دیدار نماینده سازمان ملل با رییس سازمان حفاظت محیط زیست/ تاکید بر همکاری فعال سازمان ملل برای حل مشکل حقآبه ایران و افغانستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این دیدار با آرزوی موفقیت نماینده جدید سازمان ملل در تهران گفت: ایران جزء اولین قربانیان تغییر اقلیم است .

وی افزود: بر اساس توافقات اجلاس پاریس، تا سال ۲۰۱۰ نباید بیش از یک و نیم درجه گرم تر شود. ولی کشور ایران در ۱۵ سال گذشته ۱/۵ درجه گرم تر شده و بارندگی در ۲۰ سال گذشته، حدود ۲۷ در صد کاهش یافته است. در شرایطی که ایران تقریباً ۲۵ درصد بارش دنیا را دارد، بیش از دو برابر تبخیر جهانی را در کشور داریم .

کلانتری ، کم آبی را مشکل بزرگ کشور ایران خواند و گفت: بخش زیادی از حیات وحش به خاطر کم آبی در معرض تهدید است .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مشکل گرد و غبار در نیمه جنوبی کشور اشاره کرد و گفت:  بخشی از مشکل مربوط به مدیریت غلط منابع کشور و بخش دیگر آن مربوط به تغییرات اقلیم است .

معاون رییس جمهور، در ادامه به مشکل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در زمستان   آلودگی به علت  پدیده وارونگی هوا و در تابستان با آلودگی ازن و هیدرو کربورها مواجه هستیم .

کلانتری تصریح کرد: دولت ایران  به صورت مستقیم و غیر مستقیم ۲ تا ۳ میلیارد دلار در حوزه محیط زیست سرمایه گذاری می کند. البته ارگان هایی که در زمینه محیط زیست هزینه می کنند دستگاه های اجرایی هستند و سازمان محیط زیست به سیاستگذاری در این حوزه می پردازد .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به بحران دشت سیستان و مصائب ۵۰۰ هزار نفر از ساکنین آن منطقه، اعلام کرد: کشور افغانستان از تخصیص حقآبه توافق شده و رسمی در کشور به دلیل مداخلات و فشار امریکا عدول می کند و  این امر، معیشت، سلامت و اقتصاد مردم را با خطر جدی مواجه کرده است .

این در شرایطی است که کشور ما با پایبندی کامل به اصول اخلاقی و حسن همجواری از دهه های گذشته میزبان حداقل، دو و نیم  میلیون نفر، اتباع افغان  بوده و تمامی مهاجرین قانونی از حقوقی  مشابه شهروندان ایرانی برخوردارند .

وی با اشاره به پیگیری سه ساله وزارت امور خارجه برای حقآبه هامون گفت: سازمان ملل باید در این موضوع وارد عمل شود .

این گزارش می افزاید: اوگوچی دانیلز  هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران اظهار داشت: اولویت سازمان ملل در کمک به کشور ها فقر زدایی، رفاه عمومی، محیط سالم و توسعه پایدار است .

وی افزود: تحریم ها تنها برای ایران مشکل ساز نیست، بلکه چالشی برای سازمان ملل هم هست. ایران به رغم مواجهه با چالش های زیست محیطی، دارای ظرفیت انتقال تجربیات خود به سایر کشورهاست .

خانم دانیلز یکجانبه گرایی را از چالش های عمده جهان و راه برون رفت از آن را توسعه مشارکت و چند جانبه گرایی اعلام کرد .

در پایان این نشست، دو طرف بر ضرورت همکاری و هماهنگی های افزون تر در حوزه محیط زیست و سایر حوزه های مرتبط تاکید کردند.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات