پنجمین جلسه کارگروه‌های پنج گانه جایکا در استان هرمزگان برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان، پنجمین کارگروه پنج گانه جایکا در استان هرمزگان با حضور معان دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،معاون سیاسی امنیتی استانداری هرمزگان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ومدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان برگزارشد .

پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه ضمن تقدیر از تیم جایکا که طی این مدت زحمات زیادی را متحمل شدند، افزود: این پروژه به عنوان یک دستاورد برای استان‌های ساحلی و یا حتی کشورهای ساحلی خلیج فارس و دریای عمان است.

وی تاکید کرد: برای اینکه توسعه‌ای‌ را در منطقه‌ای را رقم بزنیم باید محیط زیست و داشته‌های خود را بشناسیم. این پروژه نقشه راه را به ما نشان می دهد که توسعه باید درکجاها اتفاق بیفتد.

فرشچی افزود:سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گاه با توسعه مخالف نیست بلکه توسعه ای قابل پذیرفتن است  که درآن حفظ محیط زیست و توسعه پایدار را هم در خود داشته باشد.

بنابراین این اقدام که برای هرمزگان انجام شده است خیلی حائز اهمیت است. جانمایی و استقرار صنایعی که  می تواند دوستدار محیط زیست باشند و به محیط زیست صدمه نزند می تواند با حفظ توسعه پایداراتفاق بیفتد.

پروین فرشچی ادامه داد: ما وقتی پیشرفت های دیگر را بررسی می کنیم می بینیم در آن  توسعه و هم الزامات محیط زیست رعایت شده است که این خود، الگو است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصادکشور باید بر مبنای توسعه پایدارپیش برود، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور مطرح است به خصوص دراین منطقه که مکران هم بخشی از آن دراستان هرمزگان است، اهمیت زیادی برای ما دارد زیرا قبول داریم که توجه به مسئله دریا و اقتصادمحور دریا خیلی دیر در کشور ما اتفاق افتاده است .

۲۳صنعت جدید دراین منطقه استقرارپیداخواهد کرد که خود نیازمند شناسایی کامل محیط زیست است وآن چیزی که به عنوان راهبرد قرار است مطرح شود برای توسعه در برنامه ششم اقتصادی، ۶۵توسعه در استان ‌های ساحلی مستقر خواهد شد. برای ما استانهای ساحلی کشور خصوصا جنوب کشور مهم است ودر این خصوص اطلاعات کافی ولازم را باید داشته باشیم تابتوان پذیرای توسعه باشیم .

فرشچی ادامه داد: برای ما بودجه به تنهایی برای نیاز مطرح بلکه باید از اسراف جلوگیری کرد و به نحوه احسن از آن استفاده کرد. نیروی انسانی برای هرکشور ثروث محسوب می شود وخوشبختانه چندین سال یا چندین دهه شاهد تلاش فعالیت بهترین ودلسوزترین پژوهشگران ودانشمندان در کشور هستیم.

وی در سخنان پایانی خود از حضور فعال بانوان در حوزه محیط زیست و سایر عرصه های کشور تقدیرکرد.

این گزارش می افزاید، مجید وفادار مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان ضمن تقدیر از حضور تیم جایکا و مدیران و کارشناسان ستادی سازمان محیط زیست، همانطور که می دانیم تخریب محیط زیست آثار نا مطلوبی را بجا می‌گذارد که متاسفانه این اثرات قابل جبران نخواهد شد از جمله آلودگی ها

وفادار افزود: اگر در گوشه ای از جهان هستی ناملایمات زیست محیطی را رخ دهد آثار آن بر این کره هستی پدیدار خواهد شد، این پروژه برای ما نقشه راه است. استان هرمزگان با توجه به وسعت نوار ساحلی طولانی و چندین تالاب بین المللی خود دارای پتانسیل عظیمی است. برای ما ارزیای استراژیک خیلی مهم است. تا بتواند با رعایت الزامات پروژه و برنامه ها را در کنار هم قرار دهد.

وی ادامه داد: از زحمات معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست که در مطالعات سواحل مکران زحمات زیادی را متحمل شدند قدردانی کرد.

گفتنی است،در ادامه کارگروه ها، ارزیابی رسیک، تنوع زیستی، قوانین و مقررات، آلودگی های زیست محیطی و پهنه بندی فضای با حضور اعضا برگزار شد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات