نظارت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه بر فعالیت مزارع پرورش ماهی/ الزام مالکان به نصب سیستم های پایش آنلاین و فصلی برای نخستین بار

به گزارش اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد-  رودخانه جن موگرمون شهرستان لنده بعنوان مهمترین رودخانه این شهرستان و تامین کننده آب کشاورزی و آشامیدنی بخش زیادی از روستاهای شهرستان لنده به شمار می رود.

براساس این گزارش روح اله عزیزی دژکوه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه در بیست و دومین روز از مرداد ماه ۹۷  پتانسیل بالای آبزی پروری , گردشگر پذیر بودن این رودخانه را بالا دانست و گفت: آماربالای بازدیدکنندگان و گردشگران سراسر کشور در ایام سال , تولید ۶۰۰ تن ماهی سردآبی قزل آلا خود موید اهمیت  حفظ این رودخانه برای شهرستان است.

عزیزی وجود سه مزرعه پرورش ماهی سردآبی قزل آلا در حاشیه این رودخانه , پسماندهای بجا مانده ناشی از گردشگری, مشکلات زیست محیطی گذشته ,عدم رعایت حق آبها , کاشت محصولات  با آب بری بالا درحاشیه رودخانه , ضعف نظارتی دستگاههای اجرایی متولی به همراه نداشتن برنامه ای به روز را  از مشکلات زیست محیطی ایجاد شده برای این رودخانه برشمرد و گفت: ورود پساب های خروجی مزارع به رودخانه , لجن های تولیدی , رهاسازی ماهیان تلف شده در طول دوره باردهی به رودخانه ,  باعث ایجاد آلودگی ها وخطراتی برای زیستمندان شده بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست کهگیلویه  به تلاش این اداره در رفع مشکلات زیست محیطی  ایجاد شده ناشی از وجود این مزارع پرورش ماهی برای رودخانه و همچنین مشکلان ناشی از گذشته اشاره کرد و گفت: در راستای پایش واحدهای صنعتی ,تولیدی کشاورزی و خدماتی,  با نمونه برداری از آب ورودی این مزارع و پساب خروجی آنها در سه ایستگاه پایین تر درمحل تلاقی پساب مزارع با آب رودخانه و آنالیز آن منجر به صدوراخطاریه های زیست محیطی برای مالکان پرورش مزارع گردید.

وی به اقدامات عملی مزارع پس از صدور اخطاریه های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: جمع آوری لجن های تولیدی هر حوضچه در انتهای آن و انتقال به مکان خشک مزرعه , عدم رها سازی لجن ها در رودخانه , احداث و نصب کوره لاشه سوز یا حفر چاه سر پوشیده و استفاده از آهک بمنظور دفن و دفع ماهیان تلف شده در جلوگیری از ورود به رودخانه باعث برطرف شدن بوی بد رودخانه شده است.

عزیزی دژکوه گردشگر پذیر بودن رودخانه را یکی از عوامل وجود پسماند در حاشیه رودخانه دانست و گفت: برخی از گردشگران پس از استفاده از طبیعت , مواد پلاستیکی و پسماند,  زباله های تر و خشک خور را کنار رودخانه رها نموده ,که این اقدام باعث آلودگی حاشیه رودخانه می شود , ضرورت دارد  از طرف دهیار و شورای  اسلامی منطقه  تمهیداتی دراین خصوص اندیشیده شود. ضمن اینکه این اداره آمادگی کامل دارد با آنان همکاری نماید.

وی درادامه کاهش آب رودخانه را ناشی از کم بارشی های سال های اخیر دانست و افزود:  وجودمزارع کشاورزی آب بر بیشتر از نوع برنج , عدم رعایت حق آب ها براساس وضع موجود در کنار کاهش نزولات آسمانی باعث کم شدن دبی آب رودخانه شده که می طلبد دستگاههای اجرایی مرتبط از جمله آب منطقه ای و جهاد کشاورزی برنامه های خود را براساس وضع موجود تعریف و عملی نمایند تا هم بهره بردار استفاده نماید و هم به زیستمندان رودخانه آسیبی نرسد.

روح اله عزیزی دژکوه به ضرورت پایش آنلاین واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: ماده ۱۲۳ قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ۳ و ۴ قانون هوای پاک , واحدهای صنعتی خدماتی و کارگاه های تکثیر پرورش ماهی را به اجرای برنامه خوداظهاری در پایش حداقل یکبار در فصل ملزم نموده , ضمن اینکه برای نخستین بار از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست استان  نصب سیستم پایش لحظه ای (آنلاین) مزارع پرورش ماهی  طی نامه ای به جهاد کشاورزی , شیلات و دستگاههای اجرایی مرتبط  برای مالکان مزارع ارسال شده است.

عزیزی دژکوه وضعیت کنونی رودخانه را مطلوب دانست و گفت: پس از اقدامات زیست محیطی پیشنهادی مجموعه این اداره به مزارع پرورش ماهی ها , باعث مرتفع شدن بوی بد ناشی از لجن ها و احیانا " ماهی های تلف شده در حاشیه رودخانه شده و همچنین آنلالیز آب خروجی وضعیتی سالم و قابل قبول را نشان می دهد. لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان کهکيلويه و بويراحمد یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات