صدور پروانه ساختمان تنها یک ماه طول بکشد

صدور پروانه ساختمان تنها یک ماه طول بکشد

شهردار اصفهان در جلسه با فعالان بخش مسکن بر صدور پروانه ساختمان در مدت زمان حداکثر یک ماه و همچنین صدور گواهی پایان کار تا ۴۵ روز تاکید کرد.

به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در سی و ششمین نشست از سلسله نشست‌های اصفهان فردا که با حضور انبوه سازان و فعالان بخش مسکن برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری و انبوه سازان مسکن، شرکایی برای ساختن شهر با یکدیگر هستند، بنابراین باید همدیگر را به خوبی درک کرده تا با همکاری و همفکری گامی در جهت کاهش مشکلات بردارند.

وی با بیان اینکه باید تسهیلات لازم برای فراهم آوردن انگیزه و رغبت بیشتر فعالان بخش مسکن فراهم شود، افزود: انبوه‌سازان و فعالان بخش مسکن با انگیزه بیشتر می‌توانند به رفع مشکلات کمک کنند تا شاهد بهبود وضعیت شهر در بخش ساخت و سازهای مسکونی، تجاری و ... باشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از طریق کمیسیون ماده پنج می‌توان مانع بروز برخی مشکلات در راه توسعه شهر شد، ادامه داد: در شورایعالی شهرسازی وزیر راه و شهرسازی قول هرگونه کمک به اصفهان را داده و در شورای برنامه‌ریزی استان نیز می‌توان بسیاری از مشکلات شهر را حل کرد.

وی اضافه کرد: باید مشکلات از طریق انبوه سازان به مدیریت شهری منتقل شود تا این مسائل به عنوان لایحه به شورای شهر ارسال و مشکلات رفع شود. همچنین برای مواردی که نیاز به اصلاح قانون وجود دارد می‌توان این مسائل را در شورای عالی استان و شورای عالی استانها مطرح کرد تا مسائل و مشکلات پس از طرح در مجلس، پیگیری شود.

نوروزی گفت: شهرداری در برخی موارد با انبوه سازان شریک می شود که در این شراکت به طور طبیعی اختلاف نظرهایی پیش می‌آید که در این صورت باید کمیته‌ای برای رفع مسائل تشکیل شود تا علاوه بر همفکری و ارائه نظریه کارشناسی، عدالت و انصاف نیز مدنظر قرار گیرد.

وی روان سازی سیستم را یکی دیگر از راه‌های کمک به انبوه سازان مسکن ذکر کرد و افزود: برخی مشکلات نیز با بخشنامه، آموزش و گفت و گو مرتفع خواهد شد در هر صورت سنت‌هایی در همه نظام‌های اداری وجود دارد، اما باید مراقب بود تا به خاطر این سنت‌ها یک معادله قابل حل، به گره ای لاینحل تبدیل نشود.

شهردار اصفهان با اشاره به صدور پروانه‌های ساختمانی و صدور گواهی پایان کار، اضافه کرد: صدور پروانه ساختمان بیش از یک ماه و زمانِ دریافت گواهی پایان ساخت نباید بیش از ۴۵ روز طول بکشد و این را به جد به مدیران اعلام می‌کنم به جز موارد خاص و استثنائات، به هیچ عنوان مطلوب نیست که زمان بیشتری برای این کار صرف شود.

وی با بیان اینکه نباید فردی ۹ ماه در پیچ و خم گرفتن پروانه و پایان ساخت در انتظار بماند، تاکید کرد: علاوه بر این موارد به دنبال این هستیم تا دست انسانی نیز در صدور پروانه وجود نداشته باشد و انبوه سازان با افراد بسیاری در مسیر خود برای انجام کارهایشان مواجه نشوند. انبوه سازان باید بتوانند خودشان کارهای مربوط به فعالیت‌های ساخت و ساز را از طریق اتوماسیون انجام دهند تا کار به صورت یک روند دقیق،‌ قانونی و حساب شده طی شود. چنین زمینه هایی در شهرداری برای روان سازی و سهولت کار فراهم است.

نوروزی گفت: برای رفع مسائل زمین های چهار هزار متر به بالا می‌توان نظر شورای تخصصی را مبنا و ملاک قرار داد. در حل بسیاری از مسائل و مشکلات خود انبوه سازان می‌توانند نظر دهند، زیرا زمانی ما می‌توانیم برای شهر منفعت عمومی بیشتری ایجاد کنیم که کار انبوه سازان تسهیل شود.

وی با بیان اینکه شهرداران کلانشهرها ماهانه یک مرتبه تشکیل جلسه می‌دهند، تاکید کرد: مسائل مبتلا به کلانشهرها در این جلسات مطرح شده و در بسیاری از موارد این مسائل به مجلس رفته و تبدیل به قانون می‌شود. بنابراین از طریق این جلسات، مسایل و مشکلات را می شنویم تا در صورت لزوم برای طرح در جلسات کلانشهرها در نظر گرفته شود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: ممکن است برخی انبوه سازان و فعالان بخش مسکن بخواهند در شهرهای دیگر استان نیز سرمایه گذاری کنند. بنابراین قصد داریم شهرداران سایر شهرهای بزرگ استان را نیز دعوت کرده تا دست سرمایه گذاران برای شهرهای دیگر نیز باز باشد چراکه اعتقاد داریم حل مسائل استان می تواند به حل مشکلات شهر اصفهان مانند مهاجرت و ... نیز کمک کند.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری بدون هیچ گونه نگاه سیاسی و حزبی دست استمداد از همه طلبیده و از همگان می‌خواهد برای نجات شهر و آسایش و رفاه مردم و نفع کسانی که زحمت می‌کشند کمک کنند تا به یاری خدا شهر را یک گام به جلو ببریم.

ارائه تسهیلات ویژه برای انبوه سازان

رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی چند موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است، تصریح کرد: در موضوع موافقت اصولی و بررسی روندی که شهرهای دیگر مانند شیراز، مشهد و تهران در این خصوص اتخاذ کرده اند، جلسات متعددی برگزار شد و بررسی هایی صورت گرفت که در اولین فرصت نتایج آن در قالب یک طرح ارائه می شود. همچنین در موضوع بیمه های ساختمانی نیز به طور خاص از نمایندگان مجلس پیگیری کردیم و مقرر شد با حضور شهردار اصفهان و مسئولان بیمه و کمیسیون عمران از ظرفیت نمایندگان مجلس در این خصوص استفاده شود.

شیرین طغیانی ادامه داد: همچنین پیش بینی اتاق ویژه در شهرداری مناطق برای انبوه سازان، پیش بینی یک مسئول ویژه به منظور سهولت انجام امور مربوط به انبوه سازان در دستور کار کمیسیون عمران و شهرسازی شورا قرار گرفته که می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه جمعیت ایران به سمت پیرشدن در حال حرکت است، شاید با مازاد مسکن مواجه شویم. بنابراین در صورتی که انبوه سازان در سایر بخش‌ها به جز مسکن سرمایه‌گذاری کنند، اتفاقی بُرد- برد برای مردم، انبوه سازان و مدیریت شهری رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: فرصت‌های جدید در شهر اصفهان برای سرمایه‌گذاری فراهم است و انبوه سازان باید به سمت دیگر بخش ها نیز حرکت کنند.

طرح تشویقی، نشانه همراهی مدیریت شهری با انبوه سازان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: ارائه بسته‌های تشویقی به فعالان بخش مسکن در شرایط فعلی راهکاری است که می‌تواند تا حدی فضای شهر و رکود اقتصادی را بهبود بخشد.

نصیر ملت با بیان اینکه ارائه بسته‌های تشویقی چراغ سبزی برای نشان دادن همراهی مدیریت شهری با انبوه سازان است، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکن خالی در اصفهان وجود دارد و در صورتی‌که این میزان نتواند با تقاضاهای شهر همخوانی داشته باشد آن زمان دیگر ارائه بسته‌های تشویقی نمی‌تواند برای شهر و انبوه سازان مفید واقع شود.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه وابستگی شهرداری‌ها به ساخت و ساز همواره بالا بوده است، افزود: با این وجود در صورتی‌که این منبع درآمد شهرداری نیز کاهش پیدا کند با مشکلاتی مانند شهرفروشی و آثار بسیار بد آن مواجه می شویم. بنابراین نباید ارائه بسته های تشویقی دائمی باشد و باید برای آن جایگزین‌هایی در نظر گرفت.

وی با اشاره به طرح جامع شهر اصفهان، ادامه داد: این طرح در حال بازنگری بوده و به تبع آن طرح تفصیلی نیز بازنگری می شود و این بازنگری نقطه عطف تحول توسعه اصفهان خواهد شد.

وی با بیان اینکه فعالان بخش مسکن و انبوه سازان می توانند پروژه های جدید محرک توسعه اجرا کنند، اضافه کرد: باید وابستگی به بخش مسکن رها شده و پروژه‌هایی جدید برای شهر اصفهان تعریف شود تا به توسعه اقتصادی شهر کمک بیشتری شود.

شهرداری از ظرفیت های قانونی برای رفع مشکلات انبوه سازان استفاده می‌کند

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه برای سهولت کار انبوه سازان قصد استفاده از ظرفیت های قانونی را داریم، اظهار کرد: از طریق مذاکره با شورای شهر و استانداری به دنبال رفع مشکلات انبوه سازان هستیم.

مرتضی طهرانی با بیان اینکه تعامل شهرداری با فعالان بخش مسکن می‌تواند رونق را به شهر برگرداند، تصریح کرد: تاکنون درخواست‌های فعالان بخش مسکن از شهرداری نیز برابر قانون بوده است؛ مدیریت شهری نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی خود از انبوه سازان حمایت خواهد کرد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات