انسجام و هم افزایی دستگاه های اجرایی کلید توسعه شهر مشهد است

انسجام و هم افزایی دستگاه های اجرایی کلید توسعه شهر مشهد است

انسجام و هم افزایی دستگاه های اجرایی کلید توسعه شهر مشهد است

رئیس شورای شهر مشهد مقدس گفت: انسجام و هم افزایی دستگاه های اجرایی کلید توسعه شهر مشهد است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در آغاز سی‌و‌چهارمین جلسه علنی شورا که با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد مقدس ، فرماندار و دیگر مسئولان استانی و شهری مشهد برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن دهه ولایت و گرامیداشت هفته دولت، اشاره‌ای به حادثه اخیر انفجار چند منزل مسکونی شهرک شهید باهنر داشت و اظهارکرد: با تمامی خانواده‌های عزادار این اتفاق تلخ ابراز همدردی می‌کنیم؛ حادثه مذکور بار دیگر ضرورت توجه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهر را یادآور شد و امیدواریم در این جهت با فرهنگسازی و کارهای دقیق‌تر مانع از تکرار حوادث مشابه و وارد آمدن خسارت های جانی و مالی شویم.
حیدری در ادامه با اشاره هفته دولت که با نام شهیدان باهنر و رجایی عجین شده است، گفت: این دو شهید بزرگوار اسوه ماندگار خدمت خالصانه و خدمت به مردم هستند.
وی در خاطرنشان کرد: هفته دولت سالروز ایامی‌است که تیغ جهل و نفاق بر پشت ملتی نشست که پاسدار انقلابی جوان بود؛ این شهادت‌ها و رشادت‌ها معنای تازه‌ای از رابطه ملت و دولت در نظام جمهوری اسلامی تبیین نمود.
***شوراها تعادل بخش جامعه هستند
حیدری با بیان اینکه مفهوم ملت و دولت مفهومی معاصر و محصول انقلاب مشروطه و دوران پس از آن است، افزود: با این وجود، عینیت آن را در انقلاب سال ۱۳۵۷ و ساختارهای مردم سالارانه پس از آن می‌توان مشاهده کرد و یکی از جلوه های واقعی آن، حضور و مشارکت مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
وی خاطرنشان کرد: شورای شهر نهادی است که با رای مردم برگزیده می‌شود و بعنوان پلی بین مردم و دولت نقش‌آفرینی می‌کند؛ شوراها وظیفه تعادل‌بخشی به جامعه را دارند و با توجه به ارتباط منسجم آن‌ها با دولت، در حوزه مطالبات اجتماعی و سیاست های اقتصادی و فرهنگی، بین مطالبات مردم ارتباط برقرار می‌کنند؛ هرچه این ارتباط پایدارتر باشد، رفاه و آسایش بیشتر شهروندان را در پی خواهد شد.
***جریان نفاق و انحصارطلبی به دنبال تضعیف نهادهای برخواسته از رای مردم است
رئیس شورای شهر مشهد اظهارکرد: متاسفانه از ۳۷ سال پیش که نخستین دولت برآمده از مطالبات ملت سرکار آمد و توسط دشمنان و مخالفان رای و نظر مردم به خون نشست تا به امروز، جریان نفاق حاکم بر تقابل با آراء مردمی، در قالب نفاق و انحصارطلبی یکی از بزرگترین مشکلاتی کشور بوده که آرمان ملت و دولت را مورد هدف قرار داده است.
حیدری افزود: این جریان نفاق و انحصارطلبی در هر دوره و زمانی با نماد و شمایل خاصی پا به عرصه می‌نهد و به دنبال تضعیف نهادهای حاکمیتی برخواسته از رای مردم هستند.
وی با بیان اینکه این دو جریان در رسیدن به اهداف خود از به دست گرفتن هیچ ابزاری، حتی نمادها و ارزش های مقدس، ترس و ابایی ندارند، گفت: این افراد و گروه‌ها در پس نابسامانی‌ها بدنبال منافعی هستند که آراء مردم، ایشان را از منافعشان محروم ساخته است؛ امروز جریان های برانداز و نفاق خارجی و جریانات انحصارطلبانه درون کشور تقابل با دولت برگرفته از رای مردم را در دستورکار خود قرار داده‌اند.
***تعامل سازنده شورای پنجم با دستگاه های تاثیرگذار شهر
حیدری با اذعان به همه نارسایی‌ها و نقصان های موجود، تصریح کرد: به جز دولت برآمده از رای مردم، هیچ بدیل دیگری برای حل مشکلات کشور وجود ندارد.
وی در ادامه با اشاره به تقارن هفته دولت و اتمام سال نخست فعالیت شورای پنجم، گفت: شورای پنجم از آغاز فعالیت خود به منظور حل مسائل و مشکلات و ارائه خدمت مطلوب به شهروندان، تعامل سازنده و کاملی با نماینده عالی دولت در استان و سایر دستگاه‌ها و نهادهای تاثیرگذار در شهر برقرار کرده است.
حیدری در ادامه، پرهیز از ورود به مجادلات سیاسی، توجه به خواست مردم بویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی، توسعه فعالیت های عمرانی و زیرساخت های شهری و توجه به مناطق محروم و توسعه عدالت‌محور را جزو رویکردهای اصلی شورای شهر مشهد دانست که تاکنون به آن پایبند بوده‌ و خواهد بود.
***انسجام و هم افزایی دستگاه های اجرایی کلید توسعه شهر مشهد است
رئیس شورای شهر مشهد از مقوله «انسجام و هم افزایی» بین دستگاه های اجرایی بعنوان کلید توسعه شهر مشهد یاد کرد و افزود: مشهدالرضا(ع) از مسائل و مشکلات زیادی رنج می‌برد که محصول مدیریت ۱۰۰ ساله شهر است و این مسائل جز با همدلی و همکاری دستگاه های دخیل در شهر حل نمی‌شود.

حیدری با بیان اینکه تامین منابع لازم برای اداره و توسعه شهر کار دشوار و طاقت‌فرسایی است که توسط مدیریت شهری انجام می‌شود، گفت: به منظور حل مسائل و مشکلات مردم نیازمند عزم و اراده جدی، تامین منابع و توانایی های فنی و تکنیکی هستیم؛ خوشبختانه هر ۳ این عناصر در شهر مشهد فراهم است و مدیریت شهری شرایط مطلوبی در این زمینه‎ها دارد اما ضعف تعاملات نهادی یکی از نقصان های جدی بوده که شتاب‌بخشی توسعه شهر مشهد را برای مدیریت شهری با مشکل روبرو کرده است.
وی در ادامه اظهارکرد: شورای پنجم شهر مشهد براساس نص صریح قانون اساسی و سیره امام(ره) و مقام معظم رهبری معتقد است همه نهادها و دستگاه‌ها باید در چارچوب قانون عمل کنند و قانون را فصل الخطاب خود قرار دهند.
***با اعمال سلیقه و رویکردهای محدود کننده در حوزه فرهنگی و اجتماعی در مشهد مواجهیم
حیدری گفت: به منظور رشد و توسعه حوزه مسائل شهری و فائق آمدن برآنها نیازمند هم‌افزایی و انسجام همه دستگاه های اجرایی و حوزه حاکمیتی هستیم؛ در مشهد با اعمال سلیقه و رویکردهای محدودکننده در حوزه های فرهنگی و اجتماعی مواجهیم بعنوان مثال یک کارشناس در ارتباط با اکران تبلیغاتی یک برنامه فرهنگی اعمال نظر می‌کند و نظر خود را به کرسی می‌نشاند.
وی تصریح کرد: قدرت و نفوذ سازمانها باید در خدمت منافع عمومی و خیر مردم باشد که امروز استفاده نابه‌جا از این قدرت، رویکردهای بخشی نگرانه و منفعتگرایانه سازمان‌ها، مدیریت شهری را با مشکل روبرو کرده است.
حیدری بابیان اینکه تلاش های جدی در حوزه نماینده عالی دولت و حوزه معاونت عمرانی برای حل و فصل مسائل شاهد بوده‌ایم ولی تاکنون در بخشی از آنها ناموفق هستیم، گفت: علی رغم آمادگی و نشاط و عزم جدی مدیریت شهری برای شتاب بخشی با چنین مسائلی مواجهیم و امیدواریم با همت والای استاندار و دستگاه های دخیل در شهر بتوانیم بر شرایط امروز حاکم بر کشور فائق آییم.
***اداره مطلوب شهر با تعامل مردم
رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این دوره از مدیریت شهری پیوسته بدنبال این بوده که در تعامل با مردم و شناخت اولویت‌ها، امکانات و همچنین ظرفیت های پیش بینی شده بتواند علاوه بر اداره مطلوب شهر، پروژه های نیمه‌تمام و بجامانده از دوره های گذشته را به نتیجه برساند و برنامه عملیاتی ۳ ساله ۱۴۰۰-۱۳۹۷ نیز با تلاش شبانه‌روزی عوامل و نیروهای دخیل در این امر، درحال تدوین است.
حیدری در بخش پایانی صحبت های خود به مناسبت های هفته جاری پرداخت و ضمن گرامیداشت سالروز درگذشت مهدی اخوان ثالث، شاعر بنام خراسانی، «روز کارمند» را به چهره های خدمت‌گذار تمامی دستگاه های اجرایی تبریک گفت.
وی اشاره‌ای هم سالروز ولادت امام هادی(ع) داشت و گفت: ایشان نقش ارزنده‌ای بعنوان امام جامعه اسلامی داشتند؛ امام هادی(ع) با وجود فشارهای حکومت عباسی با تربیت شاگردانی فرهیخته، نقش ارزنده‌ای بعنوان امام جامعه اسلامی ایفا کردند.
بزرگداشت زکریا رازی و روز داروسازی از دیگر مناسبت های هفته جاری بود که رئیس شورای شهر مشهد در سی‌وچهارمین جلسه صحن علنی شورا به آن اشاره کرد و گفت: به همت بزرگمردانی مانند امیرکبیر با تاسیس دارالفنون و پشتوانه هایی مثل زکریا رازی اتفاقات بسیار خجسته‌ای در عرصه پزشکی و شیمی اتفاق افتاد و این روز را به داروسازان تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.
حیدری در ادامه با تبریک زادروز «جهان پهلوان تختی» و روز کشتی، اظهارکرد: کشتی رشته‌ای است که دلاورمردان آن پیوسته مایه افتخار و سربلندی ایران اسلامی ‌بوده‌اند و تازه ترین آن را در بازیهای آسیایی جاکارتا شاهد بودیم که پهلوانان ایرانی باری دیگر حماسه آفریدند و تاکنون نقش زیادی در تقویت هویت و انسجام اجتماعی داشته‌اند.
وی در پایان عید غدیر خم را تبریک گفت و افزود: عید غدیر، عید ولایت و امامت و روز تداوم نبوت، اخوت و برادری میان مسلمانان است و امیدواریم در ترویج این روحیه برادری در جامعه خود موفق باشیم.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات