برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ معرفی شدند

برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸ معرفی شدند

به گزارش شهریارنیوزبه نقل از  ایرنا، از سال ۱۹۰۱ تاسال ۲۰۱۷ میلادی، جایزه نوبل فیزیک ۱۱۱ بار و به ۲۰۶ دانشمند تعلق گرفته و یک دانشمند موفق شده است دوبار این جایزه را دریافت کند. فیزیک اولین جایزه ای است که در وصیت نامه نوبل ذکر شده است که این موضوع نشان می دهد فیزیک محبوب ترین حوزه آلفرد نوبل بوده است.
در اواخر قرن نوزدهم، اغلب افراد فیزیک را به عنوان علم پیشرو قبول داشتند و وصیت نامه نوبل نشان می دهد که باور خود او نیز چنین بوده است. زمینه تحقیقاتی نوبل هم به فیزیک گره خورده است.
فیزیک اساسی ترین علم طبیعی محسوب می شود. این علم با اجزای بنیادی ماده و اثر متقابل آنان سرو کار دارد و قادر به توصیف ریزترین ساختار مواد است. اگرچه فیزیک و شیمی دو رشته کاملا مستقل هستند؛ ولی در برخی از زمینه ها، تفکیک این دو علم با سختی انجام می شود. گاهی اوقات تفکیک حوزه های فیزیک و شیمی برای بنیاد نوبل دشوار است و به سختی می توانند جوایز را به یکی از این دو رشته اختصاص دهند. جایزه نوبل فیزیک توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم سوئد اهدا می شود.

****حقایقی درباره جایزه نوبل فیزیک
-از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷ میلادی، ۱۱۱ جایزه نوبل فیزیک اهدا شده است.
-۴۷ جایزه نوبل فیزیک فقط به یک برنده تعلق گرفته است (مشترک نبوده است). ۳۲ جایزه به دو نفر تعلق گرفته است و ۳۲ جایزه بین سه نفر مشترک بوده است.
-تاکنون سه محقق زن موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده اند.
-یک دانشمند آمریکایی به نام جان باردین، دوبار موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شده است.
-جوانترین برنده جایزه نوبل لورنس براگ نام دارد. این دانشمند استرالیایی هنگام دریافت جایزه فقط ۲۵ سال سن داشت و در سال ۱۹۱۵ به همراه پدر خود موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.
-میانگین سنی دریافت کنندگان جایزه نوبل فیزیک ۵۵ سال است.
-سالخورده ترین برنده جایزه نوبل فیزیک ریموند دیویس جونیور نام دارد که در زمان دریافت جایزه در سال ۲۰۰۲ میلادی ۸۸ سال سن داشت.
دستاوردهای دانشمندان برنده جایزه نوبل تا اندازه ای تاثیر گذار است که می تواند فیزیک را در جهت دیگری سوق دهد.
جایزه نوبل فیزیک به جایزه خانوادگی معروف است؛ ماری کوری و پیر کوری، زوج موفقی بودند که در سال ۱۹۰۳ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند. ماری کوری در سال ۱۹۱۱ میلادی برای دومین بار موفق به دریافت جایزه نوبل، ولی این بار در حوزه شیمی شد. یکی از دختران خانواده کوری، به نام Irène Joliot-Curie، در سال ۱۹۳۵ به همراه همسر خود موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.
لورنس براگ به همراه پدر خود ویلیام براگ در سال ۱۹۱۵ موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک شدند. نیلز بور در سال ۱۹۲۲ موفق به دریافت نوبل فیزیک شد و پسرش ای جی بور در سال ۱۹۷۵ جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد. مان سیگبن در سال ۱۹۲۴ و پسرش کای سیگبن در سال ۱۹۸۱ موفق به دریافت نوبل فیزیک شدند. جی جی تامسون در سال ۱۹۰۶ و پسرش جورج تامسون در سال ۱۹۳۷ جایزه نوبل فیزیک را دریافت کردند.

****
آلفرد نوبل شیمیدان سوئدی ۲۱ اکتبر سال ۱۸۳۳ در شهر استکهلم به دنیا آمد. خانواده او از نوادگان اولاف رودبک، یک‏ نابغه مشهور سوئدی بودند که در قرن هفدهم، دوران پرشکوه قدرت نمایی سوئد در اروپای شمالی، می زیستند. نوبل در ۱۷ سالگی به پنج زبان زنده دنیا کاملا مسلط بود و اشعار و داستان هایی از وی به جای مانده است. وی همچنین به موضوعات اجتماعی و صلح علاقمند بود.
بنیاد نوبل نهادی است که در سال ۱۹۰۰ در پی تنظیم وصیت نامه آلفرد نوبل، شکل گرفت. نوبل بخش عمده ثروتش را برای جایزه ای درنظر گرفت که با نام خود او به برجسته ترین تلاش ها در پنج زمینه فیزیک‏، شیمی، علوم‏ پزشکی‏ یا فیزیولوژی، ادبیات و برقراری صلح اهدا می شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات