در پروژه زیرگذر شهید علمدار هیچ تخلفی صورت نگرفته و فقط اشتباه محاسباتی بوده است/ فضاسازی های رسانه ای ایجاد شده صرفاً برای تخریب مدیریت شهری است

در پروژه زیرگذر شهید علمدار هیچ تخلفی صورت نگرفته و فقط اشتباه محاسباتی بوده است/ فضاسازی های رسانه ای ایجاد شده صرفاً برای تخریب مدیریت شهری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر ساری، زلیکانی در گفتگویی با تشریح کامل موضوع زیرگذر شهید علمدار در خصوص دلایل احداث پروژه، اشتباهات محاسباتی صورت گرفته توسط مشاور، مصوبه شورای شهر در خصوص اصلاح قرارداد با پیمانکار و همچنین ابهامات مطرح شده در جلسه اخیر شورا و انعکاس گسترده آن در رسانه ها توضیحات مبسوطی را ارائه داد.

رئیس کمیسیون عمران و فنی شورای اسلامی شهر ساری با بیان اینکه در یک مقطع زمانی در قالب بودجه سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفتیم این زیرگذر را احداث کنیم، اظهار داشت: دلایل فنی برای این پروژه وجود داشته و دارد. اولاً اینکه محل احداث آن، ورودی شهر ساری از سمت شرق محسوب می شود و ما در این نقطه که به میدان هلال احمر معروف است، همیشه گره ترافیکی داشتیم و ثانیاً بعضی از پروژه های مهم ما همچون پارک جنگلی ۸۰ هکتاری شهید زارع در همان مسیر در حال انجام و ساماندهی است. پیش بینی های ما با توجه به توریستی بودن منطقه، افزایش تردد وسایل نقلیه بود و بر همین اساس مصمم به اجرای این زیرگذر بودیم.

وی در خصوص علل بروز ابهاماتی که در جلسه اخیر شورا و همچنین رسانه ها در خصوص این پروژه مطرح شده گفت: متاسفانه مشاور پروژه در برآوردهایش مرتکب اشتباهاتی شد و برآوردهای دقیقی از هزینه ها انجام نداد و با توجه به اینکه کارهای شهرداری ضرب العجلی است، بروز چنین اشتباهاتی اجتناب ناپذیر می باشد. اصل قضیه این است که جزئیات پروژه از جمله شمع کوبی تحکیم بستر که در اختیار شرکت کنندگان در مناقصه قرار گرفت، در یک طرف کار به شرکت ها اعلام شد در حالی که باید در دو طرف در اختیار محاسبه می شد. در واقع ما ۳۰۰ شمع داشتیم که باید با ضریب ۲ و به تعداد ۶۰۰ عدد محاسبه می شد و پیمانکار پس از آغاز آن با هزینه های به مراتب بیشتری نسبت به آنچه که برآورد شده بود، مواجه شد.

زلیکانی افزود: در چنین شرایطی شهرداری بر اساس قانون می توانست تا سقف ۲۵ درصد هزینه ها را کم یا زیاد کند اما در این مورد این میزان پاسخگو نبود. همکاران ما در شهرداری برای انجام این کار و جهت اینکه مردم در جریان باشند موضوع را جهت تصویب به شورا ارسال کردند.

وی با بیان اینکه مصوبات شورا قابل دسترس برای عموم است، گفت: ما با خواست و اراده خودمان این کار را انجام دادیم تا با مصوبه شورا این قرارداد اصلاح شود. همه ی ما به اشکالی که در کار وجود داشته، اذعان داریم و حتی عوامل این اشتباه را هم توبیخ کردیم. متاسفانه برخی از رسانه ها اقرار خودمان در این قضیه را ندیدند. سوالم این است که آیا انسان ممکن الاشتباه هست یا نه؟

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری اضافه کرد: راه قانونی حل این موضوع این بود که ما باید از استانداری ترک تشریفات مناقصه می گرفتیم. در واقع همان بررسی هایی که ما انجام دادیم را آنها هم باید صورت می دادند و این پروسه طولانی و زمانبر می شد لذا ترجیح دادیم که مسیر اول را در پیش بگیریم اما بنده بعنوان رئیس کمیسیون عمران و فنی شورا و در جایگاه یک کارشناس عرض می کنم مردم شریف ساری مطمئن باشند در کلیات ماجرا راه اول و دوم هیچ تفاوتی نداشت و حقی از آنها ضایع نشده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام مصوبات شورا زمانی قابلیت اجرا دارد که به تایید کمیته تطبیق برسد، افزود: ریاست این کمیته بر عهده فرماندار است و رئیس دادگستری شهرستان و نماینده شورای اسلامی استان نیز در آن عضویت دارند و کمیته ی کارشناسی قوی و آشنا به قوانین نیز در اختیار دارند. آن عزیزان هم پی به این موضوعات بردند اما با توضیحاتی که بنده ارائه کردم قانع شدند که جهت تسریع در احداث پروژه و رفاه حال شهروندان عزیز ساروی آن را تایید کنند.

زلیکانی تاکید کرد: متاسفانه عمده سر و صداهایی که در این زمینه شده و البته گویی که درست می باشد و حرف های ما را هم شنیده اند، فضاسازی رسانه ای برای تخریب مدیریت شهری است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با این کمک های صورت گرفته چرا پروژه در حال حاضر تعطیل شده است، گفت: شاید مردم ساری ندانند که شهرداری ساری از تاریخ ۲۵ مردادماه سال جاری معاون فنی و عمرانی ندارد و در واقع کسی را نداریم که بر روند اجرای پروژه ها مدیریتی انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران و فنی شورای اسلامی شهر ساری اضافه کرد: بنده در جمعی به مزاح گفتم بود و نبود برخی از ما مسئولان هیچ تفاوتی ندارد و البته در خصوص عدم حضور چند ماهه آقای رشیدی در معاونت فنی شهرداری ثابت شد که ایشان فرد تاثیرگذاری بوده و از صبح تا پاسی از شب پای پروژه ها حضور داشته و نبودنش الان احساس شده است.

وی اذعان داشت: اعضای شورا متفق القول نسبت به کوتاهی صورت گرفته از سوی شهرداری در خصوص عدم تکمیل پروژه زیرگذر شهید سید مصطفی علمدار تذکر داده اند و همه ما معتقدیم که اگر این پروژه متوقف نمی شد و به بهره برداری می رسید الان این جوسازی های رسانه ای به جایی نمی رسید.

زلیکانی با بیان اینکه عبوری شهرداری ساری قول داده که این پروژه را عنقریب به پایان برساند، تصریح کرد: البته قسمت های سازه ای پروژه تکمیل شده و تنها یک عملیات خاکبرداری جهت احداث تونل ها مانده است و اقدامات بعدی آن هم به لحاظ مهندسی خیلی سخت نیست و در واقع بخش های دشوار پروژه انجام شده است.

وی افزود: البته ظاهراً آقای خورشیدی پیمانکار پروژه هم با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کند و مدتی است جهت معالجه در تهران بسر می برد. ضمن اینکه برای ایشان آرزوی شفای عاجل دارم معتقدم در یک دستگاه، اقدامات و برنامه ریزی ها نباید قائم به فرد باشد تا اینگونه با مشکل مواجه شویم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر ساری در واکنش به این موضوع که آیا این افزایش هزینه های قرارداد ارتباطی با نوسانات قیمت ارز هم دارد یا خیر گفت: خیر اصلاً ارتباطی به آن ندارد اما نکته ظریفی است که لازم شد توضیحاتی در این زمینه ارائه بدهم. اگر بنا بود ما در خصوص این پروژه با ترک تشریفات مناقصه عمل می کردیم، باید مبنای محاسبات را دفترچه فهرست بهای سال ۱۳۹۷ قرار می دادیم که در آن صورت هزینه ها حداقل یک و نیم برابر مبلغ فعلی می شد. اما برآوردهایی که الان موجود هست، بر اساس فهرست بهای سال ۹۶ می باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جا دارد از مردم شریف ساری به خاطر اشکالاتی که پیش آمده و باعث توقف برخی پروژه ها در شهر شده است، عذرخواهی کنم و بار دیگر تاکید کنم که بر خلاف فضاسازی رسانه ای که شکل گرفته، هیچ گونه خیانتی به مردم انجام نشد و اگر در این تصمیم گیری مصالحی در نظر گرفته شده باشد، فقط مصالح مردم بوده و از آقای عبوری هم مجدداً خواهش می کنم هرچه سریع تر این پروژه را به سرانجام برساند.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر ساری

    منبع خبر

    شورای شهر ساری

    شورای شهر ساری یک شورای شهر در شهر ساری می باشد

      نظرات