شهر امام‌رضا(ع)، شهر گفتگو و محل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شود/ همایش های ملی و تریبون‌های عمومی منادی وحدت باشند، نه افتراق!

شهر امام‌رضا(ع)، شهر گفتگو و محل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شود/ همایش های ملی و تریبون‌های عمومی منادی وحدت باشند، نه افتراق!

شهر امام‌رضا(ع)، شهر گفتگو و محل برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی شود/ همایش های ملی و تریبون‌های عمومی منادی وحدت باشند، نه افتراق!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری، صبح امروز و در آغاز چهلمین جلسه علنی شورا ضمن تقدیر از حضور پرشور آحاد مختلف مردم و بویژه دانش‌آموزان در راهپیمایی روز سیزدهم آبان، اظهارکرد: دخالت های کشور آمریکا، از کودتا ۲۸ مرداد تا جنگ اقتصادی کنونی و تحریم های فراگیر که شاهد هستیم، پیوسته در اذهان مردم ایران نقش بسته است.

حیدری با بیان اینکه روز گذشته مردم برای تاکید بر توجه به منافع و امنیت ملی و تداوم شعارها و ارزش‌های انقلاب در حوزه های استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همچون سالهای گذشته در راهپیمایی حضور پررنگی داشتند، گفت: جنس حضور مردمی در مراسم این‌چنینی باید به تقویت فضای همدلی، انسجام و وحدت ملی بیانجامد ولی بازهم همچون سال گذشته شاهد این بودیم که تریبون برای دقایقی در اختیار عناصری خاص قرار گرفت که برخلاف این مسیر شعارهایی مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: از مدیران حوزه تبلیغات، همچون سال گذشته، انتظار داریم که برای برگزاری راهپیمایی های پرشور در این ایام، مدیریت مراسم به‌گونه‌ای باشد که شعارهایی با موضوع حفظ انسجام و وحدت ملی، تقویت دولت، مجلس و ارکان های مختلف که تصمیماتی برای قراردادهای بین‌المللی اتخاذ می‌کنند، از تریبون‌ها شنیده شود نه اینکه موجب خدشه‌دار شدن آنها گردد؛ چرا که وحدت و همدلی و انسجام نیاز امروز جامعه ماست.

حیدری همچنین یاد و خاطره شهدای ۱۳ آبان سال ۵۷ که یادآور خاطرات مبارزات مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی هستند را گرامیداشت.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به روز فرهنگ عمومی، تصریح کرد: موضوع هنجارها و ارزش های مشترک در روابط بین مردم که حالت عمومیت دارد، بسیار اساسی و مهم است؛ بسیاری از روابط بین مردم با مردم و دولت و درون خانواده و خیلی از رفتارهای ما در طول شبانه روز به عناصری برمی‌گیردند که ریشه در فرهنگ عمومی دارد.

حیدری افزود: اصلاح این رفتارها در حوزه های مختلف یک نیاز ضروری است و امیدواریم شوراهای فرهنگ عمومی توجه جدی به این بخش از ارزش‌ها و هنجارهای مشترکی که به روابط بین مردم بازمی‌گردد، داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع آموزش های شهروندی و مسائل حوزه فرهنگی عمومی برای شورای پنجم بسیار مهم است، گفت: امیدواریم کاستی‌های این حوزه که تاکنون وجود داشته در باقیمانده سال جبران شود و موفقیت های شایانی در این زمینه شاهد باشیم.

روز «وقف» دیگر مناسبتی بود که در این جلسه از سوی رئیس شورای شهر مشهد به آن پرداخته شد و وی در این خصوص گفت: موضوع وقف در سنت ایرانی-اسلامی پیشینه و سبقه طولانی دارد که از کارکردهای موثری نیز برخوردار است؛  این حوزه در سال‌های اخیر، علاوه بر توجه به امور دینی و مذهبی، در حوزه های اجتماعی، فرهنگی، مدرسه‌سازی، بهداشت و درمان گسترش یافته و امیدواریم در زمینه ارائه خدمت شهری هم توسعه یابد.

حیدری گفت: پیرامون این موضوع در گذشته مطالعاتی انجام شده است؛ وجود بارگاه منور رضوی سبب شده تا مشهد از ظرفیت و جایگاه ویژه‌ای در این زمینه و برای ارائه خدمات به زائران بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگی شهرداری باید در این خصوص پیش‌قدم شود و طراحی‌های لازم را انجام دهد تا از ظرفیت وقف برای ارائه خدمات به زائران استفاده شود.

حیدری همچنین با تسلیت فرارسیدن رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام‌رضا(ع) و امام حسن‌مجتبی(ع)، اظهارکرد: این مناسبت برای مردم مشهد بسیار ویژه است و براساس برآوردها، جمعیتی در حدود ۵ میلیون زائر و عزادار، علاوه‌بر زائران پیاده، وارد مشهد خواهند شد.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس گفت: همه دستگاه‌ها از مدت‌ها قبل برای بهبود خدمت‌رسانی به زائران کنارهم قرار گرفته‌اند؛ مدیریت شهری نیز در حوزه خدمات‌شهری و فرهنگی نیز تدابیر ویژه‌ای برای میزبانی شایسته از ایشان اندیشیده است.

حیدری افزود: یکی از راهبردهای ویژه شورای پنجم توجه به موضوع دهه آخر صفر و برنامه های آتی فرهنگی شهر است؛ بدون شک سال آینده در ردیف بودجه و برنامه‌های این موضوع، تمرکز بیشتری معطوف خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم برنامه‌های پیش‌بینی شده با قوت بیشتری پیش‌‎برود، تصریح کرد: شهرداری مشهد در حد وسع و بضاعت خود مکان های مختلف و ظرفیت های گوناگونی را در اختیار زائران و عزاداران قرار داده و امیدواریم سامانه های طراحی‌شده برای ارائه خدمت به زائران توسط شهروندان جنبه کاربردی پررنگ‌تری به خود گیرد و بتوانیم نمونه و الگویی از جریان میزبانی را برای هموطنان و زائران خارجی دنبال کنیم.

حیدری خاطرنشان کرد: در حوزه فردی و اجتماعی آموزه های بسیاری از این امامان بزرگوار به یادگار مانده و کرسی‌های آزاداندیشی مصداق بارز این آموزه در سیره رضوی بوده که ۱۴۰۰ سال قبل توسط امام رضا(ع) با عالمان کلامی ادیان مختلف در مشهد برگزار می‌شده است؛ ایشان بحث‌ها و مناظرات علمی را در فضایی آزاد و باز انجام میدادند و رمز و راز ماندگاری تشیع و نقش بی‌بدیل امام‌رضا(ع) ناشی از همین سیره رضوی است.

وی گفت: مشهدمقدس باید با تاسی از سیره امام‌رضا(ع) شهر گفتگو و محل برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی باشد و این فضا در حوزه های علمی و علمیه و دانشگاه‌‎های شهر گسترش یابد.

حیدری در پایان گفت: بزرگداشت امام‌رضا(ع) بخشی از پیروی از سیره ایشان است و در حوزه فرهنگی باید تدابیری پیرامون آن اندیشیده شود؛ امیدواریم میزبان خوبی برای زائران و عزاداران رضوی باشیم و آموزه های سیره رضوی در زندگی همه ما تجلی یابد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات