راه آهن ارومیه افتتاح شد/ مردم صدای سوت قطار را در ارومیه شنیدند

راه آهن ارومیه افتتاح شد/ مردم صدای سوت قطار را در ارومیه شنیدند


به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، اولین قطار خط آهن ارومیه- مراغه با دستور رئیس جمهور برای اعزام ۱۶۰ نفر از خانواده معزز شهدای آذربایجان غربی به مشهد مقدس، حرکت کرد.
طرح احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف اتصال مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور اجرا شد. این مسیرریلی از ایستگاه مراغه در محور راه‌آهن تهران- تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان، میاندوآب، مهاباد، محمدیار و نقده عبور کرده، سپس به ارومیه می‌رسد.
تاکنون نزدیک به پنج هزار میلیاردریال برای کلطرح راه آهن مراغه- ارومیه هزینه شده است.
همچنین ۸۵ کیلومتر از محور راه‌آهن مراغه-ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهره‌برداری رسید، ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاه‌های مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی می‌شود .
از مهمترین پیامدهای مثبت راه آهن ارومیه می توان گفت حمل و نقل از طریق ریل، ارزان، ایمن و با صرفه است، بنابراین به عنوان حمل و نقل سبز و دوستدار محیط زیست نیز معرفی می شود.
همچنین آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه به جهت موقعیت جغرافیایی و نقش آفرینی در مسیر تجارت با اروپا و نیز بسترسازی برای توسعه پایدار نیازمند سیستم مطمئن ریلی است. راه آهن پیش نیاز توسعه اقتصاد،تجارت،صنعت و کشاورزی منطقه محسوب می شود.
کاهش مصرف سوخت در جابجایی مسافر و بار و نیز حق دسترسی عادلانه به حمل و نقل ارزان، کاهش آلاینده های زیست محیطی، ایمنی بالا سیستم حمل و نقلی ریلی، استفاده کمتر از اراضی در توسعه طرح های ریلی در قیاس با حمل و نقل جاده ای و نیز پایین بودن هزینه نگهداری ناوگان ریلی نسبت به ناوگان جاده ای از دیگر مزایای اجرای راه آهن ارومیه به شمار می رود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی

    اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات