۹ شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

۹ شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

۹ شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

۹ شهریور روز ملی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است و این نام گذاری در سال ۱۳۸۶ و به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی انجام شده است.

به گزارش"پارما" در نهم شهریورماه ۱۳۷۳ یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهر بافق استان یزد نزدیک شدند اما فردی غیر بومی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگ‌ها به آنها حمله کرد. در این واقعه یوز مادر از صحنه گریخت، دو توله نر و ماده تلف شدند و یک توله ماده که زخمی شده بود به تهران منتقل شد و ۹ سال در پارک پردیسان در شرایط اسارت زندگی کرد. نام «ماریتا» برای این توله یوز انتخاب شد. ماریتا در زمستان ۱۳۸۲ تلف شد .

تا پیش از واقعه شهریور ۷۳، برخی تصور می‌کردند که یوزپلنگ برای همیشه در ایران منقرض شده است. اگرچه ماریتا سرنوشت مطلوبی نداشت اما تبدیل به نمادی برای امید به بقای یوزپلنگ شد. سالگرد این واقعه توسط انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ به دبیرخانه پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ پیشنهاد شد و پس از تایید معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی به ثبت رسید .

ایده پردازان این رویداد ملی هدف از گرامیداشت چنین روزی را آگاه سازی در مقیاس ملی عنوان کرده اند در راستای تحقق این هدف ارزشمند است که همه ساله سمن ها، رسانه ها، مدارس و سایر دست اندرکاران در تاریخ ۹ شهریور گرد هم می آیند تا از طریق برنامه های مختلف بالاخص آگاه سازی، صدای استمداد یوزها را هر چه بلندتر به گوش هموطنان برسانند .

بدیهی است توجه مسئولان حفاظت از محیط زیست، کارشناسان، متخصصین علاقمندان و دوستداران حیات وحش، رسانه ها و پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی که زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر عمران ملل متحد فعالیت می کند نیز با ایجاد فعالیت های مختلف حفاظت، آموزش، آگاه سازی و پژوهش در ۷ استان و ۱۰ منطقه از کشور می کوشد تا صدای بلندی برای آخرین بازمانده این زیرگونه را داشته باشد .

در ۱۷ سال گذشته تمامی تلاش های مسئولان پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی برای این بوده تا با همکاری طیف گسترده ای از نهادهای شناخته شده بین المللی و داخلی مانند IUCN ، سمن ها، علاقمندان و متخصصین، جوامع محلی، ذینفعان و مسئولین اجرایی، قضایی و نمایندگان محترم مجلس هر چه بیشتر به بقاء یوزهای کشور اهتمام ورزند. چرا که یوزپلنگ تنها یک میراث طبیعی متعلق به یک منطقه خاص نیست بلکه هدف از حفاظت آن ها پاسداشت یک میراث ملی و جهانی است . دبیرخانه پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات