با نیروی جوانی، سرعت کارهای مدیریت شهری را افزایش می دهیم/ پس از ۸۰۰  ...

با نیروی جوانی، سرعت کارهای مدیریت شهری را افزایش می دهیم/ پس از ۸۰۰ ...

با نیروی جوانی، سرعت کارهای مدیریت شهری را افزایش می دهیم/ پس از ۸۰۰ روز شهرداری مشهد دیگر بدهی معوق ندارد

شهردار مشهد مقدس گفت: با نیروی جوانی که داریم سرعت انجام کارها در مدیریت شهری را افزایش می دهیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی در حاشیه چهل و دومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های من استمرار برنامه های موجود و مسیری است که تقی‌زاده‌خامسی، شهردار سابق مشهد آغاز کرده‌اند؛ و اگر ضرورتی ایجاد شود تغییراتی در برنامه ها اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: البته چند تغییر اجتناب‌ناپذیر، آن هم به‌دلیل بازنشسته شدن چند تن از معاونان و مدیران شهرداری وجود دارد، اما در حال حاضر مسیر شهردار سابق را پیش خواهیم گرفت.
وی در زمینه برنامه خود برای معرفی معاونان جدید در شهرداری افزود: باید رای اعضای شورای شهر در مورد انتخاب شهردار، به وزارت کشور ارسال شده و حکم شهردار توسط وزارت کشور صادر شود که این پروسه معمولا زمانبر است. صدور حکم تقی‌زاده‌خامسی، شهردار سابق نیز ۲۶ روز به طول انجامید بنابراین تلاش می‌کنم با کمک دوستان در این مدت وظیفه شهرداری مشهد را همزمان با امور معاونت مالی و پشتیبانی به خوبی انجام دهم.
کلایی در پاسخ به این پرسش با توجه به سرعت انتخاب وی به‌ عنوان شهردار، دارای برنامه‌ مدونی است یا خیر، ادامه داد: ما تمام آنچه که می‌خواستیم در برنامه ۱۳۹۷- ۱۴۰۰ شهرداری مدنظر قرار دادیم و برنامه تقی‌زاده ‌خامسی برای شهر نیز با همفکری من، همکارانم و شورای پنجم تهیه شده است، بنابراین آنچه که مطلوب ما از لحاظ منطقی بوده در این برنامه وجود دارد. من به برنامه تقی‌زاده‌خامسی اعتقاد دارم و از آنجا که ما جوانتریم، انتظار می‌رود که با سرعت و حجم بیشتری کار کنیم و شاید یکی از تفاوت‌های ما همین است.
شهردار منتخب مشهد با بیان اینکه از آنجا که مشهد شهری قدرتمند است تلاش داریم که در راستای افزایش سرمایه‌های گوناگون شهر را قدرتمندتر کنیم، تصریح کرد: همانطور که در جلسه دیروز شورای شهر هم مطرح کردم، بایستی سرمایه علمی و فکری را افزایش دهیم تا افراد تحصیل‌کرده در مشهد ماندگار شوند یا به مشهد بازگردند.
کلایی ابراز کرد: همچنین باید سرمایه دموکراتیک یعنی شفافیت و پاسخگویی افزایش یابد و اگر این شرایط ایجاد شود مردم نیز به کمک ما خواهند آمد و مشارکت مردم تحقق پیدا می‌کند. از سویی دیگر توجه به سرمایه محیط زیست بسیار اهمیت دارد، مساله آب، یکی از مسائل جدی شهر مشهد است، زیست‌پذیری شهر، محیط زیست شهری و... از جمله مسائل بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.
کلایی با اشاره به سرمایه‌های فرهنگی و توجه به آن‌ها در شهر خاطرنشان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها نیاز است تا سرمایه‌های فیزیکی و فنی توسعه یابد. همچنین سرمایه فرهنگی که برند شهر مشهد است باید بیشتر مورد توجه ما در راستای توسعه بیشتر آن قرار گیرد تا از این طریق، مشهد، شهر بین‌المللی‌تری شود. اما آخرین نکته اهمیت سرمایه مالی بوده که حرکت‌دهنده این چرخ‌دنده‌ها است.
*رفع بدهی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری
وی در رابطه با بدهی‌های شهرداری بیان کرد: از اواخر شهریور ماه سال گذشته مقدار مشخص بدهی، به‌ تفکیک اعلام شده است. در طول یک سال تلاش شده تا چند مساله پیش رود، یکی تعیین و تکلیف شدن بدهی‌های معوق شهرداری است و به گفته آقای حیدری شهرداری پس از ۸۰۰ روز، امروز بدهی معوق ندارد که نتیجه زحمات معاونت اقتصادی است. از ابتدای بهمن‌ماه حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی‌ در حوزه پیمانکاران قطار شهری و... پاس شده که بسیار اهمیت دارد و عموما مربوط به سال‌های ۹۳ تا ۹۵ است. از سویی دیگر در سال اخیر به‌صورت مشخص، بخشی از بدهی‌های بانکی با دریافت مطالبات دولتی پرداخت شد.
*با نیروی جوانی، سرعت کارهای مدیریت شهری را افزایش می دهیم
شهردار منتخب با بیان اینکه خوشبختانه شهرداری از اول سال جاری به‌ صورتی اداره شده که وام جدید دریافت نکرده‌ و به بدیهی‌های شهر افزوده نشده است، اظهار کرد: در این راستا نیاز است بتوانیم مطالبات دولتی خود را دریافت کنیم. تحقق تبصره پنج بودجه تا پایان سال جاری برای ما بسیار اهمیت دارد. این اقدام نیازمند یک عزم ملی است و می‌تواند مشهد را از دردسر بدهی‌ها به‌صورت کامل رها کند.
وی گفت: بدهی‌های مستقیم لازم‌التعدیه شهرداری، حدود ۶ هزار میلیارد تومان بوده و در طول این مدت ۱۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. آنچه که باید در نظر گرفته شود در جهت افزایش سهم درآمدهای پایدار، زیرساخت‌های شهری، فیبر نوری، متنوع‌سازی سبد درآمدی و توجه به درآمدهایی که پایدارتر است مانند مالیات ارزش افزوده و ... که درحال پیگیری‌‌ لازم در این زمینه هستیم و هر روز نیز به موفقیتی جدید دست می‌یابیم. درواقع تنها ت فاوت ما در جوان بودن است که باید سرعت انجام کار افزایش یابد.

*اگر پرکار و با اخلاص باشیم موفق می شویم
کلایی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد اینکه انتقادهایی به انتخاب وی به علت جوانی و چهره ملی نبودن، وجود دارد، گفت: وجود چنین انتقادهایی نمی‌تواند روند مدیریت کلانشهر مشهد را دشوار کند؛ زیرا مشهد، آنقدر قدرتمند هست که هرکسی مدیریت شهری آن را برعهده بگیرد ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدی بسیاری در اختیار دارد و اگر مقداری اخلاص به خرج دهیم و پرکار باشیم اصلا جای نگرانی وجود ندارد.
وی در مورد رای ندادن ۴ نفر از اعضای شورای شهر به وی و احتمال نظارت بیشتر شورا به عملکرد وی نیز افزود: نظارت شورا بر عملکرد شهرداری امری مثبت و کمک‌کننده است؛ چراکه ما با حقوق مردم سروکار داریم و حقوق مردم چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد. بنابراین نیاز است تا همگی ما خداوند را ناظر بر اعمال خود دانسته و در چارچوب قانون عمل کنیم.
کلایی با اشاره به برخی از ایرادات موجود در طرح جامع شهری خاطرنشان کرد: طرح‌ جامع شهری از جمله طرح‌های بالادستی است و با فعالیت شهری بسیار مرتبط است. بنابراین باید انرژی بیشتری گذاشت و از دستگاه‌های ذی‌نفع کمک دریافت کرد.
وی تاکید کرد: من هم انتقاداتی به طرح جامع دارم از جمله اینکه این طرح بایستی سند توسعه آینده شهر مشهد باشد و ظرفیت‌های لازم برای شکوفایی استعدادهای شهر را فراهم کند. گمان می‌کنم سند موجود به‌عنوان طرح جامع به تنهایی نمی‌تواند این امر مهم را پوشش دهد که دو راه در این رابطه داریم یکی لغو این سند است که موضوعیت چندانی ندارد و راه دیگر وجود طرح‌های موضعی و موضوعی است که باید کنار این سند قرار بگیرد و آن را تکمیل کند.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات