به منظور بررسی وضعیت باغ وحش وکیل آباد مشهد کارگروه متخصص حیات وحش از این مجموعه بازدید و اعلام نظر کردند

صبح امروزمدیر کل دفتر بازرسی ،ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست و مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید آن سازمان درادامه بازدید از اداره کل حفاظت محیط زیست استان و به منظور بررسی وضعیت باغ وحش وکیل آباد مشهد راهی باغ وحش شدند تا موضوع را از نزدیک بررسی و اعلام نظر کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و یک تیم متخصص متشکل از سه دامپزشک حاذق از اداره کل دامپزشکی استان و دانشکده دامپزشکی مشهد و جمعی از مسئولان نظارت بر امور حیات وحش دراین بازدید حضور داشتند وطی آن اقدامات اصلاحی به عمل آمده درجهت توسعه و استاندارد سازی باغ وحش با توضیحات مهدی رستمی مالک باغ وحش وکیل آباد مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

**با شایعه پراکنی و جو سازی مجازی نمی توان ادعای حمایت از حیات وحش داشت

مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست کشور ضمن ابراز تاسف از جو سازی های مجازی و شایعاتی که به منظور تشویش اذهان عمومی اخیرا منتشر شده است اظهار داشت : تلاش فعالین حفاظت محیط زیست قابل احترام است و هدف مشترک همه ما اصلاح و بهبود وضعیت باغ وحش مشهد تا رسیدن به استاندارد های لازم است .

رحمان وهاب زاده همچنین با اشاره به اینکه از طریق فضای مجازی نمی توان ادعای حمایت از حیوانات را داشت گفت: سازمان حفاظت محیط زیست محیط بانان جان برکفی در خود پرورش داده است که برای حمایت از حیات وحشی که امانت به ما سپرده شده ،جان ارزشمند خویش را پیشکش می کنند و به تازگی نیز یک محیط بان دیگر در این راه به فیض شهادت رسیده و امروز باید منصفانه قضاوت کرد که چند تن از فعالان اسمی محیط زیست حاضر به فدا کردن خود در راه حفاظت از این نعمات الهی هستند.

وی همچنین گفت: امروز همه باید برای حیات وحش و مشکلات و مسائل زیست محیطی کشور تلاش کنیم و در کنار هم باشیم.در این راستا هماهنگی و تعامل دستگاههای اجرایی و اصحاب رسانه در مبحث فرهنگ سازی بخصوص مردم دلسوز و علاقمند خیلی موثر است و بنده از کلیه کسانیکه دلسوزانه و واقع بینانه از محیط زیست دفاع می کنند بخصوص اصحاب رسانه و فعلان زیست محیطی ..تقدیر و تشکر می کنم.

**باغ وحش مشهد از نظر ضوابط فنی رو به بهبود است‌

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تایید تلفات ببرها طی سال های ۹۳ تا ۹۷ ، و طبیعی دانستن این رخداد ها در باغ وحش ها، تلفات ببرها را در سال ۹۶ قابل تامل دانسته و اعلام کرد: نقش سازمان دامپزشکی در اظهار نظر پیرامون تلفات ببر در سال های اخیر بویژه سال ۹۶ می بایست موثرتر بوده و بموقع اظهار نظر می کردند.

علی تیموری ادامه داد: نظارت و پایش موضوع توسط همکارانمان درحفاظت محیط زیست استان می بایست در سال ۹۶ دقیق تر،ضابطه مند و براساس برنامه صورت می پذیرفت که اگر چنین بود با توجه به انگیزه و تعهد مدیریت باغ وحش، سالم سازی و رسیدن به دستورالعمل های فنی سازمان نیز تسهیل می شد.

وی افزود : بهمین دلیل توافق شده که ضمن تقویت ساختار پایش آن لاین باغ وحش ، کارشناس محیط زیست در باغ وحش مستقر شود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اینکه وضعیت باغ وحش مشهد از نظر ضوابط فنی رو به بهبود است تصریح کرد : قطعا"در خصوص وضعیت باغ وحش مشهد و مسائل جانبی آن گزارشی را تهیه و به مقام محترم عالی سازمان ارائه خواهیم کرد‌.

** اخطار و مهلت یک هفته ای به مالک باغ وحش برای اعلام برنامه های اصلاحی

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز درادامه از صدور اخطاریه به مدیر باغ وحش مشهد خبر داد و گفت:طی این اخطاریه که روز گذشته صادر شده است ،رعایت کلیه ضوابط ومقررا ت زیست محیطی و بهداشتی و ارائه تعهد نامه مبنی بر تعدیل گونه های جانوری و اختصاص حداقل ۲۰ درصد فضای سبز مورد نیاز و اتمام اصلاحات جایگاهه ها با توجه به زیستگاه طبیعی حیوان و توجه به رفتارشناسی و نیاز های بوم شناسی و...مورد تاکید قرار گرفته است.

تورج همتی افزود:از تاریخ ابلاغ این اخطاریه حداکثر به مدت یک هفته به مالک باغ وحش مهلت داده شده است تا برنامه زمانبندی اجرای موارد مورد انتظار را با ذکر جزئیات جهت اصلاحات اساسی به این اداره کل رسما اعلام نماید.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات