عمر نساجی کاشان ۶ هزار ساله است

عمر نساجی کاشان ۶ هزار ساله است

محسن جاوری در نشست هم اندیشی نقش نشان های ملی در روند توسعه گردشگری منطقه فرهنگی کاشان با اشاره به پیدا شدن قطعه سفالی در کاوش های اخیر سیلک اظهار کرد:نقش پارچه بر این قطعه سفال دلالت بر این واقعیت می کند که قدمت نساجی سنتی کاشان حداقل به شش هزاره پیش باز می گردد.

وی در ادامه بااشاره به موقعیت ممتاز کاشان در حوزه فرهنگی و تمدنی عنوان کرد قرارگیری بر مسیر شاه راه تجاری ایران که تا قرن پیش تنها مسیر ارتباطی در این حوزه به شمار میرفته جایگاه خطه کاشان را در عرصه تجارت و تولید خاص و ممتاز کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان با یاد آوری شرایط ویژه این منطقه در بخش صنعت و تولید خود کفایی کاشانی هارا در این حوزه متذکر شد و افزود:بر همین مبنا کاشان علاوه بر تولید ابریشم، تولیدکننده مواد اولیه و کرم ابریشم نیز بوده است.

جاوری در بخش دیگری از سخنانش به آمار کمی صنعت نساجی کاشان نیز اشاره و عنوان کرد: هنرمندان کاشانی در این بخش تا کنون موفق به کسب ۳۳ نشان ملی و ۱۲ نشان اصالت یونسکو شده اند.

وی با بیان هنرمندان کاشانی دارای ۱۴ نشان درجه یک، دو و سه هستند گفت: بر این اساس چهار هنرمند دارای نشان درجه یک،شش هنرمند دارای نشان درجه دو و چهار صاحب ذوق و هنر کاشانی نیز نایل به نشان درجه سه شده اند.

این مسئول تعداد هنرمندان فعال در نساجی سنتی را ۲۰۰ مورد ذکر و بیان کرد: این هنرمندان با ۱۰۵دستگاه شامل ۹۱ دستگاه شعربافی،هشت دستگاه زری بافی،پنج دستگاه مخمل بافی و یک چادر شب به زنده ماندن هنر اصیل نساجی کمک می کنند.

کاشان به عنوان شهرملی نساجی سنتی معرفی شده است و در سی امین نمایشگاه ملی صنایع دستی دارای غرفه ویژه است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات