تهیه طرح‌های بازآفرینی شهری برای پیرامون تهران

تهیه طرح‌های بازآفرینی شهری برای پیرامون تهران

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، دبیری هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مسئولین استان و شهرداری تهران و نیز اعضای ستاد برگزار شد.

عشایری در ابتدای جلسه ضمن عرض خیر مقدم و خوش‌آمدگویی، دستور کار جلسه را اعلام کرده و در ادامه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان تهران توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و سپس گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستاد کلانشهر تهران توسط مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ارائه شد.

اهم موارد مطرح شده توسط اعضاء در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل است:

۱) ضرورت توجه بیشتر به موضوع حمل و نقل میان شهرتهران و شهرهای پیرامونی آن و همچنین ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای پیرامونی (که تاثیر بسزایی در موضوع بازآفرینی شهر تهران خواهد گذاشت.)

۲) ضرورت تمرکز بر علل بروز پدیده سکونتگاه‌های غیررسمی و پیشگیری از گسترش مناطق جدید از طریق: تعیین وضعیت اراضی بلاتکلیف که در معرض خطر تخریب یا تصرف عدوانی قرار دارند.- جلوگیری از طریق تغییر کاربری‌های غیرقانونی- پیشگیری از تفکیک غیرقانونی اراضی- پیگیری اجرای طرح کمربند سبز با هدف تعیین محدوده شهرها

۳) لزوم بازنگری و نظارت دقیق بر اجرای طرح‌های توسعه شهری در شهرهای استان تهران.

وزیر راه و شهرسازی در چهل و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به نقش و جایگاه ویژه تهران به عنوان پایتخت کشور اشاره کرده و متذکر شد که برنامه‌ریزی برای تهران باید مبتنی بر کاهش تمرکز باشد و در این راستا می بایست طرح های بازآفرینی شهری و موضوع ساماندهی شهر تهران با یکدیگر هماهنگ کردند.

به گفته نائب رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد می‌بایست بجای تامین از طریق اعطای تراکم، از مسیر ارتقای کیفیت زندگی در این محدوده‌ها حاصل شود تا ضمن جذب سرمایه‌گذاران به این محدوده‌ها، از پیامدهای منفی اعطای تراکم (و در واقع فروش شهرها) جلوگیری بعمل آید.

وی با بیان اینکه تمام اتفاقات این شهر، روی زندگی تمام انسان ها در دور افتاده ترین روستاهای ایران تاثیر می گذارد، ادامه داد: این چیزی نیست که در مورد تهران بتوان به سادگی از آن عبور کرد. ایشان هم‌پوشانی محدوده های شهری شهرهای استان تهران و ارتباط نظام تفکیک شهری و نظام تقسیمات کشوری را از اصلی ترین مسائل استان تهران دانستند و موضوع بازآفرینی شهر تهران را بدون حل و فصل نظام حمل و نقل حومه ای و بین کل منطقه شهری تهران شامل استان های البرز و تهران با شهر مرکزی امکان پذیر نداستند.

به گفته وی ستادهای بازآفرینی شهری پایدار، هماهنگی قابل قبولی را بین تمام عوامل همچون شهرداری، استانداری و تمام دستگاه­های اجرایی و دولتی ایجاد کرده است. ایشان با بیان اینکه بازآفرینی یک تجربه بین المللی و جهانی است که در متون  برنامه ریزی شهری این مفهوم مشاهده می شود بحث اصلی آن را  بازآفرینی مبتنی بر اجتماعات محلی دانستند.

درحقیقت بازآفرینی مبتنی بر اجتماع محلی از اهداف اصلی این سیاست به شمار می‌رود. ایشان در ادامه به ظرفیت پذیری زیست محیطی تهران اشاره داشتند و با توجه به جمعیت پذیری تهران و شهر فروشی در سال­های گذشته بدون توجه به مسائل زیست محیطی خواستار متوقف شدن روندهای اشتباه و غلط گذشته در خصوص برنامه ریزی شهر تهران شدند.

در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد، موارد مطرح ‌شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد:

مصوبات جلسه:

۱- مقرر شد با توجه به درخواست های مطرح شده از سوی شهرداری تهران و دبیرخانه ستاد استانی بازآفرینی شهری و شهرداری های شهرهای استان تهران جهت تحقق:

- تامین و تخصیص سهم ۷۰ درصدی دولت در تامین خدمات و ارتقای کیفیت عرصه های عمومی محدوده های فرسوده با توجه به تخصیص و هزینه­کرد سهم مرتبط با شهرداری تهران در چارچوب تبصره ۲ ماده ۵ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار

- تامین منابع لازم جهت اجرای طرح­ها و برنامه­های بازآفرینی شهری از محل تخفیفات عوارض صدور پروانه در محدوده بافت های فرسوده توسط شهرداری شهر تهران و سایر شهرهای استان تهران جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری توسط سازمان برنامه و بودجه در چارچوب ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن(۱۳۸۷)

- تامین و تخصیص اعتبارات لازم برای تعدیل نرخ سود تسهیلات و ایجاد هماهنگی لازم میان سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جهت پرداخت آن به بانک‌های عامل بر اساس مصوبه شماره ۹۰۴۵۳/ت۵۱۱۶۶ ھ  مورخ ۸/۸/۱۳۹۳ هیئت محترم وزیران و با عنایت به پیش بینی اعتبارات لازم به منظور اعطای یارانه سود بانکی تسهیلات ساخت در بافت فرسوده در بودجه‌های سنواتی سال ۱۳۹۷ شهرداری تهران.

با برگزاری جلسه مشترک جناب آقای دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی و نائب رئیس ستاد ملی با جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بافت های ناکارآمد شهری پیگیری گردد.

۲- مقرر شد موضوع  اجرای سیستم حمل و نقل حومه‌ای شهر تهران به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در داخل محدوده های هدف و شهرهای پیرامون شهر تهران در جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران با محوریت شورای عالی معماری و شهرسازی و همکاری شهرداری تهران در دستورکار قرار گیرد.

۳- مقرر شد کارگروه پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت های ناکارآمد شهری با حضور سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، شهرداری تهران، راه و شهرسازی استان تهران، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نسبت به بررسی و ارائه راهکارها و تعیین تکلیف املاک فاقد مالکیت در دستور کار جلسات کارگروه قرار داده و دستورالعمل تعیین تکلیف اراضی واقع در محدوده های هدف ناکارآمد شهری جهت طرح و تصویب در جلسات آتی ستاد ملی به منظور پیگیری از مراجع ذیربط ارائه نماید.

۴- مقرر شد تهیه طرح های بازآفرینی شهری برای شهرهای پیرامونی تهران در دستور کار شورای عالی معماری و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری، استانداری و شهرداری های شهرهای استان قرار گیرد.

۵- مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های نیرو، نفت و راه و شهرسازی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) و شهرداری تهران (سازمان نوسازی) نسبت به تدوین ساز و کار اجرایی لازم به منظور تقسیط و تخفیف حق و هزینه انشعاب در محدوده بافت های ناکارآمد شهری در چارچوب ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری جهت طرح و تصویب در کارگروه ویژه پیگیری طرح امید برنامه ملی بازآفرینی شهری ذیل ستاد ملی اقدام نمایند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى

    اداره کل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختيارى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات