سنگ فرش پل تاریخی چشمه کیله

سنگ فرش پل تاریخی چشمه کیله

سنگ فرش پل تاریخی چشمه کیله

با توجه به سیل مهیب مهر ماه امسال و خسارت وارده به پل تاریخی چشمه کیله با هماهنگی های اداره میراث فرهنگی شهرستان و استان نسبت به اقدامات عمرانی بر روی پل تاریخی چشمه کیله تصمیماتی اخذ و برخی مصوبات آن نیز بهمت  شهرداری تنکابن در حال اجرا می باشد.

یکی از تصمیات اخذ شده که به مرحله اجرا در آمده است ، سنگ فرش نمودن عرشه ی پل تاریخی چشمه کیله می باشد ،که با انتشار روزانه عکس های این عملیات در صفحات مجازی سوالاتی را در ذهن شهروندان حول استفاده از نوع سنگ و نحوه کار شده‌ی سنگ‌فرش پدید می آید که توضیحاتی در این خصوص جهت تنویر افکار عمومی شهروندان اطلاع رسانی می گردد.

همانطور که مطلع هستید ،پل تاریخی چشمه کیله واقع در مرکز شهر تنکابن ، یکی از آثار تاریخی است که در ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این پل که بر روی رودخانه دائمی چشمه کیله در فاصله ۱ کیلومتری از دریا قرار دارد ، در سال ۱۳۰۹ توسط مهندسین آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط معماران ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال ۱۳۱۱ به پایان رسید.

ازین رو هر گونه انجام عملیات عمرانی ، منوط به  اخذ مجوز در کارگروه های  میراث فرهنگی شهرستان و استان می باشد .

با توجه به  ثبت میراث فرهنگی پل تاریخی چشمه کیله استفاده از هرنوع مصالح غیر ، امکان‌پذیر نیست و باید از مصالح و طرح قبلی پل که همان سنگ فرش با سنگ قلوه رودخانه چشمه کیله می باشد، باید در مرمت دوباره بکار برده شود.

شاید نظیر اینگونه پل ها در اقصی نقاط جهان با سنگ های کیوبیک و آنتیک و غیره که جلوه  بصری زیباتری از خود در نگاه شهروندان پدید آوردند ، مورد توجه و انتظار شهروندان تنکابنی نیز باشد، اما امکان بکار بردن این نوع متریال در بنای پل تاریخی چشمه کیله با توجه به ثبت میراثی آن و دستورالعمل واصله از  کار گروه میراث فرهنگی کشور وجود ندارد.

نکته ی بعدی که در سوال خیلی از شهروندان حول تصاویری که از اجرای سنگ فرش در ذهن ها ایجاد می‌شود ، این است که آیا ابعاد و سایز بکار رفته بدین صورت جهت تردد بکار می رود که قطع یقین پاسخ منفی ایست.

چرا که بعد از اعمال سنگ فرش بجهت تسهیل در عبور ومرور خودرو و عابر پیاده و تحکیم بستر سنگ چین ها از مواد آبندی و دوغاب سیمان با مواد و چسب های مخصوص محکم شونده تحکیم بستر اندود می‌شود تا سطح کار مورد نظر یکپارچه و همگام سازی شود.

امید است با تلاش شبانه روزی پرسنل شهرداری تنکابن در هفته اول آذر ماه شاهد اتمام عملیات سنگ فرش و بازگشایی پل تاریخی چشمه کیله باشیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تنکابن

    منبع خبر

    شهرداری تنکابن

    شهرداری تنکابن

    شهرداری تنکابن یک شهرداری در شهر تنکابن می باشد

      نظرات