تفاهم‌نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه در دست اقدام است

تفاهم‌نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه در دست اقدام است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، جلسه "نقد و بررسی عملکرد معاونت آزادراه‌ها و نوآوری در روش‌های احداث آزادراه‌ها" با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها، معاونان و مدیران شرکت ساخت و کارشناسان معاونت آزادراه‌ها برگزار و گزارش عملکرد بخش‌های مختلف این معاونت  و راهکارهای مختلف در خصوص مسایل مرتبط با احداث آزادراه‌ها در کشور ارایه شد.

در ابتدای این جلسه خیراله خادمی ضمن تاکید بر اهمیت شبکه جاده‌ای کشور گفت: در حال حاضر بیشتر جا‌به‌جایی و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بخش جاده‌ای کشور انجام می‌شود که  ۷۵ درصد این جا‌به‌جایی  از طریق شریان‌های اصلی صورت می پذیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به آمار ارایه شده گسترش شبکه آزادراهی کشور نه تنها در اقتصاد ملی و کاهش مصرف سوخت مفید است بلکه با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی سفری آسوده و مطمئن برای هموطنان فراهم می‌کند.

وی میزان  رشد جاده‌های موجود را با در نظر گرفتن رشد ترافیک کشور ناچیز دانست و اظهار داشت: با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی و رشد سریع ترافیک در کشور، روند احداث جاده‌های کشور با این رشد همخوانی ندارد و این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت است.

خادمی تامین سرمایه‌های مورد نیاز را چالش اساسی در گسترش شبکه آزادراهی دانست و خاطرنشان کرد: با کاهش تخصیص اعتبارات نقدی و استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی برای طرح‌های عمرانی، روند اجرای عملیات نسبت به گذشته کند شده که حضور بخش خصوصی در کنار دولت بخشی از این مشکلات را حل کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی  مطالعات پیش از اجرا را در بهینه کردن هزینه‌های یک پروژه مهم ارزیابی کرد و افزود: احداث آزادراه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی، نیازمند مطالعات گسترده پیش از آغاز عملیات اجرایی است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه بیان داشت: مطالعات بستر اجرای یک پروژه به حساب می آید و با تکیه بر آن می‌توان بهترین روش اجرا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت را انتخاب کرد که این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و زمان به افزایش کیفیت اجرای پروژه نیز کمک خواهد کرد.

خادمی استفاده از روش‌های نوین اجرا را علاوه بر کاهش هزینه‌های اجرایی در آزادراه موجب ارتقا کیفیت و افزایش طول عمر راه دانست.

وی نوآوری در اجرای انواع  راه‌ را بیش از کار مهندسی نتیجه ایده‌های مهندسی معرفی کرد و گفت: شرایط فعلی مستلزم تغییر نگرش در اجرا است تا با بهره‌مندی از تفکر نوین و  بومی‌ سازی فناوری‌های روز دنیا از روش‌های سنتی اجرا فاصله بگیریم.

خادمی در ادامه توضیح داد: به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور، هم اکنون ۱۷۴۵ کیلومتر تفاهم‌نامه احداث آزادراه جدید به امضا رسیده که معادل ۷۰ درصد کل آزادراه‌های موجود در کشور است.

از ابتدای سالجاری ۱۲۶ کیلومتر آزادراه آسفالت شده است

در ادامه این جلسه معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آزادراه‌های موجود گفت: در حال حاضر حدود ۲۲۱۷ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری، ۲۲۱۵ کیلومتر در دست احداث، ۷۴۰۰ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۷۴۵ کیلومتر در مرحله امضای تفاهم‌نامه قرار دارد.
سید حسین میرشفیع افزود:  پیشرفت فیزیکی ۱۳۵۰ کیلومتر از آزادراه‌های در دست اجرا بالای ۲۰ درصد است.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها ضمن تشریح اهداف سال ۱۳۹۷ گفت:‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر بود روسازی۵۰۰ کیلومتر از آزادراه‌ها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز به طور کامل به بهره‌برداری برسد. در حال حاضر با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری، زیرسازی ۲۱۷ کیلومتر  انجام شده، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیل شده و ۱۲۶کیلومتر نیز آسفالت شده است.

وی استقرار سیستم یکپارچه اخذ عوارض در آزادراه‌ها را از دیگر دستاوردهای این معاونت برشمرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری آزادراه‌های پرتردد کشور  تحت پوشش این سیستم قرار گیرد.

در ادامه این جلسه بخش‌های مختلف معاونت آزادراه به تشریح برنامه‌ها و  ارایه عملکرد پرداختند و در پایان نیز راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات مطرح شده در حوزه‌های مختلف مانند سرمایه‌گذاری، کنترل پروژه، مطالعات پیش از اجرا و ... ارایه شد.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات