نشست تخصصی بررسی نوسانات تراز  سطح آب دریای خزر برگزار شد .

به مناسبت در پیش رو بودن روز دریای خزر و به منظور بررسی روند فعلی نوسانات سطح آب دریای خزر ، نشست تخصصی با حضور مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های ساحلی شمال کشور و برخی مدیران و مسئولان ذیربط  ؛ در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان بااعلام این خبر گفت در این  نشست تخصصی آمادگی برای کاهش اثرات و تبعات نامناسب ناشی از نوسانات تراز سطح آب دریای خزر مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

قربانعلی محمدپور گفت بر اساس گزارشات تهیه شده از سال ۱۳۵۷ تاسال ۱۳۷۴ افزایش تراز آب و پیشروی ان به میزان ۲/۵  متر بوده؛ از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۴ به میزان ۱۳۰سانتی متر کاهش تراز آبی وجود داشته و در دو سال بعد از آن تقریبا متوقف  شد .
وی تصریح کرد مطالعات نشان می دهد تا سه سال آینده تراز آب دریای خزر ۴۲ سانتی متر افزایش یابد .

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت راهکارهای اجرایی و مدیریتی برای کاهش اثرات سوء ناشی از نوسانات سطح آب دریای خزر وجود دارد که در این نشست مطرح شد و در خصوص آن بحث وتبادل نظر شد که از جمله آن میتوان به وضع و تدوین قوانین مناسب در مورد تعین حد حریم و بستر دریا در دوره های نوسان ، حد پیشروی و پسروی آب اشاره کرد.

وی افزود علامت گذاری در خصوص پسروی یا پیشروی و اطلاع رسانی عمومی هم در این زمینه ضروری است .

محمدپور گفت بیان این مطلب هم که  بازنگری در خصوص قانون اراضی مستحدث و ساحلی و ماده ۶۳ برنامه چهارم توسعه ، آیین نامه های اجرایی مربوطه و سایر قوانین مشابه که موجب کاهش خسارت ناشی از نوسانات ادواری خزر می شود هم می تواند نتیجه مثبتی ارائه دهد ؛ در این جلسه مطرح شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات