تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی

تصویب کلیات تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یک‌صد و چهل‌ و سومین نشست شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل با حضور اعضا و نمایندگان در وزارت راه و شهرسازی با هدف بررسی پیشنهاد سازمان راهداری برای تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ ایران برگزار شد.

پیشنهاد تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ ایران اوایل سال جاری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیشنهاد و پس از تهیه ساختار این کمیته به شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل ارسال گردید.

هدف از تشکیل این کمیته رسیدگی به اموری است که تاکنون از سوی هیچ‌یک از دستگاه‌ها و سازمان‌ها انجام نمی‌شده و در ضمن تداخل و موازی کاری با هیچ‌یک از وظایف سازمان‌ راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرداری‌ها محسوب نمی‌شود و سرانجام موجب اعتلای جایگاه مهندسی پل در کشور می‌شود.

همچنین بحث مورد نظر این کمیته فقط تمرکز بر روی پل‌های بزرگ است؛ زیرا پل‌های برگ، ارزش مادی و استراتژیک و به لحاظ فنی از پیچیدگی بالاتری نسبت به پل‌های کوچک و متوسط برخوردارند. به‌علاوه با توجه به استفاده از تجهیزات تخصصی و ادوات خاص نیازمند آموزش‌های تخصصی و جمع‌آوری سوابق و مدارک مطالعاتی است.

در ادامه بخشی از وظایف کمیته ملی پل‌های بزرگ ایران؛ همکاری در تصویب طرح‌های مطالعاتی مباحث احداث، نگهداری و بازسازی، مستندسازی سوابق پل‌های بزرگ، کمک به ارتقای سطح دانش کارشناسان ایرانی با جمع‌آوری کتب و نشریات، ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها و انجمن‌های مرتبط، تشکیل جلسات و میزگرد‌ها در زمینه مباحث آموزشی، هماهنگی جهت حمایت از مطالعات و انجام تحقیقات کاربردی همچنین شرکت در جلسات بین‌المللی عنوان شد تا سر انجام منجر به تدوین ضوابط و تصویب بخش‌نامه‌های جدید شود.

ساختار سازمانی پیشنهادی از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مورد موافقت قرار گرفت و نهایتا مصوب شد؛ تعدادی کمیته‌های تخصصی تشکیل و زیر نظر یک شورایعالی به ریاست وزیر راه و شهرسازی کار خود را آغاز کند. همچنین جزئیات ساختار پیشنهادی با ترکیب اعضای شورا و شرح وظایف مربوط به کمیته ملی پل‌های بزرگ در جلسات آتی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیشنهاد خواهد شد.

همچنین مطرح شد که فقط در حوزه جاده‌ای ۳۳۵ هزار پل به طول ۱۶۰۰ کیلومتر با ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد که با احتساب پل‌های ریلی اهمیت پل‌ها در کشور بیش از پیش پررنگ می‌شود.

در ادامه کلیات طرح تشکیل کمیته ملی پل‌های بزرگ ایران با کسب حد اکثر آرا از سوی اعضای اصلی شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل به تصویب رسید و مقرر شد شرح وظایف، ساختار و سایر جزییات مورد تدقیق قرار گرفته و در نشست‌های آتی بررسی شود.

بر اساس دستور دبیر شورایعالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل مقرر شد مطالعاتی بر روی وضعیت تونل‌های کشور با هدف ادغام در کمیته ملی پل‌های بزرگ یا تشکیل کمیته‌ای جداگانه انجام گیرد.

در پایان جلسه مصوبات شورا طی ۵ سال گذشته مطرح و موارد انجام نشده با تعیین مهلت، مورد پیگیری قرار گرفت.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات