تورج همتی: با هر گونه تغییر کاربری درباغ وحش وکیل آباد مشهد برخورد قانونی خواهد شد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ساعتی پیش در نشستی که با حضور متولیان باغ وحش مشهد و جمعی از مسئولان حفاظت محیط زیست استان داشت تصریح کرد:دراولین فرصت بازدید کارشناسی ازتمامی بخشهای باغ وحش  و فضاهای مسقف آن به عمل خواهد آمد و با هرگونه تغییر کاربری در باغ وحش مشهد برخورد خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خرسان رضوی، تورج همتی دراین نشست که با حضور معاونت نظارت و پایش ،کارشناسان نظارت بر امور حیات وحش ،دامپزشک ،فرمانده یگان حفاظت محیط زیست و مسئولان ادارات محیط زیست طبیعی، حقوقی، حراست، مدیریت عملکرد ،بازرسی و...نیز حضور مدیر و دامپزشک باغ وحش مشهد وبه منظور ساماندهی وبررسی وضعیت  حوزه باغ وحش داشت گفت: باغ وحش وکیل آباد باید به سمت اعمال اصلاحات تا رسیدن به استانداردهای لازم پیش رود .

وی افزود:به گذشته باغ وحش جز اینکه هدایتگرپیاده سازی اقدامات اساسی در جهت بهبود وضعیت باغ وحش در آینده باشد کاری نداریم و اهتمام ما درجهت تعیین تکلیف و تدوین نظام تعیین شده مدیریتی دراین مکان به منظور ادامه حیات باغ وحش وکیل آباد مشهد است .

همتی ضمن ابراز تاسف از سوء استفاده هایی که در جهت خبر سازی دراین خصوص به منظور ایجاد التهاب جامعه و آسیب رسانی به اعتبار ساختار حاکم بر محیط زیست کشور در فضاهای بین المللی شده بود گفت: این نشست به منظور رفع تمامی ابهامات موجود در باغ وحش وکیل آباد و به معنای اتمام حجت با متولیان آن است و مقرر شده با ساختاری ضابطه مند تمامی مباحث واکاوی شده و شفاف دراختیار عموم قرار گیرد .

این مقام مسئول از استقرار کارشناس حفاظت محیط زیست مقیم درباغ وحش مشهد خبر داد و گفت: وی به عنوان بازرس این اداره کل موظف به بازدید روزانه و ارائه گزارش وضعیت مداوم  تمامی گونه ها به این اداره کل است .

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین بر توسعه فضاهای محصور باغ وحش منطبق بر حداقل فضای مورد نیاز یک گونه در زیستگاه طبیعی تاکید کرد و افزود : تمامی فضاهای نگهداری حیوانات با تمرکز برگربه سانان و گونه های ارزشمند باید دراولین فرصت تحت پوشش دوربین مداربسته به منظور پایش آن لاین در این اداره کل قرار گیرد.

همتی ضمن مرور بر مکاتبات متعددی که با باغ وحش مشهد درخصوص ارائه پروانه های نگهداری و بهداشتی باغ وحش ، تجهیز گونه ها به میکروچیپ و اعلام  ورود و خروج گونه های مختلف باغ وحش به اداره کل صورت گرفته عنوان داشت: متاسفانه علی رغم مکاتبات و بازدید های متعدد ، بسیاری از موارد درباغ وحش به کندی اجرا و یا بی پاسخ مانده است .

تورج همتی درخاتمه از ضرورت اصلاح قرار داد های منعقده باغ وحش با فردی متخصص برای نصب میکروچیپ های وحوش سخن گفت و افزود :با دبیرشبکه سازمان های مردم نهاد به منظور معرفی فردی مورد تائید شبکه سمن های زیست محیطی استان مکاتبه ای خواهیم داشت تا در جریان جزئیات روند بهبود وضعیت باغ وحش به طور کامل قرار گیرد.

این مقام مسئول  ضمن تاکید بر ضرورت اعلام تمامی رخداد های با غ وحش  از سوی مدیریت آن و هماهنگی پیش از هر گونه اقدام با حفاظت محیط زیست استان گفت :تا بهبود روند مدیریت باغ وحش و تحقق استاندارد های ضروری مورد نظر، پیگیری ها به جد مورد نظارت این جانب خواهد بود و باغ وحش مشهد مکلف به ارائه برنامه زمانبندی اجرای موراد مورد نظر حفاظت محیط زیست استان خواهد بود.

مهدی رستمی مدیر باغ وحش مشهد نیز از استقرار دوربین پایش لحظه ای در قفس ارس پلنگ تحت درمان باغ وحش از شب گذشته خبرداد و گفت: نگهداری تک سمی ها  درباغ وحش درحال ساماندهی است و سپتیک و فرایند دفع فاضلاب و نیز تامین آب شرب باغ وحش به تائید مراجع ذیربط رسیده است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات