افتتاح سیستم تصفیه شیرآبه زباله در قائم‌شهر

افتتاح سیستم تصفیه شیرآبه زباله در قائم‌شهر

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر قائم شهر در روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه سال جاری برای اولین بار در مازندران سیستم تصفیه شیرآبه زباله در قائم‌شهر با حضور    دکتر تجریشی معاونت محیط زیست سازمان محیط ‌زیست کشور، مهندس اسلامی استاندار،مهندس صالح زاده رئیس شورای اسلامی شهر،مهندس محمدی فرماندار،دکتر معین پور شهردارومسئولین استانی و شهری ،افتتاح شد.

دکتر معین‌پور شهردار قائم شهر در مراسم افتتاح سیستم تصفیه شیرآبه، اظهار کرد: وعده‌ای که شهرداری در بهمن ماه سال گذشته به شهروندان قائم‌شهری داد به وقوع پیوست و سیستم تصفیه شیرآبه، افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: مشکل ۵۰ ساله زباله و دپوی آن در قائم‌شهر معضلات عدیده‌ای را برای شهروندان بوجود آورده‌است و شیرآبه‌های حاصل از آن برای ساکنان پایین‌دست بسیار خطرناک و مشکل‌ساز شده‌بود.
شهردار قائم‌شهر تصریح کرد: حجم این شیرابه‌های تولید شده روزانه ۳۰ تا ۴۰ متر‌مکعب است که در روزهای بارانی به ۱۰۰ مترمکعب هم خواهد رسید و این در‌حالیست که این سیستم قادر است روزانه تا صد متر‌مکعب را تصفیه کند.
دکتر معین‌پور با اشاره به خطر ایجاد انواع بیماریها بواسطه وجود زباله‌های بیمارستانی، افزود: طی‌ ۱۰ روز آینده فرایند بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی و بیمارستانی در کنار سایت تصفیه‌خانه شیرآبه، آغازخواهد شد.
وی از تفکیک زباله از مبدا در شهرستان قائم‌شهر خبر داد‌ و گفت: عملیات این پروژه از چهار‌ماه گذشته در شهرستان آغاز شده‌است و با همکاری شهروندان ادامه خواهد داشت.
خاطر‌نشان می‌شود برای ساخت سیستم تصفیه پیشرفته شیرآبه زباله در قائم‌شهر حدود یک‌میلیارد تومان هزینه شده‌است.دکتر رضیان نماینده مردم قائم شهر ،جویبار، سیمرغ و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح سیستم تصفیه شیرآبه در قائم شهر بیان داشت :
امروزه تولید انواع پسماند ها جزء لاینفک زندگی انسانهاست و بکارگیری گسترده از تکنولوژی های متنوع باعث تولید بیشتر پسماند در زندگی ما شده است این پسماندها نه تنها از لحاظ اقتصادی و اجتماعی بلکه موجب از بین بردن محیط زیست ، بهداشت و سلامت انسانها میشود و این مسئله از حساسیت بسیار بالا و حائز اهمیت برخوردار است که باید با مدیریت صحیح و برنامه ریزی  متناسب از خسارت و زیانهای ناشی از پسماند جلوگیری شود.
دکتر رضیان  ضمن تقدیر و تشکر از شهردار ، شورای اسلامی قائم شهر و پرسنل خدوم و زحمتکش شهرداری که با تعامل و همکاری بجهت ایجاد چنین سیستمی در  قائم شهر افزود: همانگونه که  شهردار محترم اشاره داشتند مرکز ثقل جمع آوری پنج شهرستان در منطقه قائم شهر میباشد و شاهد مشکلات عدیده ای هستیم انتظار میرود که همه دست اندرکاران با پشتکار و پیگیری مجدانه در جهت رفع معضل پسماند و شیرابه های زباله مشارکت نمایند تا از آلودگی بیشتر جلوگیری و مانع تخریب محیط زیستمان بشویم.مهندس اسلامی استاندار مازندران:
تا پایان سال همه شیرآبه های مازندران تصفیه می‌شوند.
استاندار مازندران از تصفیه‌ همه شیرآبه زباله‌های استان تا پایان سال، خبر داد.
مهندس ‌اسلامی در مراسم افتتاح سیستم تصفیه شیرآبه زباله در قائم‌شهر، با بیان اینکه محیط‌زیست لازمه نسل حاضر و نسل آینده است، اظهار کرد: ما حق نداریم از خزانه آیندگان هزینه کنیم، تولید زباله کمتر نیز جزء شعائر و وظایف دینی، فردی و اجتماعی ما محسوب می‌شود و ربطی به وظیفه حاکمیتی ندارد.
استاندار مازندران افزود: ما به هوا و زمین پاک نیازمندیم و با مصرف بهینه، نباید آلودگی تولید کنیم.
وی با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا، گفت: از همه شهرها خواستیم این اقدام را انجام دهند و هر مسئولی که در این امر اهتمام داشته باشد مورد تقدیر، حمایت و پشتیبانی استانداری قرار خواهد گرفت.
استاندار مازندران با بیان اینکه توان بودجه دولت کافی نیست، گفت: در بحث پسماند استفاده از صندوق توسعه ملی شدنی‌ است که به دلائلی در فرآیند تصویب، عملیاتی نشد و لازم است کارگروه مدیریت پسماند داشته باشیم.
مهندس اسلامی استاندار مازندران ضمن تشکر از اعضای شورا و شهردار قائم‌شهر، سیستم تصفیه شیرآبه زباله در قائم‌شهر را ساده‌ و ماندگار معرفی کرد و افزود: این الگو باید در استان گسترش پیدا کند و همه شهرهای استان تا پایان سال مهلت دارند آنرا عملیاتی و اجرا کنند.
وی با اشاره به معضل وجود میلیونها تن زباله در استان، تصریح کرد: ما باید مدلی برای تعیین تکلیف این زباله‌ها پیش‌بینی کنیم تا هم محیط‌ زیست عاری از زباله شود و هم گردشگرانی که در مازندران تردد می‌کنند از جاذبه‌های طبیعی استان لذت ببرند.
استاندار مازندران در‌ خصوص وضعیت فاضلاب درمازندران، گفت: مازندران از معدل کشور، ۳۰ درصد پایین‌تر است که این عقب‌ماندگی باید جبران شود و عملیات فاضلاب شهری و روستایی با شتاب پیگیری شود.دکتر تجریشی معاونت محیط زیست سازمان محیط ‌زیست کشور گفت: مدیریت پسماند شمال کشور به ۴ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
دکتر تجریشی در مراسم افتتاح از سیستم تصفیه‌ شیرآبه‌های زباله در قائم‌شهر، با بیان اینکه هر ایرانی روزانه یک‌کیلوگرم پسماند تولید می‌کند، اظهار کرد: این پسماندها حاصل همه فعالیتهای انسانی درشهرها و روستاها است که زباله‌های خانگی، صنعتی، کشاورزی و بیمارستانی را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته دور چیزی بنام پسماند نداشتیم، عنوان کرد: در گذشته دور ریزها حداقل بود اما در زندگی شهرنشینی و مصرف‌گرایی کنونی میزان زباله افزایش پیدا کرده و در یک دهه اخیر‌ به بالاترین میزان رسیده‌است.
دکتر تجریشی افزود: در کشورهای دیگر با تغییر الگوهای مصرف و اعمال مدیریت میزان پسماند در ۲۰ سال به نصف رسیده‌است.
معاون سازمان محیط زیست،با تاکید بر سوزاندن زباله در شمال کشور، عنوان کرد: در‌ استانهای شمالی چون سطح آبهای زیرزمینی بالاست و رودخانه‌های زیادی وجود دارد، دفن زباله امکانپذیر نیست و بهترین راه امحای آن، سوزاندن زباله است بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد.
وی تصریح کرد: نمایندگان شهرهای شمالی کمک کنند‌ تا یک ردیف از بودجه به پسمانداختصاص یابد و اعتبار ۴ هزار میلیارد تومانی برای مدیریت پسماند شمال کشور محقق گردد.

  • Click to enlarge image ۱.jpg
  • Click to enlarge image ۲.jpg
  • Click to enlarge image ۳.jpg
  • Click to enlarge image ۴.jpg
  • Click to enlarge image ۵.jpg
  • Click to enlarge image ۶.jpg
  • Click to enlarge image ۷.jpg
  • Click to enlarge image ۸.jpg
JoomlaWorks "Simple Image Gallery Pro" Plugin (v۳.۰.۷) ends here لینک اصل خبر در سایت شورای شهر قائم شهر

    منبع خبر

    شورای شهر قائم شهر

    شورای شهر قائم شهر یک شورای شهر در شهر قائم شهر می باشد

      نظرات