بازدید اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از مراکز نگهداری و مراقبت از معتادان متجاهر

بازدید اعضای کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از مراکز نگهداری و مراقبت از معتادان متجاهر

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «قاسم مقیمی» رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در حاشیه این بازدید گفت: براساس ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر شهرداری و بهزیستی با همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر موظف به آماده سازی فضایی فیزیکی و تامین منابع مالی برای نگهداری معتادان متجاهر و خیابانی هستند .

وی ادامه داد: شهرداری شیراز در مجموعه سلامی واقع  در شهر شیراز مجموعه ای را با هدف اجرای ماده ۱۶ احداث و در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده و هم اکنون در بخش آقایان نیز فعال است .

دکتر مقیمی خاطر نشان کرد: بخش بانوان نیز احداث و تجهیز شده است اما بدلیل عدم تامین منابع مالی لازم توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، همچنان بهزیستی از پذیرش و تحویل آن سرباز می زنند .

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: هم اکنون شهر شیراز فقط برای ۲۴۰ نفر معتاد متجاهر ظرفیت پذیرش و اعتبار مالی دارد که برای کلانشهری مثل شیراز این عدد جوابگو نیست .

وی بر ضرورت همکاری همه دستگاه های اجرایی مرتبط تاکید کرد و گفت: برای پایان دادن به وجود معتادان متجاهر نیازمند فرهنگ سازی و تلاش از سطح مدارس هستیم و باید خانواده ها را درگیر موضوع مبارزه با مواد مخدر کنیم .

دکتر مقیمی ابراز کرد: آنچه در مرکز ماده ۱۶ اتفاق می‌افتد، تنها شیوه ای برای برخورد درمان محور و روانشناسانه با موضوع است که اثر بخشی آن پس از اجرای چند دوره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت .

همچنین «سیروس پاکفطرت» نایب رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: حل مشکل سوء مصرف مواد مخدر نیازمند انجام فعالیت های فرهنگی مدون  و مستمر است .

وی اضافه کرد: ظرفیت شهرداری شیراز برای رسیدگی به وضع معتادان متجاهر محدود است و بدون همراهی و حمایت دیگر دستگاه های اجرایی مرتبط قادر به حل مشکل نیست .

پاکفطرت خاطر نشان کرد: ساختار اداره ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز برای پاسخگویی به مشکلات شهر مناسب نیست و باید از ساختاری اجرایی و سخت افزاری به ساختاری کاملا فرهنگی و نرم افزاری تغییر پیدا کند .

در این جلسه نمایندگان از سازمان بهزیستی، استانداری فارس، ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز  و مجری  طرح ماده ۱۶ گزارشی از وضعیت نگهداری و مراقبت از معتادان جمع آوری شده در شیراز ارائه کردند .

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات