مسئولیت‌پذیری یکی از بارزترین ویژگی‌های آتش‌نشانان است

مسئولیت‌پذیری یکی از بارزترین ویژگی‌های آتش‌نشانان است

شهردار کرمان در آیین تجلیل از آتش‌نشانان:


مسئولیت‌پذیری یکی از بارزترین ویژگی‌های آتش‌نشانان است



سرویس خبر: اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان
آیین گرامی‌داشت روز آتش‌نشانی و ایمنی و تجلیل از آتش‌نشانان کرمانی، در سالن بسطامی بوستان مادر برگزار شد.
شهردار کرمان در این آیین که با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، مدیران شهرداری کرمان، آتش‌‌نشانان و خانواده‌های آتش‌نشانان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز آتش‌نشان و هفته‌ی دفاع مقدس، مسئولیت‌پذیری را یکی از بارزترین ویژگی‌های آتش‌نشانان دانست و گفت: آتش‌نشانان، با ایثار و گذشت، جان و مال هم‌وطنان را به جان خود ترجیح می‌دهند.
سیدمهران عالم‌زاده با بیان این‌که تخصص و فراگرفتن آموزش‌های لازم از دیگر ویژگی‌های آتش‌نشانان است، گفت: افراد غیرمتخصص نمی‌توانند پا در عرصه‌ی حادثه بگذارند و دیگران را نجات دهند؛ ضمن این‌که تنها آموزش دیدن کافی نیست؛ بلکه آتش‌نشانان با انجام مانورهای مختلف، مهارت کافی را برای مواقع بروز حادثه فرامی‌گیرند.
وی افزود: آتش‌نشانان هم‌چنین باید جوان، پرانرژی و از نظر جسمانی سالم باشند؛ چراکه بدون داشتن جسم سالم، کارایی لازم را نخواهند داشت.
شهردار کرمان آتش‌نشانان را افراد منضبط و دقیقی دانست و گفت: گاهی اوقات در کسری از ثانیه حادثه به شکل دیگری رقم می‌خورد؛ بنابراین، آتش‌نشانان باید دقت لازم را برای این‌گونه مواقع داشته باشند.
عالم‌زاده پیروی از مافوق را از دیگر ویژگی‌های آتش‌نشانان دانست و گفت: در بسیاری مواقع در مقابله با حوادث نیاز به کار تیمی است؛ بنابراین، هر یک از نیروهای آتش‌نشانی باید در جایگاه خود، نقش خود را به نحو احسن ایفا کنند.

اعتماد به نفس بالا و ابتکار عمل، از دیگر ویژگی‌های آتش‌نشانان


وی اعتماد به نفس بالا و ابتکار عمل را از دیگر ویژگی‌های آتش‌نشانان بیان کرد و گفت: برخی اوقات حوادث، غیرقابل پیش‌بینی است؛ بنابراین، آتش‌نشانان باید با ابتکار عمل، بهترین راه را برای مقابله با حادثه انتخاب کنند.
شهردار کرمان با اشاره به شغل سخت آتش‌نشانی گفت: علی‌رغم این‌که شغل آتش‌نشانان بسیار دشوار است، اما پرداخت مالی به آتش‌نشانان، با کارکنان سایر واحدهای شهرداری چندان متفاوت نیست.
عالم‌زاده افزود: پرداخت مالی به آتش‌نشانان در کشور، از نُرم جهانی بسیار پایین‌تر است که این موضوع باید مورد توجه وزارت کشور قرار گیرد تا شهرداری‌ها بتوانند پرداخت مالی بیشتری به آتش‌نشانان داشته باشند.
وی هم‌چنین از آتش‌نشانان کرمان که علی‌رغم کمبود امکانات، به‌خوبی به وظیفه‌ی خود عمل می‌کنند، تشکر کرد و گفت: تمام ماموریت‌های آتش‌نشانان کرمان موفقیت‌آمیز بوده و هرجا وارد شده‌اند، پس از انجام ماموریت، مراتب تقدیر و تشکر مردم و مسئولان را شاهد بوده‌ایم.
شهردار کرمان افزود: از آتش‌نشانان کرمان که با کمترین امکانات، با به خطر انداختن جان خود، به دل حادثه می‌زنند و هم‌شهریان خود را نجات می‌دهند، قدردانی می‌کنم.
عالم‌زاده از خانواده‌های آتش‌نشانان هم تشکر کرد و گفت: شرایط اضطراب و استرس خانواده‌های آتش‌نشانان را نیز درک می‌کنیم؛ چراکه در بروز حوادث، احتمال هر نوع اتفاقی برای آتش‌نشانان وجود دارد.
وی هم‌چنین بیان کرد: ترجیح دادن جان و مال مردم بر جان خود، اجر اخروی دارد.

مردم بیشترین اعتماد را به آتش‌نشانان دارند


نایب‌رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز در این آیین گفت: مردم در بین دستگاه‌های خدمت‌رسان، بیشترین اعتماد را به آتش‌نشانان دارند.
علی بهرامی افزود: اعتماد مردم به یک نهاد اجتماعی مانند آتش‌نشانی، موجب افزایش سرمایه‌ی اجتماعی می‌شود و افزایش سرمایه‌ی اجتماعی نیز، زمینه‌ساز توسعه‌ی پایدار است؛ بنابراین، فعالیت آتش‌نشانان، در راستای رسیدن به توسعه‌ی پایدار است.
علی خدادادی، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر کرمان هم ضمن تشکر از خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان گفت: آتش‌نشانان کرمانی، در زمره بهترین آتش‌نشانان کشور هستند.

انجام ۲۴۰۰ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان نیز در این آیین از انجام ۲۴۰۰ عملیات اطفای حریق و امداد و نجات توسط آتش‌نشانان کرمانی در شش‌ماهه‌ی نخست امسال خبر داد و گفت: ۹۲۰ مورد از این عملیات‌ها، اطفای حریق و مابقی امداد و نجات بوده است.
علی عسکری با بیان این‌که متاسفانه ۳۰۰ مورد از عملیات‌های اطفای حریق، مربوط به ساختمان‌های مسکونی و تجاری بوده است، گفت: در مجموعِ ۲۴۰۰ عملیات، ۵۲۰ نفر از شهروندان نجات یافتند.
وی به خدمت‌رسانی سازمان آتش‌نشانی به شهرها و روستاهای هم‌جوار هم اشاره کرد و گفت: خدمت‌رسانی به شهرها و روستاهای هم‌جوار، از نظر قانونی مشکل دارد؛ چراکه بیمه، هزینه‌ای را تقبل نمی‌کند؛ ضمن این‌که درست نیست در شرایط مالی کنونی، بودجه‌ی شهرداری کرمان را در جای دیگری غیر از شهر کرمان صرف کنیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان اظهار امیدواری کرد با تصویب لایحه‌ی یک‌پارچه‌سازی آتش‌نشانی‌های کشور، این مشکل برطرف شود.
عسکری با بیان این‌که امداد آسانسور و گرفتن حیوانات آزاردهنده نیز از وظایف سازمان آتش‌نشانی نیست، گفت: در این زمینه باید شرکت‌هایی وجود داشته باشند و به مردم خدمت‌رسانی کنند، اما چون مردم به آتش‌نشانی اعتماد دارند و با ما تماس می‌گیرند، نیروهای آتش‌نشانی هم در تمام موارد به یاری مردم می‌شتابند.

تغییر رویکرد سازمان آتش‌نشانی از مقابله‌ای به پیشگیری


وی هم‌چنین گفت: از دو سال گذشته با شعار «ایمنی و تاب‌آوری» رویکرد سازمان را از مقابله‌ای به پیشگیری تغییر دادیم و سعی کردیم توجه مردم را نسبت به ایمنی ساختمان‌ها بیشتر کنیم.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان با بیان این‌که در پیشگیری از حوادث ساختمانی، باید مراحل طراحی، انتخاب مصالح، اجرا و نگهداری را رعایت کنیم، گفت: اکنون، در زمینه‌ی طراحی ورود کرده‌ایم و نقشه‌های ساختمان‌های بالای سه‌طبقه را بررسی می‌کنیم.
عسکری افزود: امسال با بررسی ۳۵۰ نقشه‌ی ساختمانی، از ساخته شدن املاک ناایمن جلوگیری کردیم.
وی ادامه داد: متوسط عمر ناوگان آتش‌نشانی کرمان، ۲۰ سال و تعداد ناوگان نیز اندک است و با این امکانات کم، مقابله سخت است؛ بنابراین، باید پیشگیری کنیم.

ارایه‌ی آموزش به ۱۶۰۰ نفر از ابتدای امسال تاکنون


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان آموزش اقشار مختلف جامعه را نیز ضروری دانست و گفت: از ابتدای امسال ۱۶۰۰ نفر در سطوح مختلف، آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.
عسکری افزود: هم‌چنین با حضور اساتیدی از تهران، دو دوره‌ی آموزشی ۱۰ روزه برای همکاران آتش‌نشانی برگزار کردیم.
وی از ثبت‌نام آتش‌نشانان داوطلب نیز خبر داد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به تشکیل دو کارگروه بازدید از اماکن عمومی و حساس و کارگروه بازدید از کارگاه‌های ساختمانی هم اشاره کرد و گفت: در صورتی که ساختمان‌های عمومی و حساس و کارگاه‌های ساختمانی، موارد ایمنی را رعایت نکنند، ابتدا اخطار می‌دهیم و اگر نواقص رفع نشود، ساختمان‌های عمومی و حساس و کارگاه‌های ساختمانی پلمب می‌شوند.
عسکری از تلاش سازمان آتش‌نشانی در مراسم ملی و مذهبی هم خبر داد و گفت: به‌طور مثال در روزهای تاسوعا و عاشورا، ۱۲ اکیپ آتش‌نشانی در نقاط مختلف شهر کرمان مستقر شدند.
ممیزی ایمنی شهر کرمان و تهیه‌ی نقشه‌ی ایمنی بازار تاریخی کرمان نیز از دیگر اقداماتی بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمان به آن‌ها اشاره کرد.
عسکری افزود: علاوه بر افزایش آگاهی مردم از طریق ارتباط با رسانه‌ها، فعالیت در فضای مجازی و بروشور، ۲۰۰ مورد مشاوره‌ی ایمنی هم به شهروندان ارایه کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در راستای افزایش توان عملیاتی همکاران سازمان آتش‌نشانی، با دستگاه‌های مختلف ازجمله اورژانس و دستگاه‌های خدمت‌رسان همکاری مطلوبی داریم.
لازم به ذکر است؛ در این آیین با اهدای لوح از آتش‌نشانان تقدیر شد.


محمدرضا احمدی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرمان

    منبع خبر

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان

    شهرداری کرمان یک شهرداری در شهر کرمان می باشد

      نظرات