نیروهای خدماتی ، روح خدمت را در کالبد مدیریت شهری دمیده‌اند

قرن حاضر، قرن شهرنشینی است و شاهد آن هستیم که میزان جمعیت شهرنشین  از جمعیت روستایی  پیشی گرفته و این امر موجب شکل‌گیری شهرهای بزرگ با بافتها و ترکیب‌های مختلف شهری و پیچیده  گردیده است .اگرچه شهرنشینی دارای بسیاری از مزایا و عوامل رفاهی است، بااین‌وجود به همراه خود برخی نارسایی‌ها و مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته که در بسیاری از موارد این نارسایی‌ها به‌صورت مسائل حاد در شهرها جلوه‌گر شده‌اند . لذا امروزه زندگی در شهرها با توجه به ساختار شهرها، مناسبت‌های مختلف و فعالیت‌های اقتصادی  اجتماعی، تعمیق و گسترش تقسیم‌کار اجتماعی و اقتصادی ، نیازهای فزاینده فرهنگی، فراغتی و اجتماعی شهروندان بیش از هر دوره دیگری وابسته به خدمات شده است .خدمات شهری را در ایران می‌توان به چهار گروه عمده شامل خدمات بهداشت محیط، خدمات رفاهی و تفریحی، خدمات حفاظتی و ایمنی و خدمات حمل‌ونقل عمومی و ترافیک دسته‌بندی کرد.بنابراین، خدمات شهری جزو اولین و مهم‌ترین وظیفه شهرداری‌ها به شمار می‌آید چراکه شهروندان یک شهر، روزانه نیازمند ارائه خدمات متفاوت از جمع‌آوری زباله تا زیباسازی و ... هستند و مسئولیت ارائه این خدمات به شهروندان را حوزه خدمات شهری شهرداری بر عهده دارد.

مدیریت شهری و به معنای خاص شهرداری به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اجتماعی هنگامی می‌تواند از کارایی و بهره‌وری بیشتری برخوردار باشد که اعتماد شهروندان را به‌عنوان سرمایه اجتماعی و معنوی کسب کند و از آن در مسیر اهداف سازمانی و توسعه شهری استفاده نماید .

تاکی معاون خدمات شهری شهرداری مبارکه معتقد است که با ارائه خدمات شهری است که می‌توانیم رابطه خود را با مردم برقرار کرده و اعتمادسازی کنیم. هرچقدر کار فرهنگی کنیم اما در حوزه خدمات شهری کوچک‌ترین مشکلی داشته باشیم، همه کارهای فرهنگی بی‌اثر می‌شود؛ این موضوع اهمیت حوزه خدمات شهری را نشان می‌دهد

با قدم زدن در شهر می‌توان نیروهای خدمات شهری را در جای‌جای شهر دید و فعالیت آن‌ها در تمام ساعات شبانه‌روز نمود دارد .

ضرورت همراهی شهروندان در نگهداشت شهر

نیروهای خدماتی ، روح خدمت را در کالبد مدیریت شهری دمیده‌اند.  بنابراین خدمات شهری مجموعه‌ای است که در ابعاد مختلف، کار خدماتی انجام می‌دهد و گستردگی این وظایف و ضرورت به پاسخگویی درخواست‌ها و نیازهای شهروندان گویای این است که این فعالیت‌ها باید برنامه محور باشند و در هر زمینه آسیب‌شناسی شوند ، چراکه نگاه سنتی راه گشا نخواهد بود.

تاکی همراهی شهروندان در نگهداشت شهر را ضروری می‌داند و می‌گوید:  شهروندان باید خود را به‌صورت مستقیم مسئول آنچه در شهر می‌گذرد بدانند. رعایت برخی از نکات علاوه بر کاهش بسیاری از هزینه‌ها، عامل موفقیت فعالیت‌های شهرداری نیز خواهند بود .

تفکیک زباله ، تبدیل معضل به فرصت

معاون خدمات شهری از تبدیل معضل به فرصت می‌گوید و ادامه می‌دهد : زباله را می‌توان از یک معضل زیست‌محیطی، به یک منبع درآمد تبدیل کرد. اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شهرداری در این زمینه است که حتی می‌تواند با بهره‌گیری از این سرمایه‌ها نقشی مهم در اقتصاد مقاومتی نیز داشته باشد، زیرا این کار علاوه بر صرفه‌جویی در بهره‌برداری از منابع امکان استفاده از ثروت‌هایی را که بلااستفاده مانده است فراهم می‌کند. طرح تفکیک زباله از مبداً در شهرستان شروع‌شده و مرحله آموزش شهروندی در شهر مبارکه پایان‌یافته و فاز اجرایی این طرح آغاز شد .همکاری مردم در موفقیت این طرح بسیار مهم است و امیدواریم با همکاری هرچه بیشتر شهروندان شاهد گسترش و موفقیت این طرح باشیم .

بهسازی و نوسازی کشتارگاه صنعتی در راستای صیانت از بهداشت عمومی

تاکی از نقش خدمات شهری در سلامت مردم و از حوزه نظارت و نگهداری کشتارگاه صنعتی دام مبارکه می‌گوید : صیانت از بهداشت عمومی وظیفه همگانی است و هرگونه سهل‌انگاری در ارائه خدمات به مردم در این حوزه، سلامت عمومی جامعه را به مخاطره می‌اندازد . درگذشته کشتارگاه صنعتی مبارکه از شرایط مناسبی برخوردار نبود اما توجه ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر و با تلاش‌های این معاونت  اقدام‌های خوبی در بحث نوسازی و بازسازی بخش‌های مختلف این کشتارگاه انجام‌شده به‌طوری‌که خدمات آن‌هم اکنون در حد کشتارگاه نیمه مکانیزه است . در راستای صرفه‌جویی حداکثری ،تمامی این تعمیرات و بازسازی‌ها توسط نیروهای شهرداری انجام شد که بحمداله صرفه‌جویی قابل‌توجهی هم در پی داشت .

احداث مجتمعی ۲۰۰ هکتاری برای ساماندهی مشاغل مزاحم شهری

برخی از صنایع و مشاغل چنان فضای پیرامون خود را بلعیده‌اند که هیچ فضای بازی باقی نگذاشتند ، بنابراین حضور صنایع و کارگاه‌های مزاحم در بافت شهری و فعالیت آن‌ها در این بافت می‌تواند بر میزان آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرها بیفزاید و خطرات ناشی از این آلاینده‌ها را بیشتر کند. در این راستا ازجمله معضلات زیست‌محیطی می‌توان به ایجاد سروصدا ، تجمع زائدات و ضایعات ، سد معبر ، گره ترافیکی ، بوی نامطبوع ، دود و آلودگی هوا ، خاک و … اشاره کرد که بر سلامت جسمی و روحی شهروندان و نیز سیمای شهرها اثرات سوء و نامطلوب دارند .

وی ساماندهی مشاغل مزاحم شهری را به‌عنوان  یکی از اصول حفظ حقوق شهروندی دانست و عنوان کرد: یکی از وظایف معاونت خدمات شهری ساماندهی و شناسایی صنایع و مشاغل مزاحم و آلاینده است . برای این ساماندهی احداث مجتمعی ۲۰۰ هکتاری در دستور کار قرار گرفت که ۴۵ هکتار آن طراحی‌ گردید که تعدادی از بلوک‌ها  در اختیار اصناف قرارگرفته که در مرحله ساخت‌وساز قرار دارد . ۲۲ بلوک برای این مجتمع صنایع کارگاهی تعریف‌شده که هر بلوک شامل ۱۲ غرفه است و صنف‌های مختلف را دربر می‌گیرد و کار احداث و تکمیل این سایت بر اساس برنامه فاز به فاز و به‌صورت مشارکتی و با هماهنگی معاونت عمران و واحد املاک شهرداری انجام خواهد شد که قطعاً تاثیر به سزایی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت .

واحد امانی قلبی تپنده در حوزه خدمات شهری

تاکی از وظایف سنگین واحد امانی گفت و افزود:  در بین واحدهای مختلف حوزه خدمات شهری، عملکرد واحد امانی نقش ویژه‌ای بر عهده دارد و به‌عنوان قلبی تپنده برای خدمات شهری محسوب می‌گردد . اگر این واحد در امر خدمت‌رسانی قوی عمل کنند مردم عملکرد مجموعه شهرداری را احساس می‌کنند . این واحد دارای سه زیرمجموعه تعمیرات و نگهداری ، تاسیسات (برق و مکانیک)، جوشکاری است که هرکدام شرح وظایفی خاص و درعین‌حال پیوسته به یکدیگر هستند . آذین‌بندی‌های سطح شهر ، نصب مبلمان های شهری و علائم ترافیکی، تعمیرات تاسیسات، پیاده‌روها و معابر ،حل مشکلات روشنایی ، بهسازی کشتارگاه صنعتی مبارکه و همکاری در ساخت و نصب المان‌های موقت شهری از مهم‌ترین اقدامات این و حوزه است.

آغاز مطالعات طرح جامع مدیریت رخداد در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه شهری

معاون خدمات شهری از آغاز مطالعات طرح جامع مدیریت رخداد در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه شهری خبر داد و عنوان کرد: در این طرح سعی گردیده شهر مبارکه با بررسی میدانی و شناخت محلی و اثرپذیری از مجاورت‌های صنعتی، خدماتی، شریانی، اجتماعی مورد تحلیل قرار گیرد. در این راستا بر شناسایی نقاط قوت (شناسایی محل‌های مناسب جهت اجرای مرکز مدیریت رخداد محلی)، نقاط چالش و گره شهری و همچنین شناسایی شریان‌ها و دسته‌بندی مسیرهای ارتباطی، در جهت تقویت داشته‌ها و رفع کمبودهای حوزه مدیریت رخداد شهری تاکید شده است.

وی تصریح کرد : با توجه به اهمیت خاص پدافند غیرعامل در مصون‌سازی کشور و نقش محوری شهرداری‌ها در پدافند غیرعامل اقداماتی در این زمینه از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری مبارکه صورت گرفته است که از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان تهیه بانک اطلاعاتی ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه (ماشین‌آلات، تجهیزات، نیروی انسانی و شرح وظایف) ، تعریف گروه‌های تخصصی واکنش در شرایط اضطراری و به‌روزرسانی نمودار سازمانی ستاد بحران شهرداری مبارکه، انجام بازدیدهای میدانی و تشکیل جلسات محلی جهت شناسایی بهتر نقاط اثرپذیر از رخدادهای شهری، لکه‌گذاری نقاط شهری بر اساس نقشه طرح تفصیلی ( شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف، شریان‌های حیاتی، دسترسی‌ها، ...) را نام برد . در این طرح برشناسایی زیرساخت‌های مهم و قابل حفاظت شهرداری، شناسایی نقاط و تصرفات حساس و پرخطر، تهیه نقشه شریان‌های حیاتی و تداخل آن و اولویت‌دهی شریان‌های ارتباطی، شناسایی نقاط اسکان اضطراری با تاکید بر خطرپذیری سیل و زلزله تاکید شده است.

انجام بیشتر پروژه‌ها  با تکیه‌بر توان و پتانسیل‌های داخلی شهرداری

وی با اشاره به خدمات حوزه موتوری گفت: در شرایط فعلی، شهرداری انجام بیشتر پروژه‌ها را با تکیه‌بر توان و پتانسیل‌های داخلی انجام می‌دهد که واحد موتوری با تمام توان در این عرصه واردشده و خدمات این واحد ستودنی است . طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده هرگونه تعمیر و بازسازی ماشین‌آلات را  به خارج از وقت اداری موکول کردیم  تا به روند انجام کار لطمه وارد نشود و تمامی دستگاه‌ها نیز موظف به داشتن راننده جایگزین شدند.

نصب بیش از ۱۲۰۰۰ کد پستی منازل و واحدهای تجاری

معاون خدمات شهری از نصب بیش از ۱۲۰۰۰ کد پستی منازل و واحدهای تجاری در شهر مبارکه خبر داد و گفت: تعیین و اختصاص پلاک کد پستی هیچ‌گونه هزینه‌ای برای مالکین نداشته و تمامی هزینه‌های لازم از محل اعتبارات شهرداری تامین گردید . در طول اجرای این پروژه نسبت به نام‌گذاری معابر اصلی و فرعی بدون نام یا فاقد تابلو اقدام و به‌این‌ترتیب امید است در آینده نزدیک مشکل آدرس پستی این اماکن به‌صورت کامل مرتفع گردد .

راهنمایی ۳۰هزار مسافر نوروزی توسط ایستگاه‌های راهنمای مسافر

تاکی در ادامه اظهار کرد : مجموعه مدیریت شهری تمام تلاش خود را بکار گرفت تا نوروز سال جاری با فضای ایمن و مفرح برای شهروندان و مسافرین نوروزی طی شود . ازجمله خدمات این معاونت احداث و راه‌اندازی ۳ ایستگاه راهنمای مسافرین نوروزی در محورهای امیرکبیر، صفائیه و دفاع مقدس و تکمیل ظرفیت اسکان مسافرین برای اولین بار بود . این ایستگاه‌ها  مفتخر به راهنمایی و ارائه خدمات به  بیش از ۳۰ هزار مسافر نوروزی بودند .

وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی تلاشگران عرصه خدمات شهری برای همه این عزیزان آرزوی موفقیت کرد و گفت : کار کردن برای مردم و تلاش در جهت رضایتمندی آن‌ها باید سرلوحه امور قرار گیرد و باید همانند گذشته و با دقت بیشتر درراه خدمت‌رسانی به همنوعان و ساختن شهری زیبا و شایسته اهتمام ورزیم . امیدوارم با دقت نظر، تلاش و مجاهدت بیشتر، رشد و توسعه هرچه بیشتر شهر را شاهد باشیم .

  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
  • برای بزرگ نمایی کلیک کنید
لینک اصل خبر در سایت شهرداری مبارکه

    منبع خبر

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه

    شهرداری مبارکه یک شهرداری در شهر مبارکه می باشد

      نظرات