اتوبوس‌های برقی سهم مشهد می شود؟

اتوبوس‌های برقی سهم مشهد می شود؟

اتوبوس‌های برقی سهم مشهد می شود؟

بغرنج شدن موضوع آلودگی هوای کلانشهر مشهد، افزایش تصاعدی تعداد روزهای ناسالم سال به نسبت سال‌های قبل، به شماره افتادن نفس ۳ میلیون مشهدی و ۲۰ میلیون زائر از آلودگی هوا و ده‌ها مسئله دیگر، همه دلایل محکمی است که هفته گذشته شورای اسلامی شهر مشهد را برآن داشت تا پس از مدت‌‎ها بحث و بررسی، مصوبه‌ای بگذراند و یک گام به جلو در راستای رفع آلودگی هوای مشهد مقدس بردارد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، در سی و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد نمایندگان مردم در پارلمان شهری به لایحه دو فوریتی رای مثبت دادند که براساس آن ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس برقی منتشر شود.
مصوبه‌ای که بر طبق گفته‌های احمد نوروزی، رییس کمیسیون اقتصادی باید زودتر از این‌ها اجرایی می‌شد. چراکه سقف انتشار اوراق مشارکت دولت برای شهرداری‌ها در سال جاری مشخص است و اگر دیر شود، ممکن است از استفاده آن محروم بمانیم.
از رده خارج شدن ۳۱۷ دستگاه اتوبوس فرسوده طی امسال و سال آینده
آمد و شد اتوبوس‌های برقی در شهر آنقدر جذاب هست که سوالات بسیاری را برای همه به وجود می‌آورد. پس خبرنگار ما با هدف بررسی بیشتر این موضوع، به سراغ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد رفته و کندوکاوی در این رابطه دارد.
سید مهدی حسینی با اشاره به موضوع انتشار ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس‌های برقی، می‌گوید: سازمان شهرداری‌ها۲۰۰ میلیارد اوراق مشارکت را در اختیار شهرداری مشهد قرار داده که سهم دولت در بازپرداخت۵۰ درصد و سهم شهرداری نیز ۵۰ درصد است.
وی با بیان اینکه هم اکنون در مرحله دریافت مجوزهای انتشار اوراق هستیم، اظهار می‌کند: معاونت اقتصادی و سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری مشهد پیگیر موضوع است و هم اکنون کار در مرحله دریافت مجوز از بانک قرار دارد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص گزینه‌های پیش‌رو برای خرید اتوبوس، توضیح می‌دهد: پیشنهاد خرید اتوبوس‌های دیزلی، برقی یا باتری دار مطرح است و اینکه خرید کدام نوع اتوبوس نهایی شود، بسته به میزان صرفه‌جویی آن‌ها در مصرف انرژی دارد.
حسینی با اشاره به از رده خارج شدن تعداد ۲۵۷ دستگاه اتوبوس با عمر بالای ۱۰ سال تا پایان سال، بیان می‌کند: همچنین تعداد ۲۰ دستگاه مینی‌بوس با عمر بالای ۷ سال نیز امسال از رده خارج می‌شوند که ضرورت دارد فکری برای جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده با اتوبوس‌های به روز و جدید شود.
وی در عین حال خاطر نشان می‌کند: همچنین تعداد ۶۰ دستگاه اتوبوس و ۱۶۷ دستگاه مینی‌بوس نیز سال آینده از رده خارج می‌شوند.
اولویت با خرید اتوبوس‌های باتری‌دار!
با توجه به افزایش لحظه‌ای نرخ دلار، این سوال پیش می‌آید که با ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت چند دستگاه اتوبوس برقی، باتری دار یا دیزلی می‌توان خریداری کرد. موضوعی که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد با ارائه عدد و رقم و با احتساب ارز آزاد، بیان می‌کند: هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس باتری دار، حدود ۳۰۰ هزار دلار با ارز آزاد است که حدودا بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود. به عبارت دیگر با ۲۰۰ میلیارد تومان می‌توان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باتری دار خرید.
حسینی ادامه می‌دهد: هر دستگاه اتوبوس دیزلی نیز حدود یک میلیارد تومان برآورد می شود.
وی تاکید می‌کند: در حال حاضر گزینه خرید اتوبوس‌های باتری‌دار در اولویت است و بررسی خرید اتوبوس‌های برقی در اولویت پایین‌تری قرار دارد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در توضیح بیشتر، می‌گوید: گرچه باتری اتوبوس‌های باتری‌دار بعد از ۵ سال کارکرد افت قدرت ۳۰ درصدی دارد. اما علت توجه به این گزینه آن است که باتری‌ها از سوی کشور سازنده به مدت ۸ سال ضمانت می‌شود.
حسینی با اشاره به لزوم حمایت از کالای ایرانی، به انعقاد قرارداد خرید اتوبوس‌های باتری‌دار یا دیزلی از کارخانجات داخلی اشاره کرده و اظهار می‌کند: کارخانجات داخلی کشورمان قطعات مورد نیاز اتوبوس‌های باتری‌دار را از کشور چین وارد می‌کنند و هم اکنون چین اتوبوس‌های باتری‌دار خود را به کشورهای انگلیس، فرانسه و ایتالیا صادر می‌کند.
راه‌اندازی دستگاه‌های شارژ باتری در توقفگاه‌های اتوبوس
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص زیرساخت‌های لازم برای ورود اتوبوس‌های باتری‌دار یا برقی به مشهد، توضیح می‌دهد: اتوبوس‌های باتری‌دار نیاز به جایگاه‌هایی برای شارژ باتری دارد که چیزی شبیه پمپ بنزین‌های کنونی است.
حسینی با اشاره به اینکه هر دستگاه شارژ تعداد ۲ یا ۳ اتوبوس را می‌تواند شارژ کند، تصریح می‌کند: برآورد شده تعداد ۲۵ دستگاه شارژ در توقفگاه‌‌های اتوبوس مورد نیاز باشد که هزینه ساخت و راه‌اندازی این دستگاه‌ها در مصوبه ۲۰۰ میلیاردی خرید اتوبوس در نظر گرفته شده است.
حسینی با اشاره به میزان پیمایش و شارژ اتوبوس‌ها، می‌گوید: بسته به نوع باتری‌ها و دستگاه‌های شارژ انتظار می‌رود هر اتوبوس باتری‌دار ۲۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. این در حالی است که اتوبوس‌های کنونی به صورت روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر را در طول روز می‌پیمایند.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات