حمید ظهرابی در مراسم یاد بود شهید محمد باشقره: شیوه حفاظت از زیستگاه‌های کشور نیازمند اصلاح و بازبینی است

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی بروز درگیری و حوادث ناگوار برای محیط‌بانان اظهار داشت باید شیوه‌های حفاظت از زیستگاه‌های کشور اصلاح و مورد بازبینی قرار بگیرد.

به گزارش اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان حمید ظهرابی پیش از ظهر سه شنبه در آیین بزرگداشت شهید باشقره در سالن آمفی‌تئاتر اداره کل حفاظت محیط‌زیست گلستان بیان داشت: روش‌های فعلی حفاظت از زیستگاه‌های کشور به بازنگری جدی احتیاج دارد و ادامه روند فعلی نتیجه‌ای جز بروز آسیب‌های فراوان به فعالان این عرصه ندارد .

وی گفت: باید از توان و ظرفیت ذی‌نفعان و مجاوران زیستگاه‌های کشور در حفاظت از عرصه‌های محیط زیستی بیش از پیش استفاده کرد .

ظهرابی گفت:با برنامه‌ریزی صحیح و در چارچوب قوانین فعلی و همچنین تصویب قوانین مناسب می‌توانیم از مشارکت جوامع محلی و حتی شکارچیان مجاز در امر حفاظت و پاسداری از مواهب الهی استفاده کنیم و احتمال تکرار چنین درگیری‌ها و اتفاقات ناگوار برای محیط‌بانان را به حداقل برسانیم.

ظهرابی همچنین به سختی شرایط خدمت محیط‌بانان اشاره کرد و اظهار داشت: محیط‌بانان همانند کارکنان سایر دستگاه‌ها کارمند دولت محسوب می‌شوند اما از نظر زمان خدمت و ساعت کاری دو و نیم برابر سایر کارمندان دولت مشغول خدمت و کار هستند.

وی بیان کرد: طبق قانون برای مشاغل شیفتی(نوبتی) و شبانه‌روزی به ازای هر ۲۴ ساعت کار ۴۸ ساعت استراحت تعریف‌شده اما محیط‌بانان به عنوان مظلوم‌ترین قشر از کارکنان دولت به ازاء هر ۴۸ ساعت حضور در مناطق سخت و بد آب و هوا و حضور در نوبت‌های کاری شبانه‌روزی، فقط ۲۴ ساعت استراحت می‌کنند .

معاون محیط‌زیست طبیعی ادامه داد: محیط‌بانان در بدترین شرایط محیط کار و با کمترین توقع و عایدی در حال حفاظت از محیط‌زیست و انفال سرزمین هستند اما باز هم توسط جنایتکارترین افراد مورد تعدی و تعرض قرارگرفته و به فجیع‌ترین و ناجوانمردانه‌ترین شکل ممکن به شهادت می‌رسند.

ظهرابی تاکید کرد:بهبود معیشت،افزایش تعداد و ارتقای سطح امکانات مهم‌ترین نیاز و خواسته محیط‌بانان برای افزایش توانایی در حراست از محیط‌زیست است . بگفته وی از سال گذشته تاکنون از نظر امکانات و تجهیزات شرایط محیط‌بانان و محیط‌بانی‌ها بهتر شده اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله بسیاری دارد .بنا به اظهارات معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان در یک سال گذشته و در راستای تقویت تجهیزات، ۴۰ میلیارد تومان ادوات تهیه و بین محیط‌بانان کشور توزیع شد .

دکتر ظهرابی ادامه داد: امسال محیط‌بانان زیادی در حین انجام وظایف سازمانی زخمی و مجروح و سه تن نیز در راه حفاظت از محیط‌زیست کشور به شهادت رسیدند . وی بیان کرد: محیط‌بانان ایران دینشان را به کشور و جامعه ادا کرده‌اند اما آن طور که انتظار می‌رفت بهبود وضع خدمت و معیشت این قشر مظلوم مورد توجه قرار نگرفت.

ظهرابی گفت: باید برای با اصلاح رویکردها و تجهیز محیط‌زیست به نیازهای سخت‌افزاری و تقویت نیروی انسانی گام‌های اساسی برداشته شود .

وی در خاتمه با اشاره به بهبود جمعیت حیات وحش پارک ملی گلستان خاطرنشان ساخت: این که یک فرد متخلف در بازه زمانی کوتاه دو بار توسط محیط‌بانان پارک ملی دستگیر شده است، جدیت همکاران محیط بان و موفقیت مامورین محیط‌زیست در برخورد قاطع با هرگونه تخلف در این پارک ملی  را نشان می دهد که مقوله‌ای قابل‌تقدیر است.

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان محیط‌زیست همچنین از تلاش استانداران گلستان و خراسان شمالی و دستگاه‌های قضایی و انتظامی این دو استان در دستگیری قاتل یک صد و بیست و چهارمین شهید جامعه محیط‌زیست ایران، شهید تاج محمد باشقره تقدیر و تشکر کرد.

حمید ظهرابی معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان، امیر عبدوس مدیر کل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی با حضور در روستای کوچک خرطوم شهرستان گنبدکاووس ضمن دیدار و دلجویی از اعضای خانواده این شهید گران‌قدر، لوح تقدیر و هدیه معاونت محترم ریاست جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور را به فرزند این شهید اهدا کرد وی همچنین با حضور در بیمارستان بسکی گنبد با محمود خواجوی از همیاران محیط‌زیست گلستان که در حادثه تلخ پارک ملی گلستان توسط شکارچیان غیرمجاز، توسط ضربات چاقو مصدوم شده بود؛عیادت و از روند درمان و سلامتی ایشان مطلع شدند.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات