فاز ۳ آزاد راه شرق اصفهان در انتظار امضای تفاهم نامه

فاز ۳ آزاد راه شرق اصفهان در انتظار امضای تفاهم نامه

تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های جاده‌ای درحال ساخت استان اصفهان؛
فاز ۳ آزاد راه شرق اصفهان در انتظار امضای تفاهم نامه/ پیشنهاد تبدیل ۳ بزرگراه به آزادراه/آزاد راه اصفهان – شیراز در مرحله انتخاب پیمانکار/ توجه به معماری راه در احداث جاده ها
به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه وشهرسازی استان اصفهان، حمیدرضا امیرخانی، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص پروژه‌های در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری در حوزه راه در استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌های مهم در حوزه ترانزیت کالا و مسافر به مجموعه اقدامات صورت گرفته تا مردادماه ۱۳۹۷ اشاره نمود .
آزادراه کنار گذر شرق اصفهان
کنار گذر شرق اصفهان به عنوان یک پروژه آزادراهی به طول ۹۳ کیلومتر در سه قطعه طراحی شده است. قطعات اول و دوم با توجه به حضور سرمایه‌گذار و انتخاب پیمانکار در حال انجام بوده و ۶۴ کیلومتر از این پروژه را به خودش اختصاص می‌دهد.
طبق برنامه‌ریزی اعلام شده قرار است تا پایان شهریورماه ۹۷ قطعه یک به بهره‌برداری رسیده و قطعه دوم هم تا پایان سال جاری یا نهایتا خردادماه سال آینده قابل بهره‌برداری باشد که علت این تاخیر ممکن است در بحث تامین سوخت ماشین‌آلات و قیر باشد.
بابت قطعه سوم هم که ۳۰ کیلومتر است اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران و همچنین شهرداری اصفهان بوده و با امضای تفاهمنامه‌ها و در پی آن در شهریورماه قرارداد امضا خواهد شد.
آزادراه کنار گذر غرب اصفهان
طول این آزادراه حدود ۱۲۵ کیلومتر است که از این میزان ۱۱۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ساخت ۱۵ کیلومتر باقی‌مانده در حال عقد قرارداد با سرمایه‌گذار است.
آزادراه اصفهان – شهرضا – ایزدخواست
یکی دیگر از پروژه‌های آزادراهی در استان اصفهان، آزادراه اصفهان – شهرضا – ایزدخواست شیراز است. کارهای این پروژه از سمت شیراز انجام شده اما از سمت استان اصفهان که طول آن ۱۱۴ کیلومتر است هنوز در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است.
۱۴۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی در استان اصفهان
در استان اصفهان چیزی حدود ۱۴۴ کیلومتر بزرگراه در دست احداث است که از این میزان ۱۱۰ کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته که بالای ۶۰ درصد از مجموع کل پروژه است.
طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این امیدواری وجود دارد که ۸۰ کیلومتر آن تا هفته دولت به بهره‌برداری برسد و طبق هدف‌گذاری صورت گرفته تا دهه فجر سال‌جاری مجموع ۱۴۴ کیلومتر افتتاح و قابل بهره‌برداری باشد. قرار است در این پروژه بزرگراهی بخشی راه‌‌های اصلی به بزرگراه تبدیل شود.
پیشنهاد درخصوص تبدیل ۳ بزرگراه به آزادراه در استان اصفهان
درخصوص تبدیل بزرگراه به آزادراه و دریافت عوارض سه پیشنهاد در استان اصفهان وجود دارد. محور نخست محور اردستان – نائین – یزد به طول ۱۲۰ کیلومتر است که پیشنهاد شده از بزرگراه به آزادراه تبدیل وضعیت داشته باشد.
محور دیگر اصفهان – دلیجان – سلفچگان به طول ۲۲۲ کیلومتر و دیگر محور مدنظر برای تبدیل به آزادراه محور نائین – اصفهان به طول ۱۴۰ کیلومتر است.
فراخوان لازم در این خصوص به منظور جذب سرمایه‌گذار در حال انجام است تا با جذب سرمایه‌گذار و انتخاب پیمانکاران با انجام طرح‌های مطالعاتی این پروژه‌ها وارد مرحله عملیاتی شود.
تقاطع غیرهمسطح
درخصوص احداث و بهره‌برداری از تقاطع‌های غیرهمسطح در استان اصفهان، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح در استان در حال احداث است. در این خصوص براساس‌هدف‌گذاری انجام شده قرار است تا پایان سال جاری این تعداد به بهره‌برداری رسیده و قابل استفاده باشد.
راه روستایی
در استان اصفهان حدودا ۱۹۲ کیلومتر راه روستایی در حال احداث است. از این میزان اداره کل راه و شهرسازی استان به دنبال این است که تا هفته دولت ۲۸ کیلومتر از این میزان را به بهره‌برداری برساند.
در هدف‌گذاری کلی قرار است این پروژه ۱۹۲ کیلومتری در سه مقطع، نهایی و قابل استفاده باشد. در مقطع اول همان ۲۸ کیلومتر ابتدایی است که در هفته دولت سال ۹۷ به بهرداری برسد. قطعه دوم براساس برنامه‌ریزی اعلام شده در دهه فجر ۹۷ و مابقی در نهایت در هفته دولت سال ۹۸ نهایی و قابل بهره‌برداری باشد.
معماری راه
با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی به موضوع «معماری راه»،اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در این خصوص تکالیف جدیدی برای پیمانکاران خود تعیین کرده است.
اداره کل راه و شهرسازی استان مشاوران کلیه پروژه‌ها را ملزم به در نظر گرفتن موضوع «معماری راه» کرده است. در همین خصوص مشاوران باید در همه گزارش‌های خود به مساله زیباسازی محورها توجه ویژه‌ای داشته باشند. به عنوان نمونه‌‌ در بحث بهره‌برداری از ۱۱ تقاطع غیرهمسطح می‌توان به تبدیل تقاطع‌ها از حالت بتنی و سخت اشاره کرد. در کریدورها و راه‌ها هم اگر از مناطق کوهستانی و کویری عبور می‌کنند زیباسازی و توجه به معماری راه به نحوی باشد که باعث آشفتگی محورها نشود و به شکلی مطلوب از منابع طبیعی بهره برده شود.
مراکز لجستیک
استان اصفهان با قرارگیری در مرکز کشور بدون شک از نظر سوق‌الجیشی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در رده اول استان‌های لجستیک به شمار می‌آید که ۴ کریدور از این استان عبور می‌کند. محورهای شریانی این استان به دلیل ترانزیت کالا و مسافر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین خصوص اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بحث ساخت مجتمع‌های خدماتی – رفاهی را با هماهنگی سایر دستگاه‌ها انجام می دهد تا با توجه به نیازهای موجود خدمت‌رسانی صورت بگیرد.
کریدورهای استان اصفهان
این استان دارای ۴ کریدور عبوری شامل ۳ کریدور شمال – جنوب و یک کریدور شرق – غرب است.
سه کریدور شمال – جنوب استان اصفهان کریدور "تهران – کاشان – نطنز – اردستان – یزد – کرمان – بندرعباس"، "تهران – قم- سلفچگان – اصفهان – شیراز" و "انزلی – رشت – تهران – ساوه – دلیجان – اصفهان – شیراز – بوشهر" و کریدور شرق - غرب استان "خوزستان – لرستان – اصفهان – یزد– خراسان رضوی" می باشد که همه این کریدورها در حال بهره‌برداری و زیر بار ترافیک قرار دارند اما در برخی نقاط نیاز به ارتقاء و بهسازی دارند.
بنادر خشک
اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با توجه به اهمیت وجود بنادر خشک و اینکه مرکز این استان از لحاظ حمل بار در رتبه نخست و حمل مسافر در در رتبه سوم قرار دارد توجه ویژه‌ای روی این موضوع دارد.
از همین رو دو نقطه یعنی شهر نائین و شهرستان اصفهان نقاط پیش‌بینی شده برای ایجاد بندر خشک معرفی شده‌اند. جلسات متعددی در این زمینه در استانداری انجام گرفته و قرار است باجمع‌بندی‌های به عمل آمده یکی از این دو محل به عنوان اولین بندر خشک استان معرفی شود. به این ترتیب ایجاد یک بندر خشک کمک زیادی به رفع مشکلات ترافیکی کشور و استان کرده و می‌تواند اصفهان را به عنوان معین تهران تبدیل کند

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان

    اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات