استفاده از سیستم بازوغلتان برای جمع آوری خاک و نخاله

توسعه روز افزون شهرنشینی و گسترش بی رویه شهرها مهمترین مشکل بر سر راه ارائه خدمات شهری شهرداری ها کشور می باشد. سالانه مقدار قابل توجهی خاک و نخاله تولید می شود که عدم برنامه ریزی برای جمع آوری، حمل و دفع آن اثرات منفی بر محیط زیست و زیبایی شهر خواهد گذاشت ، لذا این امر نیاز به برنامه ریزی، کنترل، نظارت وغلبه بر اثرات منفی و مشکلات ناشی از آن دارد.

فعالیت های ساختمانی در هر جامعه ای امری اجتناب ناپذیر بوده و میزان ان رابطه مستقیم با وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن جامعه دارد،از جمله فعالیت ساختمانی می توان به فعالیت های تخریبی و ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی اشاره نمود.در اثر این فعالیت ها دور ریزهایی تولید می شود که اصطلاحاً خاک و نخاله یا پسماندهای ساختمانی نامیده می شود.پیشرفت هر کشوری وابسته به فعالیت های عمرانی انجام گرفته در آن کشور است.امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت،ساخت و سازهای متعددی در سراسر دنیا صورت میگیرد و برای ایجاد ساختمانهای بلند مرتبه تر یا ساختمانهای جدید،با تخریب ساختمانه مواجه هستیم که این فعالیتها ضایعاتی را به دنبال خواهد داشت.ضایعات ساختمانی حدود ۳۰ درصد کل پسماندهای جامد و بیش از نصف پسماند شهری را به خود اختصاص میدهد.

برهمین اساس سازمان مدیریت پسماند با توجه به اهداف مهم خود می تواند با اقدام هایی نظیر استفاده از وسایل نقلیه مدرن به منظور حمل و دفع پسماندهای ساختمانی و عمرانی،کنترل مستمر محورهای اصلی،جاده های کمربندی،گلوگاه های ورودی شهر،هدایت وسایل نقلیه حامل انواع پسماندی ساختمانی و عمرانی،فاضلاب و لجن به سمت مراکز تخلیه مجاز و جلوگیری از تخلیه در محل غیر مجاز،اجرای طرح های بازیافت پسماندهای عمرانی و ساختمانی نقش موثری در این ساماندهی داشته باشد.

اهداف:

  • ارائه یک تجربه مناسب و نسبتا جامع نگر،در زمینه مدیریت پسماند ساخت و تخریب

  • ایجاد یک نگاه نوین به مقوله بهبود روشها در مدیریت پسماندهای ساخت و تخریب به ویژه در مرحله تولید این دسته از پسماندها
  • ایجاد فرصت های شغلی به طور مستقیم و غیر مستقیم

  • پیشنهاد یک الگوی انطباقی با رویکرد تکمیلچرخه مواد،حفظ محیط زیست و سلامت و بهداشت جامعه(توسعه پایدار])در مدیریت پسماندهای ساخت و تخریب

پسماندهای ساخت و ساز و تخریب حاصل ساختمان سازی،بازسازی و تخریب سازه هایی مانند ساختمان های مختلف مسکونی و غیرمسکونی،پروژه های آسفالت کاری،تعمیر پل ها و پاک سازی مربوط به سوانح طبیعی یا ایجادشده توسط انسان هستند.نخاله های ساختمانی معمولا شامل بتون،آسفالت،چوب،فلزات وگچ است.عوامل بسیاری بر روند تولید نخاله های ساختمانی مربوط به ساخت بنای مسکونی تاثیر گذارند که شامل وضعیت اقتصادی مردم،فصول مختلف سال،مناطق مختلف شهری،افزایش جمعیت ،و رشد و توسعه شهرهستند.مدیریت نامناسب این پسماندها می تواند منجر به اثرات زیان باری بر روی سلامت انسان و محیط زیست شود.آمارها بیانگرآن است که ۳۰تا۴۰درصد گازهای گلخانه ای و ۴۰ تا ۵۰ درصد پسماندهای تولید شده محصول صنعت ساختمان است.تحقیقات انجام شده در جهان نشان میدهد که حجم نخاله های ساختمانی در میان سایر زباله ها ۱۳ تا ۲۹ درصد است.برخلاف اینکه عمر مفید ساختمان ها درکشورهای جهان حدود ۶۰سال است،عمر انها در ایران ۳۰سال برآورد شده است.در کسور ایران روزانه حدود  ۳۵۰تا۴۵۰هزار تن پسماندهای عمرانی ساختمانی تولید میگردد.

بطور کلی منابع تولید خاک و نخاله را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

الف – خاک و نخاله حاصل از ساخت و سازها و تعمیرات انواع ساختمان :

رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای مسکن از یک طرف و سیاست های دولت برای گسترش انبوه سازی موجب گشته است که سالانه میلیونها تن خاک و نخاله ناشی از عملیات فوق تولید گردد.

ب – مصالح حاصل از حفاری ها:

بخش عمده ای از خاک و نخاله ها ناشی از فعالیت های عمرانی و در نتیجه حفاری های گوناگون در سطح شهر می باشد.اینگونه فعالیت ها توسط سازمان ها و ادارات برق،آب و فاضلاب ،گاز،مخابرات و شهرداری انجام میگیرد.

همچنین حفاری هایی که به منظور اجرای فندانسیون ساختمان ها انجام می پذیرد از این جمله می باشد.

ج – خاک و نخاله ناشی از ساختمانهای فرسوده:

بخشی از خاک و نخاله های تولیدی حاصل از تخریب ساختمانهای فرسوده می باشد که مالکین آن برای تعمیر آن مجبوربه تخریب آن می باشند و در موارد زیادی هم تخریبها برای ساختن ساختمان های بلند مرتبه صورت می پذیرد،که ضایعات ناشی از آن قابل توجه می باشد.

به منظور سامان بخشیدن مواد زائد مذکور بایستی در سه زمینه جمع آوری،حمل و دفع برنامه ریزی و روش های نوین را جایگزین کرد.پیشنهاد اجرا والزام به استفاده از سیستم مکانیزه جمع آوری و حمل خاک و نخاله های ساختمانی برای تعمیرات و نوسازی ساختمان ها از موارد قابل توجه می باشد که در این قسمت روی آن متمرکز خواهیم شد.

ماشین یا دستگاه بازو غلطان ،یکی از انواع ماشین آلات خدمات شهری است که با داشتن مخزن قابل جابجایی،درصنعت حمل ونقل استفاده می شود.این دستگاه دارای یک مخزن قابل جابجایی است که با استفاده از بازوهای هیدرولیکی قادر است آن را بر روی کف زمین قرار داده و پس از بارگیری آن را دوباره بر روی شاسی قرار دهد.بازوغلطان،روی کامیون های سنگین نصب می شوند تا این امکان را به وجود آورد تا کامیون بتواند مخزن خود را تغییر دهند یاجابجت کنند.سیستم بازوغلطان چند جک هیدرولیک را برای گرفتن و بلند کردن و جابجا کردن مخزن بر روی شاسی کامیون،به کار میگیرد.

عدم رعایت نظافت و بهداشت عمومی،ایجاد گردوغبار ناشی از خاک و نخاله دپو شده و به جا گذاشتن منظره زشت شهری می تواند از موارد اشکال روش های سنتی باشد.طرح این عملیات به صورت زیر است.


اما باروشهای مدرن پسماند های عمرانی و ساختمانی حاصل از فعالیت هایی با حجم کم،زمان زیاد،پس از انتقال به وسیله نیروی انسانی،به مخازن ویژه ذخیره سازی زائدات منتقل و پس از تکمیل ظرفیت مخازن در فاصله زمانی مناسب ، با ماشین های ویژه حمل (بازوغلطان)پس از جابجایی مخزن خالی با پر،بارگیری و به مراکز دفع حمل میگردد.طرح این عملیات به صورت زیر است.


عوامل موثر در اهمیت استفاده از طرح بازوغلطان:

  • رعایت بهداشت و نظافت معابرعمومی
  • جلوگیری از سد معبر ناشی از تخلیه خاک و نخاله در حواشی معابر و گذرگاهها
  • رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از حوادث احتمالی ناشی از برخورد وسایل نقلیه با خاک و نخاله های تخلیه شده در معابر که بعضا مدتها در محل باقی می ماند.
  • تسریع در کار با توجه به قدرت مانور بالای این خودروها
  • صرفه جویی در نیروی کارگری
  • یکپارچگی سیستم خودروهای طرح مکانیزه در خصوص حمل ضایعات ساختمانی

سیستم بازوان غلطان:

شهر ساری را می توان از پیشگامان استفاده از طرح بازو غلطان معرفی نمود.این طرح در حال حاضر با دو نوع ماشین نیسان و ایسوزو در قالب دو مخزن کوچک و بزرک در حال ارایه خدمات به شهروندان و پیمانکاران می باشد.مخازن کوچک عمدتا باید در مواقعی به کار روند که به دلیل محدودیت فضا در محیط شهری یا تراکم جمعیت در منطقه ای خاص امکان استقرار مخازن بزرگ وجود نداشته باشد.در کارهای ساختمانی سبک (تعمیرات ساختمان یا ساخت خانه های کم واحد)که حجم نخاله های ساختمانی محدود است،استفاده از این مخازن توصیه می گردد.مخازن بزرگ در صورت وجود فضای کافی در سطح شهر یا در ایستگاههای انتقال یا در نزدیکی آن قابل استفاده خواهند بود.درپروژه های عمرانی بزرگ و در مکانهایی که توسعه شهر سریع و رو به گسترش باشد،استفاده از این مخازن ضرورت پیدا می کند.طراحی این مخازن باید به گونه ای باشد که با یک کامیون مخصوص بتوان آن را انتقال داد.به منظور اطلاع زسانی به تولیدکنندگان عمده و جزئ نخاله های ساختمانی،جهت آگاهی از طرح مذکور فعالیت هایی نظیر پخش بروشور و نصب بنر صورت گرفته است.گردش عملیاتی مراحل انجام خدمات اجرایی جمع اوری و حمل پسماندهای جزئ به صورت کامل در شکل زیر اشاره شده است.

نمایش شماتیک گردش عملیاتی مراحل انجام خدمات اجرایی پسماند های جزء

مزایای استفاده مجدد و بازیافت نخاله های ساختمانی:

  • کاهش اثرات زیست محیطی به دست آوردن مواد خام بیشتر
  • کاهش وابستگی به منابع طبیعی
  • کاهش هزینه های مرتبط با خرید مواد جدید
  • کاهش نیاز به محل دفع نخاله های ساختمانی
  • کاهش اثرات منفی بر محیط زیست از طریق حذف و دفع فرایندها
  • ایجاد یک منبع برای بخش بازیافت نخاله های ساختمانی به مواد سالم درجه ۲
  • ایجاد زمینه های شغلی جدید

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات