گزارشی از دومین نشست حلقه خوانش زیست محیطی استان بوشهر گزارشی درباره طرح سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دومین نشست از سری جدید حلقه خوانش زیست محیطی استان بوشهر در دبیرخانه تالابهای اداره کل برگزار شد. در این نشست که روز سه شنبه شانزدهم مردادماه ۹۷ برگزار شد، درباب طرح سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی که توسط انجمن حیات سبز لیان اجرا می شود، مباحثی به میان آمد و تحلیلهایی به دست داده شد.

درهمین زمینه حسین دلشب؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در طرح مدیریت زیستبومی تالاب حله که در حدود ۴ سال پیش مطالعه و تدوین گردید، نقش مدیریت مشارکتی تالاب با حضور جوامع محلی و سازمانهای مردم نهاد مورد توجه دقیق قرار گرفت و ازهمین رو چندین پروژه طراحی شد که در آن توجه جوامع محلی را به اهمیت تالاب در زندگی روزمره آنان بیشتر جلب نماید و تلاش شود سیستمی معیشتی طراحی گردد که از مهاجرت مردم حاشیه این تالاب جلوگیری نماید، لذا این طرح نیز در همین راستا قابل تحلیل و بررسی می باشد.

در ادامه نشست اسماعیل حسام مقدم؛ مسوول بخش مشارکتهای مردمی اداره کل به اهمیت استفاده از توانایی و ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد در مدیریت مشارکتی در حوزه محیط زیست اشاره نمود و به ارائه شواهدی از موفقیتهای این سازمانهای مردم نهاد اهتمام ورزید که به طور خاص از موفقیت انجمن حیات سبز لیان در افتتاح و تداوم دو صندوق اعتباری خرد روستایی در حاشیه تالاب حله خبر داد. با همین مقدمه از مجری طرح سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی خواست که به ارائه توضیحاتی درباره این عملکردها بپردازد.

در این نشست که با حضور کارشناسان فنی و حرفه ای استان ، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان  و اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستاهای محرزی و کره بند و مدیران سازمان های مردم نهاد شهرستان بوشهر تشکیل شد، رضا پرتوی سنگی؛ مدیر انجمن حیات سبز لیان و همچنین مجری طرح سیستم معیشتی سازگار و پایدار با محیط زیست تالاب حله برای جوامع محلی به ارائه گزارش طرح مشاغل سازگار با محیط زیست در پیرامون تالاب حله پرداخت.

در ادامه جلسه غلامرضا فقیه؛ معاونت پایش و محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در مورد شرایط ثبت تالاب حله در کنوانسیون رامسر توضیحات مبسوطی ارائه نمود .

محمود مقیمی؛ رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بوشهر نیز که تالاب حله در همین شهرستان واقع شده، به توضیحاتی درباره چگونگی انجام فعالیتها و اجرای طرحهایی از این دست پرداخت و پیشنهاداتی به مجری طرح ارائه داد.

حیدر فقیه؛ رییس اداره آموزش و پژوهش اداره کل نیز با بیان طرحهایی در حوزه اکوتوریسم و پرنده نگری، پیشنهاداتی را در باب استفاده از این طرحها در طرح معیشت پایدار و سازگار با تالاب حله ارائه نمود.

در پایان جلسه مجری طرح به سوالات و پیشنهادات مطرح شده توسط حاضرین پاسخ داد .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات