نقص دودکش عامل اصلی گازگرفتگی است

نقص دودکش عامل اصلی گازگرفتگی است


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، محمدهادی قانع در سمینار تخصصی آموزش پیشگیری از مرگ خاموش با بیان اینکه با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، تعداد حوادث منجر به گازگرفتگی افزایش پیدا می‌کند، افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اطلاع رسانی و ارائه توصیه‌های ایمنی به شهروندان تلاش دارد تا اینگونه حوادث را کاهش دهد.
وی خاطرنشان کرد: شاید با اطلاع رسانی صحیح و به موقع و رشد آگاهی شهروندان، بتوانیم از بروز بخشی از حوادث جلوگیری کنیم اما ناآگاهی شهروندان تنها دلیل وقوع چنین حوادثی نیست بلکه سایر عوامل نظیر غیر استاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل، رعایت نکردن مسایل ایمنی در زمان احداث ساختمان‌ها، نقص در دودکش نیز در این موضوع دخیل و تاثیرگذار است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی شیراز، با شروع فصل سرما طرح بازدید رایگان از دودکش های منازل را شروع کرده‌اند، گفت: از ابتدای آبان ‌ماه ۹۷ این طرح شروع شده و روزانه حداقل ۳۰ مورد بازدید انجام می‌شود.
قانع با اشاره به اینکه بررسی آمارهای چند سال اخیر سازمان آتش نشانی شیراز نشان می دهد ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد گازگرفتگی به علت نقص در سیستم دودکش بوده است، افزود: تنها در سال ۹۶ بر اثر ناایمنی و بی توجهی به سیستم دود کش و وسایل گرمازا ۱۶ مورد عملیات گاز گرفتگی به وقوع پیوست که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده امسال هیچ موردی گزارش نشده است.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال بیش از هشت هزار عملیات امدادی اطفایی در شیراز انجام شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد این عملیات‌ها به دلیل ناآگاهی مردم از ناایمنی‌های اطراف آنها انجام شده است . بدین منظور کارگروه‌هایی برای ارتقای ایمنی شهروندان در ابعاد مختلف از جمله محیط های مسکونی، مترو، مجتمع های تجاری، بافت های فرسوده، تاریخی و غیره تشکیل شده است تا میزان ایمنی آنها بررسی و موارد ناایمن برطرف شود .
وی با بیان اینکه سال گذشته ۷۶۶ نفر از هموطنان ما در کشور بر اثر استشمام مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی سال گذشته ۳۷ نفر نیز در استان فارس بر اثر استشمام مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهروندان در تهیه منزل مسکونی به ایمن بودن آن و رعایت شاخص‌های ایمنی از جمله سیستم اطفاء حریق، خاموش کننده و غیره کمتر توجه می‌کنند، افزود: طرح بازدید رایگان از دودکش منازل مسکونی بدین منظور در شیراز آغاز و تاکنون بیش از ۲۰۰ منزل مورد بازدید قرار گرفته که در بسیاری از آنها ایمنی دودکش‌ها رعایت نشده است .
بر اساس این گزارش سمینار تخصصی آموزش پیشگیری از مرگ خاموش، با حضور تعمیرکاران لوازم خانگی، نصاب های آبگرمکن و بخاری، مدیران مدارس و مربیان بهداشت نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز، یاوران شورای شهر شیراز، نیروهای مهندسی و تاسیسات فرماندهی انتظامی شهرستان شیراز، پرسنل اداره گاز و آتش نشان‌های داوطلب و شهروندان علاقه مند، در شیراز برگزار شد.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات