مجموعه فرهنگی فراغتی باغ کتاب با مشارکت بخش خصوصی در مشهد احداث  ...

مجموعه فرهنگی فراغتی باغ کتاب با مشارکت بخش خصوصی در مشهد احداث ...

مجموعه فرهنگی فراغتی باغ کتاب با مشارکت بخش خصوصی در مشهد احداث می‌شود/تعیین تکلیف و تصفیه حساب بدهی شهرداری به بنیاد تعاون ناجا

شورای اسلامی شهر مشهد در چهل و دومین جلسه علنی پنجمین دوره خود، به تصویب یک طرح، شهرداری را مکلف به ارائه لایحه‌ای طی دو ماه برای ایجاد مجموعه فرهنگی فراغتی باغ کتاب با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار نمود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، اولین دستور کار چهل و دومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر به بررسی تعیین شهردار جدید اختصاص داشت که محمدرضا حیدری، رییس شورا در این خصوص گفت: با توجه به اینکه قبلا در مورد گزینه مورد نظر صحبت‌های لازم و اجماع صورت گرفته است، امروز اعضا به این گزینه رای اعتماد خواهند داد. البته اعضا می‌توانند به یکی از دو گزینه شهرداری مشهد رای بدهند.
در نهایت پس از اخذ رای مخفی اعضا، محمدرضا کلایی با ۱۱ رای از ۱۵ رای، شهردار منتخب مشهد شد تا برای دریافت حکم، به وزارت کشور معرفی گردد. او هفتاد و چهارمین شهردار مشهد پس از تقی‌زاده خامسی خواهد بود که جوانترین کلید‌دار شهر بهشت است.
در ادامه، اعضا به خروج از دستور کار دو دستور با موضوع بررسی طرح تحقیق و تفحص در خصوص روشن شدن زوایای حادثه شهادت آتش نشان حمید نوروزی ابدال آبادی و همچنین بررسی طرح تحقیق و تفحص از سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص اعتبارات آموزش فرهنگ شهروندی در سال ۹۶، رای مثبت دادند تا این دستور کارها پس از بررسی بیشتر در کمیسیون‌های تخصصی، مجددا به صحن علنی بازگردد.
*اعتراض "هیات تطبیق مصوبات" به مصوبه شورا خارج از زمان قانونی
چهارمین دستور کار این جلسه علنی نیز به بررسی نامه فرمانداری در خصوص اعتراض به یکی از مصوبات شورای شهر اختصاص داشت.
بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این خصوص گفت: قانونا هیئت تطبیق بعد از دو هفته می‌تواند به مصوبات شورای شهر اعتراض کند که این کار در مصوبه اخیر بعد از یک ماه صورت گرفته است لذا مصوبه ما قانونی و لازم‌الاجراست.
*لازم الاجرا بودن مصوبه تعرفه‌های بهای خدمات موسسه فرهنگی شهرآرا
در نهایت اعضا بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه شورای شهر تاکید کردند.
در این مصوبه آمده است: وفق ماده ۹۰ قانون اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مصوبات شورای اسلامی شهر در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض "هیات تطبیق مصوبات" قرار نگیرد، لازم الاجرا خواهد بود. بر این اساس، با توجه به ابلاغ مصوبه "تعرفه‌های بهای خدمات موسسه فرهنگی شهرآرا" در تاریخ ۲۴/۰۷/۱۳۹۷ و اعتراض هیات محترم مذکور در تاریخ ۲۴/۰۸/۱۳۹۷، اعتراض صورت‌گرفته خارج از مهلت قانونی بوده و مصوبه شورا لازم‌الاجرا می‌باشد.
همچنین به استحضار می‌رساند مکاتبه شماره ۵۰۱۶/۷/۳۸۵۳ مورخ ۰۲/۰۸/۱۳۹۷ فرمانداری محترم درخصوص ارسال اساسنامه موسسه فرهنگی شهرآرا، خارج از موضوع مصوبه شورا و بدون اعتراض به آن بوده است.
*احداث باغ کتاب با مشارکت سرمایه‌گذاران
دیگر دستور کار این جلسه علنی به بررسی نظریه شماره ۳۰۸ مورخ ۹۷/۰۸/۲۰ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه در خصوص طرح شماره ۹۷/۵/۹۰۴۹/ش مورخ ۹۷/۰۶/۰۱ در زمینه احداث باغ کتاب مشهد اختصاص داشت.
هادی بختیاری، معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در این خصوص گفت: ما موافقیم که این کار به صورت مشارکتی و سرمایه‌گذاری انجام شود.
محمد هادی مهدی نیا، به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: داشتن فضاهایی با فضای فراغتی با رویکرد فرهنگی یکی از نقیصه‌های شهر مشهد است که در کشور نمونه‌های موفق آن مثل باغ کتاب تهران تجربه شده است که اگر ما هم این کار را انجام دهیم در ماندگاری زائران اثرگذار خواهد بود.
وی افزود: سازه چون خطی است باید در یکی از پارک‌های خطی اجرا شود. سقف سرمایه‌گذاری‌ها، امکان سرمایه‌گذاری را برای ساخت این سازه توجیه ناپذیر می‌کند اما برای بهره‌برداری می‌توان از سرمایه‌گذار بهره برد.
بتول گندمی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم تصریح کرد: سال قبل بازدیدی از مجموعه باغ کتاب تهران داشتیم که قرار شد شهرداری مشهد هم بلافاصله لایحه‌ای در این خصوص ارائه دهد که هنوز انجام نشده است.
در نهایت این طرح هم تصویب شد.
ماده واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی و آشنایی کودکان و نوجوانان با این ابزار بی بدیل فرهنگی، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه، نسبت به ارائه لایحه ایجاد مجموعه فرهنگی فراغتی (باغ کتاب) به صورت مشارکتی و جذب سرمایه‌گذار اقدام نماید.
تبصره- شهرداری مشهد مقدس می‌بایست ردیف بودجه‌ای و اثرات مالی احداث مجموعه فرهنگی فراغتی (باغ کتاب) را در لایحه پیشنهادی مزبور پیش بینی نماید.
*تعیین تکلیف اراضی الهیه ششمین دستور
کار این جلسه علنی به بررسی نظریه مشترک شماره ۳۹۰ مورخ ۹۷/۰۸/۱۵ کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی - عمران و شهرسازی - فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه (در حکم طرح) در زمینه تعیین تکلیف آماده سازی اراضی الهیه اختصاص داشت که به تصویب رسید.
ماد واحده: شهرداری مشهد مقدس مکلف است، باتوجه به هزینه های بالای باقیمانده برای آماده سازی اراضی الهیه، ساز و کار اخذ این هزینه از اداره کل راه و شهرسازی یا مالکین (به نمایندگی از اداره کل مذکور) را مشخص و نتایج را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به شورای اسلامی شهر ارایه نماید.
***تصویب مطالبات بنیاد تعاون ناجا بابت پلاک ۱۷۶
در آخرین دستور کار چهل و دومین جلسه علنی نیز، لایحه تعیین تکلیف مطالبات بنیاد تعاون ناجا بابت پلاک ۱۷۶که هفته گذشته از دستور کار خارج شده بود، مخورد بررسی مجدد قرار گرفته و تصویب شد.
در ماده واحده این لایحه آمده است به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می‌شود به منظور تعیین تکلیف و تصفیه حساب بدهی خود به بنیاد تعاون ناجا بابت مبالغ دریافت شده جهت تملک بخشی از اراضی پلاک ۱۷۶ (براساس جداول شماره ۱و۲ پیوست) بر اساس شرایط مندرج در تفاهم‌نامه شماره ۹۰۶۹۲ /۳۴/۹۷مورخ ۱۳۹۷/۵/۱۶مصوب هیات مدیره بنیاد تعاون ناجا طی نامه شماره ۱۱۱۰۴۱ /۶۲/۹۷مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۱۳با رعایت بندها و تبصره‌های ذیل اقدام نماید.
۱- بازپرداخت‌ها شامل تصفیه بدهی‌های بنیاد تعاون ناجا از بابت عوارض صدور امتیازات ساختمانی به شرح جدول شماره (۲) پیوست به مبلغ ۷۶۹.۳۰۲.۷۵۹.۶۹۴ ریال مورد تایید طرفین قرار گرفت که مقرر شد با توجه به اینکه ماهیت طلب بنیاد به صورت نقدی می باشد شهرداری مشهد برای کلیه مبالغ تصفیه شده قبلی، نرخ تخفیف نقدی زمان اعمال در حساب ها به مبلغ ۱۳۲.۹۶۶.۱۵۲.۴۴۷ ریال را کسرنموده، به همین سبب کل عدد نهایی تصفیه انجام شده با بنیاد به مبلغ ۶۳۶.۳۳۶.۶۰۷.۲۴۷ ریال کاهش می‌یابد. تخفیف‌های مزبور به شرح جدول (۲) پیوست مشخص گردیده است. بر همین اساس، معادل تخفیفات پرداخت‌های نقدی روز در خصوص امتیازات ساختمانی آتی بنیاد تعاون ناجا نیز اعمال خواهد شد.
۲- مقرر گردید برای تصفیه حساب‌ها از طریق واگذاری املاک، مطابق بند ۲تفاهم نامه مذکور، اقدام شود.
۳- مقرر گردید از کل مطالبات باقیمانده بنیاد تعاون ناجا به مبلغ ۱.۴۹۴.۸۹۳.۱۸۷.۲۷۴ (یک هزار و چهارصد و نود و چهار میلیارد و هشتصد و نود و سه میلیون و یکصد و هشتاد و هفت هزار و دویست و هفتاد و چهار) ریال ، با نظر و اختیار بنیاد به شرح زیر تصفیه گردد:
الف) حداکثر تا سقف ۳۰% از مبلغ مطالبات باقی مانده بنیاد، بصورت امتیازات و مجوزات ساختمانی با لحاظ تخفیف نقدی روز، برای پرونده‌های بیش از ۱۰ میلیارد ریال، قابلیت انتقال به هر شخص حقیقی و حقوقی که بنیاد معرفی می‌نماید را دارد و مبنای تصفیه قرار می‌گیرد.
ب) حداقل ۷۰% از مبلغ مطالبات باقی مانده بنیاد تعاون ناجا، از طریق بند ۱ صورتجلسه (واگذاری امتیازات و مجوزات ساختمانی به بنیاد تعاون ناجا با لحاظ تخفیف نقدی روز) و بند ۲ صورتجلسه و یا انتقال به هر شخص حقیقی یا حقوقی که بنیاد معرفی می نماید (بدون لحاظ هرگونه تخفیف) را دارد و مبنای تصفیه قرار گیرد.
۴- محاسبه سود سرمایه‌گذاری بنیاد از تاریخ تصویب این مصوبه متوقف می شود لذا محاسبات عوارض شهرداری نیز در زمان درخواست بنیاد می‌بایست به نرخ زمان توقف سود انجام گردد. بدیهی است در صورت کاهش تعرفه‌های شهرداری بعد از زمان مذکور، کمترین نرخ محاسبه شده ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
تبصره۱- مقرر گردید ارزش افزوده سرمایه‌گذاری سالانه بنیاد تعاون ناجا از مورخ ۱۳۹۷/۰۴/۳۱تا تاریخ مصوبه نهایی شورای شهر محاسبه و به مبلغ کل بستانکاری بنیاد اضافه شود.
تبصره۲- جاری شدن شرایط مندرج در این مصوبه، منوط به امضای الحاقیه‌ای با امضای طرفین توافق‌نامه مورخ ۱۹/۴/۱۳۸۸ (شهردار مشهد و مدیرعامل بنیاد تعاون ناجا) است.
تبصره۳- بنیاد تعاون ناجا با امضای الحاقیه، کلیه دعاوی احتمالی اعم از ادعای هزینه‌های اضافی و مواردی از این قبیل را از خود ساقط می‌نماید.
این جلسه با اولین نطق و مصاحبه شهردار منتخب پایان یافت.
احمد پورمفردی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات