فرهنگ محیط زیست در کشور ترویج داده شود/باید تمام استانداردهای مصرف آب از نظر فنی و زیست محیطی رعایت شود

فرهنگ محیط زیست در کشور ترویج داده شود/باید تمام استانداردهای مصرف آب از نظر فنی و زیست محیطی رعایت شود

فرهنگ محیط زیست در کشور ترویج داده شود/باید تمام استانداردهای مصرف آب از نظر فنی و زیست محیطی رعایت شود
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست متعلق به همه است و باید در نحوه مصرف به فکر آیندگان باشیم و به این حوزه رحم کنیم و فرهنگ صیانت از آن در کشور بیشتر ترویج داده شود.

  • به گزارش"پارما" از  ایرنا، عیسی کلانتری روز یکشنبه در نشست شورای اداری استان کرمان افزود: محیط زیست و تغییر اقلیم گرفتاری کره زمین است و محدود به کشور ایران نیست و مسائل زیست محیطی پیچیده، خطرناک و برای سلامتی مردم بسیار مهم است.
    وی با بیان اینکه سرانه تولید زباله در کشور ۸۰۰ کیلوگرم در سال است، تصریح کرد: در شمال و غرب کشور دریایی از پسماندها را داریم که در آنها غرق شده ایم.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: در حوزه زیست محیطی به اندازه ۱۰ درصد دنیا سرمایه گذاری نکرده ایم و مردم در آینده باید مشکلات زیادی در این حوزه را تحمل کنند.
    وی با بیان اینکه همیشه بدنبال اهداف کوتاه مدت هستیم ، تصریح کرد: اصول توسعه باید بر چهار اصل اقتصادی، نظم اجتماعی، لطمه نزدن به محیط زیست و توجه به حقوق نسل های بعد باشد.
    کلانتری تاکید کرد: گرچه محیط زیست به لحاظ علمی دانش جدیدی است اما با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سرمایه گذاری این حوزه در خطر بیشتر قرار گرفته است.
    وی با اشاره به اینکه سال گذشته استراتژی محیط زیست را بر مبنای توسعه پایدار گذاشتیم ،تاکید کرد: اگر پروژه های زیست محیطی به درستی اجرا شود و همه به تعهدات خود پایدار باشند و وظایف خود را به درستی عمل کنند،در عین رونق سرمایه گذاری و تولید ، کمترین ضربه را به محیط زیست شاهد خواهیم بود.
    معاون رئیس جمهوری بیان کرد: امروز یکی از بزرگترین مسائل و دغدغه و اولین آلوده کننده محیط زیست مصرف انرژی است و ما ۸.۵ برابر کشوری مثل آلمان مصرف انرژی داریم.
    وی با اشاره به مشکل خشکسالی و کمبود آب و اینکه استان کرمان پس از خراسان رضوی دومین استان گرفتار کمبود آب است اظهار داشت : آب سرمایه بزرگ کشور است و باید در آن صرفه جویی شود و نمی توانیم هر کاری با آب انجام دهیم چون این آب برای آیندگان هم هست.
    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اجرای طرح های صنعتی آب بر در کشور تصریح کرد: به علت نفوذ سیاسیون همه صنایع آب بر از کنار ساحل به مراکز کشور و مناطق کم آب رفتند و اعلام می کنیم به هیچ پروژه آهن اسفنجی دیگر مجوز نمی دهیم.
    وی با اشاره به اینکه در کشور هر بخشی برای خود تصمیم می گیرد و برنامه ریزی می کند و استراتژی ها جمع نمی شود ، تاکید کرد: سرانه مصرف آبهای تجدید پذیر در کشور حدود ۱۲۰ درصد است و این در حالیست که سرانه جهانی ۴۰ درصد است که قطعا در آینده با مشکلات زیست محیطی مواجه می شویم.
    کلانتری با بیان اینکه محیط زیست کشور توان ادامه تحمل فشار بیشتر را ندارد، اظهار داشت: بهره برداران معادن پس از انفجار و برداشت از منطقه بیرون می روند، اما تخریب های زیست محیطی همچنان برجا می ماند.
    معاون رئیس جمهوری گفت: تکلیف طرح‌ها را قانون برنامه ششم مشخص کرده و سازمان محیط زیست تا ۲ ماه فرصت دارد جوابگوی استعلام طرح‌ها باشد که ما آن را به ۴۵ روز کاهش دادیم.
    وی تصریح کرد: پروژه‌های ما اگر پیوست مطالعات محیط زیستی داشت امروز شاهد این همه مشکلات در حوزه زیست محیطی کشور نبودیم.
    کلانتری تاکید کرد: حدود سه هزار نفر محیط بان در کل کشور داریم و بدون همکاری و همیاری مردم قادر به حفظ محیط زیست نیستیم و باید مشارکت مردمی داشته باشیم.
    وی با بیان اینکه فرهنگ محیط زیست در کشور را باید توسعه بدهیم، افزود: در همین چند روز گذشته ۲ محیط بان در استان کرمان به شهادت رسیده اند که جای تاسف دارد.
    کلانتری گفت : اینکه محیط زیست نباید مانع توسعه شود حرف درستی است اما نباید محیط اطراف را خراب کنیم بلکه باید یک توازن را هم در توسعه و هم نسبت به محیط زیست برقرار کرد.
    وی با تاکید براینکه ما به اصول توسعه پایدار پایبند نبودیم و یکسری سیاست های اشتباه و غیر کارشناسی کردیم ، افزود : امروز شاخص فرسایش خاک در کشور بسیار بالا است و هر سال ۶ دهم میلی متر از خاک کشور از بین می رود و با همین روند ۴۰۰ سال دیگر خاکی در کشور باقی نخواهد ماند.
    کلانتری اظهار داشت: امروز بزرگترین معضل در گرد و غبار، خشک شدن تالاب ها است و اغلب تالاب های کشور براثر قهر طبیعیت و نیز عدم برنامه ریزی های اصولی خشک شده اند.
    وی بیان کرد: بودجه سازمان محیط زیست کشور کمتر از سه در هزار بودجه کشور است و امکانات ما بسیار محدود است گفت: کار ما فقط سیاست‌گذاری می‌تواند باشد و وظیفه اجرایی نداریم.
    معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست روز یکشنبه به منظور شرکت در نشست شورای اداری استان کرمان و آیین بزرگداشت محیط بانان شهید وارد این استان شد.
    لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

      منبع خبر

      اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

      اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

        نظرات