی این فرآیند است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین به صنایع استان توصیه کرد که در زمینه تامین نیازهای آب و برق خود راهکارهای جدیدی را اجرا کنند زیرا با توجه به بحران آب و برق در کشور دیگر نمی توان برای توسعه صنعت روی تخصیص آب از منابع طبیعی حساب کرد.

وی با تاکید بر تبدیل چرخه مصرف به سیلک بسته و استفاده مجدد از آب گفت: قرار است فاضلاب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز که به زودی به بهره برداری می رسد برای مهار کانون های گرد و غبار مورد استفاده قرار گیرد.

لاهیجان زاده همچنین بر خودکفایی صنایع در انرژی برق بر تولید انرژی خورشیدی تاکید کرد و گفت: با سرمایه گذاری ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریالی می توان از هر هکتار زمین ۱۰ مگاوات برق تولید کرد..

وی با انتقاد از تشدید آلودگی فلرهای نفتی در اهواز به دلیل قطع برق، اظهار داشت: اخیرا قرارداد ۴.۳ میلیاردی طرح توسعه نفتی ارائه شده که می شد در آن سهم ناچیزی برای تولید انرژی خورشیدی درنظرگرفته شود.

لازم بذکر است، سد گتوند علیا  بلندترین سد خاکی کشور و آخرین سد روی رودخانه کارون است که در ۲۵ کیلومتری گتوند در خوزستان قرار دارد.

کارشناسان می گویند جانمایی اشتباه این سد باعث شده که سازند نمکی گچساران در مخزن سد قرار گیرد و حل شدن تدریجی نمک این سازند باعث شور شدن آب مخزن و رودخانه کارون شده است. این سد در سال ۹۱ با وجود مخالفت شدید کارشناسان آبگیری شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات