تشریح طرح های آماده افتتاح راه و شهرسازی آذربایجان غربی در سفر رئیس جمهور

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفت: راه آهن مراغه- ارومیه همراه با ایستگاه های راه آهن ارومیه و نقده افتتاح خواهد شد و مرکز استان به شبکه حمل و نقل ریلی کشور اتصال می شود.

ابراهیم مبارک قدم افزود: تاکنون پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال برای طرح ملی احداث راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر هزینه شده است. وی با بیان اینکه اجرای عملیات ریل گذاری به طول ۱۰۰ کیلومتر و اتمام عملیات ساخت ایستگاه های راه آهن نقده و ارومیه در سه سال گذشته انجام شده، تصریح کرد: روند پیشرفت این پروژه در سال ۹۶ با افزایش منابع مالی این پروژه از ۲۵۰ میلیاردریال در سال ۹۵ به یک هزار و ۲۵۰ میلیاردریال جهش یافت و همزمان با اجرای عملیات زیرساخت های طرح، پروژه های جانبی از جمله احداث تقاطع های غیرهمسطح، آزادسازی اراضی و تجهیز ایستگاه ها اجرا شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه راه آهن مراغه به ارومیه در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، ادامه داد: معماری ایستگاه راه آهن ارومیه با مساحت ۱۵ هزار مترمربع برابر با الگوهای نوین و ایرانی –اسلامی طراحی شده است.

مبارک قدم با بیان اینکه دسترسی به حمل و نقل ریلی زمینه مساعدی برای تحقق اهداف توسعه ای استان فراهم می کند، افزود: شبکه ریلی با برخورداری از ظرفیت های مناسب برای ترانزیت کالا، مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات منطقه ای نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی به پروژه ۲۲۰ تختخوابی شهرستان خوی اشاره کرد و گفت: مراحل احداث این پروژه بیمارستانی از سال ۸۶ شروع شده به عنوان یکی از بیمارستانهای نمونه استان از آبان ماه امسال به دستگاه بهره بردار تحویل داده شده است.

مبارک قدم با بیان اینکه برای احداث عمرانی این بیمارستان تاکنون ۴۷ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: این بیمارستان به دلیل طراحی منحصربفرد و احداث با کیفیت در زمره بیمارستانهای نمونه کشور قرار دارد.

مبارک قدم با اشاره به اینکه در مراحل ساخت راه آهن مراغه - ارومیه شاخص‌های ایمنی رعایت شده است افزود : این مسیر با متوسط ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شد ولی کمیسیون تعیین سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای آن تایید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه راه آهن مراغه - ارومیه در مسیر شهرهای پرجمعیت جنوب استان قراردارد، ادامه داد: سهولت در حمل و نقل کالا، راه اندازی پایانه لجستیکی در ارومیه به خاطر نزدیکی به دو مرز بین المللی، زمینه سازی مناسب برای توسعه صادرات استان و توجه ویژه به توسعه شبکه حمل و نقل در استان را می‌توان از مهم ترین مزیت های این طرح به شمار می رود .

وی به ارائه خدمات حمل و نقل مسافری در مسیر ارومیه تا مراغه اشاره کرد و ادامه داد: پیش بینی شده که خدمات حمل و نقل مسافر در روزهای آینده در ایستگاه راه آهن ارومیه ارائه شود.

مبارک‌قدم از تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه برای انتقال ۳۰ درصد از حجم بار و مسافر به حوزه ریلی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بخشی از این امر در استان محقق شود این مقام مسئول در خصوص دیگر طرح های حوزه ساخت و توسعه راه های استان تصریح کرد: پیشنهاد شده در سفر آتی رییس جمهوری ۱۵ کیلومتر باقی مانده از مسیر ۵۰ کیلومتری ارومیه - سرو کلنگ زنی شود و همچنین عملیات تعریض و بهسازی محور خوی - قطور - رازی که مسیری مهم برای توسعه ترانزیت است، آغاز شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات