زلزله تازه آباد رخداد ثانویه در شمال پهنه  ...

زلزله تازه آباد رخداد ثانویه در شمال پهنه ...

مهدی زارع در گفت و گو با بحران نیوز با اشاره به زمین لرزه  دیروز تازه آباد کرمانشاه گفت: به دلیل محاسبات متفاوت و ارایه مقدارها بر اساس مقیاسهای مختلف اعداد متفاوتی به جهت بزرگی زلزله بامداد امروز بیان شده است اما گفتنی است موسسه ژئوفیزیک بزرگای محلی MI را ۵.۹ ریشتر اعلام  و سایرین بزرگای گشتاوری را ۶ یا ۶.۱ اعلام کرده اند.

وی با بیان این که میزان شدت و خرابی در زمین لرزه های بزرگ رابطه مستقیم با حداکثر سرعت زمین(pgv)  دارد، افزود: در زلزله امروز شتاب حدود ۸۰۰ cm/s/s و میزان سرعت حدود ۳۱cm/s بود و همین موضوع حجم خسارات را با توجه به بزرگی زلزله کاهش می دهد.

این مقام مسئول با بیان این که  این زلزله به عبارتی رخداد ثانویه در شمال پهنه گسل ازگله به شمار می آید، اذعان کرد: زلزله بامداد امروز شاید یکی از گسل هایی است که در پهنه گسل "پی سنگی ذهاب" قرار دارد.

زارع با بیان این که در منطقه مذکور ما با یک رخداد ثانویه ای مواجه هستیم، تصریح کرد: گسل بامداد امروز یک گسل قائم است اما گسل آبان ماه به صورت فشاری و راندگی بود و وجود هر دو زلزله دریک پهنه مبین رخداد ثانویه در منطقه است.

عضو پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به بزرگی این زلزله گفت: با توجه به این که زلزله اولیه که در آبان ماه سال گذشته رخ داده بروز چنین  لرزه های بزرگی طبیعی است چرا که رخداد اولیه این زلزله بزرگی ۷ ریشتر بوده از این رو  لرزه هایی با ریشتر بالا غیر طبیعی نیست.

وی با بیان این که امکان زلزله هایی از این قبیل در این منطقه بازهم وجود دارد، خاطر نشان کرد بروز زلزله هایی با این شدت تا ۱۸ ماه بعد از زلزله اصلی وجود خواهد داشت و در این منطقه انتظار زلزله هایی از این قبیل وجود خواهد داشت.

زارع خاطر نشان کرد: در حال حاضر با تداوم لرزه ها در تازه آباد مواجه هستیم.

لینک اصل خبر در سایت مدیریت بحران شهرداری تبریز

    منبع خبر

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز

    مدیریت بحران شهرداری تبریز یک سازمان دولتی در شهر تبریز می باشد

      نظرات