استاندار خوزستان از بهره برداری ۶ تصفیه خانه فاضلاب شهری در استان تا پایان امسال خبر داد. استاندار خوزستان در اولین همایش تجلیل از صنایع سبز ، چهره های ماندگار و تلاشگران حوزه محیط زیست خوزستان در اهواز - تمام دستگاه های استان مکلفند که محیط زیست را در طرح های خود مدنظر قرار داده و پیوست های زیست محیطی آنها را انجام دهند

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در اولین همایش تجلیل از صنایع سبز ، چهره های ماندگار و تلاشگران حوزه محیط زیست خوزستان در اهواز گفت: سیستم تصفیه خانه فاضلاب ۶ شهر استان شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، بندر امام، شادگان و ماهشهر با فاینانس خارجی در حال اجرا هستند که امسال به اتمام می رسند.

به گفته وی، تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز تا دو هفته آینده آماده بهره برداری است و تصفیه خانه غرب این کلانشهر نیز به زودی آغاز به کارمی شود.

وی افزود: تصفیه خانه های فاضلاب در شهرهای شوش، بستان، اندیمشک، بهبهان و ایذه نیز در آستانه آغاز عملیات اجرایی است.

شریعتی همچنین با اشاره به اثرات منفی توسعه صنعت و شهرنشینی بر محیط زیست در دنیا افزود: خوزستان نیز از این مساله مستثنی نبوده ولی به دلیل وجود منابع غنی و استعدادهای بینظیر، دستکاری در طبیعت این استان نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر بوده است.

وی یکی از مشکلات خوزستان را بخشی نگری دستگاه ها و وزارتخانه ها عنوان کرد و افزود: خوزستان با توجه به اقلیم و جغرافیای خاص خود که آخرین نقطه عبور آب رودخانه هاست از بخشی نگری آسیب دیده زیرا در این استان مدیریت سرزمین و حکمرانی خوب اعمال نشده است.

شریعتی تصریح کرد: جنبه های زیست محیطی و اجتماعی طرح های بزرگ در خوزستان مورد توجه نبوده و تنها دستیابی به نتایج اقتصادی آن موردنظر بوده است.

وی با بیان اینکه بحران های خوزستان صحنه تمام نمایی از عملکردهای گذشته است، گفت: به طبیعت این استان فشار وارد شده و در آن دخالت هایی شده بدون اینکه نیازها و شرایط و توان آن لحاظ شود.

شریعتی اظهار داشت: تمام دستگاه های استان مکلف شده اند که محیط زیست را در طرح های خود مدنظر قرار داده و پیوست های زیست محیطی آنها را انجام دهند.

به گفته وی، کمیته مدیریت سرزمین در معاونت عمرانی استانداری برای نظارت بر طرح های استان تشکیل شده است.

استاندار خوزستان با تاکید بر حمایت از صنعت سبز در استان افزود: باید برنامه های تشویقی، تسهیلی و حمایتی برای واحدهایی که به عنوان صنعت سبز (دوستدار محیط زیست) در نظرگرفته شود تا الگوی مناسبی برای صنایع آلاینده ایجاد شود.

وی یکی از راه های حفظ محیط زیست را استفاده از پتانسیل انجمن ها و سازمان های مردم نهاد انتقادات و اقدامات تخصصی آنها دانست و گفت: رسالت سمن ها باید تغییر نوع نگرش و فرهنگ زیست محیطی و مطالبه گری در سیاست های کلان باشد.

شریعتی اضافه کرد: مشارکت دادن مردم و جوامع محلی و درگیر کردن آحاد جامعه با مسائل می تواند راهکاری برای بهبود شرایط محیط زیست باشد.

وی با انتقاد از عدم مدیریت زهاب ها و پساب های تولید شده گفت: در تخصیص منابع آب نیز تنها کمیت درنظر گرفته شده و به تاثیر زهاب بر کیفیت رودخانه ها بی توجهی شده است.

شریعتی با بیان اینکه برای استفاده از زهاب های نیشکر طرح شورورزی به صورت آزمایشی آغاز شده اظهار داشت: در زمینه مهار کانون های گرد و غبار بیش از ۲۰ هزار هکتار نهالکاری و ۱۵ هزار هکتار بیابان زدایی انجام شده است.

در این همایش پتروشیمی لاله، پتروشیمی خوزستان و شرکت کشت و صنعت دعبل خزاعی به عنوان صنایع سبز استان معرفی شدند.

همچنین از تلاش های ۳۰ ساله نعمت الله جعفرزاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در اجرای طرح های زیست محیطی، علیرضا زراسوندی رئیس بنیاد نخبگان کشور و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، علی اژدری مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب غرب کشور و مقصود ملکی عضو کارگروه بهره برداری از تصفیه فاضلاب بهداشتی شرکت کشت و صنعت نیشکر و صنایع جانبی به عنوان تلاشگران محیط زیست تقدیر شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات