مشهد در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام است

مشهد در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام است

مشهد در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری همدان با اشاره به اینکه مشهد در حوزه فناوری اطلاعات پیشگام است، گفت: در مجموعه مدیریت شهری، اطلاعات و آمار درست این قابلیت را دارد که مرجع تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد و مدیران را به سمت دست‌یابی به خروجی‌های ماندگار و برنامه‌های شاخص سوق دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، مرتضی حضرت‌زاده در خصوص وضعیت مشهد در حوزه برنامه‌ریزی شهری و دستیابی به توسعه پایدار نیز گفت: من به عنوان کسی که در حوزه مدیریت شهری کار می‌کنم و براساس علاقه و ارادت شخصی‌ام زیاد به مشهد رفت و آمد دارم، می‌توانم بگویم که در مقاطع مختلف عملکرد مدیران شهری مشهد دارای نقاط ضعف و قوت‌ مختلفی بوده است. ولی نکته کلی این است که مشهد به لحاظ مباحث خدمات شهری، نظافت و فضای سبز، به نسبت حجم بالای تردد و رفت و آمد در شهر، نمره قابل قبولی را دارد. در مباحث پایه‌ای به خصوص حوزه فناوری اطلاعات نیز مشهد پیشگام است و اتفاقات خوبی برای مشهد افتاده است.
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت آمار و داده‌های اطلاعاتی در برنامه‌ریزی افزود: محصول نهایی اطلاعات صحیح، تصمیم‌گیری درست است. اطلاعات واقع‌گرا باعث می‌شود راه اشتباه انتخاب نشود و اگر راه اشتباه است، اصلاح شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری همدان ادامه داد: اصولا در مباحث آماری چیزی را می‌توان اندازه‌گیری کرد و برای آن خروجی مثبت به دست آورد که یک معیار و سنجش قابل اندازه‌گیری داشته باشد. این‌ها همان داده‌هایی هستند که ما در اختیار داریم. طبعا اطلاعات نادرست، خروجی نادرستی به ما می‌دهد. وقتی از اهمیت آمار، اطلاعات و داده‌ها صحبت می‌کنیم در واقع منظور، به دست آوردن مستندات قابل اتکا است؛ حتی اگر این آمار در بسیاری موارد حرکت مدیران را در یک مقطع زمانی زیر سوال ببرد.
حضرت‌زاده در خصوص اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی در مدیریت شهری نیز گفت: مبنای تمام اتفاقات خوب و بدی که در شهرها رخ می‌دهد، برنامه‌ریزی است. نتیجه مدیریت شهری بدون برنامه‌ریزی، در جا زدن در توسعه شهری خواهد بود که بازتاب خوبی نخواهد داشت. از این جهت می‌توان گفت که اگر برنامه‌ریزی به درستی انجام شود منتج به یک تحول مثبت در شهر خواهد شد و اثرات ماندگاری خواهد داشت که قابل سنجش و معیارپذیر است.
وی افزود: آثار اجتماعی و شهری بعضی طرح‌ها بلندمدت است و اثرات آن چندین نسل را درگیر خواهد کرد. این مسئله اهمیت برنامه‌ریزی را دوچندان می‌کند. از این بابت باید مباحث برنامه‌ریزی، اصول و پایه تمام تصمیم‌گیری‌های شهری باشد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری همدان با بیان اینکه جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری بر پایه داده‌ها در شهرداری همدان مورد تاکید مدیران است، به عنوان یک نمونه موفق در این خصوص توضیح داد: در یک مقطع زمانی در همدان، شناسنامه آسفالت برای یک منطقه شهری استخراج شد که در آن آمار و اطلاعات آسفالت در ۱۰ سال گذشته آن منطقه گردآوری شد. این اطلاعات شامل مواد و مصالح، معابر، پیمانکاران، کارخانجاتی که آسفالت از آن‌ها خریداری شده بود، مصالح مورد استفاده در این کارخانجات و بسیاری موارد دیگر بود. این اطلاعات یک خروجی مهم در اختیار شهرداری همدان قرار داد و مشخص شد که کدام کارخانجات طی ۱۰ سال گذشته محصول مرغوبی در اختیار شهرداری همدان قرار داده‌اند و کدام کارخانجات تولید آسفالت نامناسبی داشته‌اند. این اطلاعات افق مشخصی را برای تعاملات آینده شهرداری در خصوص خرید آسفالت در اختیار این سازمان قرار داد.
وی در خصوص برنامه‌ریزی شهری در همدان خاطر نشان کرد: شهرداری همدان تا کنون برنامه ۵ ساله و برنامه جامع بلندمدتی نداشته است. هم اکنون در حال تدوین برنامه ۵ ساله شهر همدان هستیم و این برنامه را در تمام حوزه‌ها، با حضور مشاور تدوین و طراحی می‌کنیم. هدف ما این است که یک برنامه جامع و کامل برای تمام حوزه‌ها و ماموریت‌ها ترسیم کنیم؛ هر چند شاید امکان این نباشد که صد درصد در قالب برنامه پیش برویم اما هر چقدر هم بتوانیم به آن جامعه عمل بپوشانیم باز هم به موفقیت نزدیک شده‌ایم.
وی افزود: در بعضی موارد از جمله مباحث شهرسازی و معماری نقاط ضعفی دیده می‌شود؛ اما شهرداری در مباحث فرهنگی اجتماعی خیلی خوب ورود پیدا کرده است. در مجموع نمره قابل قبولی را به عملکرد مدیریت شهری مشهد می‌توان داد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات