بهبود شرایط حمل و نقل کشور به ارتقای سطح کیفی زندگی مردم منجر می شود
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهندس امیرحسین آزاد دوار در برنامه زنده تلوزیونی (( زنده باد زندگی)) با تشریح استراتژی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل گفت: در حال حاضر مهمترین استراتژی وزارت راه و شهرسازی حوزه حمل و نقل است چرا که بهبود شرایط حمل و نقل کشور به بهبود و ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم منجر می شود.
وی ادامه داد: مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر چندین استراتژی مهم دارد . بازآفرینی شهری و امور نظام مهندسی و ساخت و ساز ها جزء این استراتژی ها است اما حوزه حمل و نقل از اهمیت و جایگاهی ویژه در استراتژی ها برخوردار است.
آزاد دوار با اشاره به تدوین و تهیه سند جامع حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته با زحمات آقای تقی زاده معاون محترم حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی این سند تدوین , تنظیم و تهیه شد و به تائید شورای عالی ترابری کشور نیز رسید. مدتی است سند جامع حمل و نقل در اختیار دست اندرکاران بخش حمل و نقل رسیده و ابلاغ شده است.
وی بیان داشت: هم اکنون با وجود این سند ما یک قطب نما در اختیار داریم یعنی سند به ما می گوید در کجای حوزه حمل و نقل ایستاده ایم و قرار است حرکتمان به کدام سمت باشد.
وی با تشریح ماموریت های دست اندرکاران حوزه حمل و نقل با توجه به سند جامع حمل و نقل کشور پرداخت و گفت: بستر سازی جهت ایجاد یک سیستم حمل و نقل کارا و چابک یعنی سیستم حملی و نقلی که سرعت معقول و منطقی داشته باشد همچنین ایمن و سبز باشد و مهمتر آنکه در دسترس همه اقشار جامعه قرار گیرد تا همگان بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند تمامی اینها سبب می شود تا مردم کشورمان زندگی بهتر و با کیفیت تری داشته باشند.
رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه ۲۴ استراتژی در زمینه حمل و نقل هدف گذاری شده است افزود: توسعه حمل و نقل همگانی در کنار TOD از مهمترین این استراتژی است.
هم اکنون کل دنیا به این نتیجه رسیده که ترافیک را می توان با توسعه حمل و نقل همگانی حل کرد.
وی ادامه داد: TOD به ما می گوید در طراحی شهری اگر چگالی جایی را بالا ببری باید آنجا حتما شبکه حمل و نقل انبوه متناسب با آن چگالی طراحی و اجرا نمایی. از طرفی TOD به ما می گوید که هرکس وقتی از خانه اش بیرون می آید باید بتواند مایحتاج اولیه زندگی اش را در محدوده زندگی خود تهیه نماید.
آزاددوار در ادامه به معضلات حمل و نقل در راههای شریانی استان تهران پرداخت و گفت: استان تهران استانی است با وسعت کم و ۱۴ میلیون جمعیت یعنی ۱۸ درصد جمعیت کشور که در این وسعت کم استثنایی است. در واقع ترافیک استان تهران با دومین استان از نظر تردد که خراسان رضوی است اصلا قابل مقاسیه نیست.
وی تصریح کرد: ما روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو از حومه تهران به شهر تهران تردد می کنند. ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تردد داریم از حومه به شهر تهران که این افراد به صورت پاندولی مداوم در حال رفت و آمد هستند.
رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه نرخ رشد تقاضای سفرها سالانه بین ۳ تا ۳۸ درصد است اظهار کرد: این تعداد سفرها سالانه ۱۵ درصد میانگین رشد دارد که با این اوصاف تنها دو راهکار برای تسهیل ترددها باقی می ماند , اول استفاده از قطارهای حومه ای و دوم استفاده از اتوبوسهای تندرو در حومه تهران که مطالعات این مهم انجام شده است و باید در اسرع وقت راه اندازی گردد و گرنه قطعا در آینده نزدیک به مشکلات جدی برخورد می کنیم.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان تهران
نظرات