توسعه کمی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی متناسب با ظرفیت های اشتغال نیست.

توسعه کمی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی متناسب با ظرفیت های اشتغال نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی در دیدار با استاندار خراسان شمالی بیان کرد:

توسعه کمی فارغ التحصیلان رشته های مهندسی متناسب با ظرفیت های اشتغال نیست.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی در دیدار با استاندار خراسان شمالی با بیان این که توسعه کمی فازغ التحصیلان رشته های مهندسی متناسب با ظرفیت های اشتغال نیست، گفت: این سازمان در سال ۸۵ اولین دوره انتخابات خود را با حدود ۲۰۰ نفر مهندس برگزار کرد و  اکنون استان دارای حدود ۴ هزار مهندس در حوزه ساخت و ساز است.

مهندس «رمضانی» با بیان این که ۶۰ درصد این اعضاء جوان و دارای قابلیت های اشتغال هستند، ادامه داد: به دلیل تعطیل بودن بسیاری از پروژه ها در استان و عدم سرمایه گذاری ها در پروژه های بزرگ از ظرفیت های استان به شکل تخصصی استفاده نشده است.

وی اظهارکرد: ساخت و ساز در استان نیز توسط افراد غیر متخصص انجام می شود که این امر موجب عدم اشتغال مهندسان در استان شده است، بنابراین تقاضا داریم تولید ساختمان به سمت فرآیندهای قانونی برود و ساخت آن نیز تخصصی شود.

این مقام مسئول با بیان این که حفره های قانونی زیادی در این بخش وجود دارد که موجب حضور افراد غیر متخصص می شود، اضافه کرد: دانشگاه محل تولید مدرک شده است و تحصیل کردگان مهندسی انتظار دارند نظام مهندسی کسب و کار آن ها را ساماندهی کند.

وی با بیان این که مسکن در کشور جایگاه ویژه و اساسی دارد بنابراین باید با ضوابط موجود در مقررات ملی همخوانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: با این که قانون وجود دارد اما برای اجرای قانون ابزار والزامات قانونی وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمامی دانشگاه ها در کشور در رشته های مهندسی دانشجو می پذیرند و مدارک مهندسی ارائه می کنند و این امر معضلی برای مهندسی است زیرا ظرفیت اشتغال در سازمان نظام مهندسی استان محدود است و تنها ۱۰ درصد اعضاء را شامل می شود.

استاندار خراسان شمالی نیز در این دیدار گفت: کسانی که قانون تشکیل سازمان نظام مهندسی را مصوب کردند هدف ساماندهی ساخت و سازها را داشتند

دکتر«خباز» با بیان این که  قانون به طور طبیعی دارای نقص است و باید برطرف شود و آن نیز راه دارد، ادامه داد: ایرادات موجود در قوانین ساخت و ساز توسط یک فرد حقوقی مطرح شود تا بتوان به شکل طرح به مجلس و یا از طریق دولت به شکل لایحه ارائه شود.

وی با اشاره به کمی بودن آموزش در دانشگاه ها نیز افزود: باید روی رشته هایی که نیاز بیشتر کشور است کار شود، تا متناسب با ظرفیت های اشتغال باشد.

وی با اشاره به مشکلات ناظران نظام مهندسی، افزود: نباید بدون ضابطه پایان کارها را امضاء شود و این مهندسان تا زمانی که یقین پیدا نکرده اند پایان کار را امضاء نکنند چون خسارت های بعدی آن شامل این مهندسان نیز می شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات