مدیریت شهری مشهد به گواه آمار، یکی از موفق‌ترین‌ها است/ مدیریت شهری  ...

مدیریت شهری مشهد به گواه آمار، یکی از موفق‌ترین‌ها است/ مدیریت شهری ...

به گواه آمار، مدیریت شهری مشهد یکی از موفق‌ترین‌ها است/ مدیریت شهری مشهد با شناخت ظرفیت‌های این شهر با انجام برنامه‌ریزی غنیمت‌شماری فرصت‌هاست

معاون برنامه‌ریزی و توسعه انسانی شهرداری زاهدان گفت: برنامه‌ریزی را می‌توان فرایندی دانست که در آن نظم، منطق، آینده‌نگری و تداوم در خدمت برای رسیدن به اهداف با تصمیم‌های درست می‌باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، خلیل صاحبدادزهی در خصوص وضعیت حوزه برنامه‌ریزی مدیریت شهری مشهد گفت: به گواه آمار و آنچه در نشست‌های معاونان برنامه‌ریزی کلان‌شهرهای کشور مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌گیرد، حوزه برنامه‌ریزی شهرداری مشهد یکی از موفق‌ترین‌ها است.
وی افزود: مجموعه مدیریت شهری نیز سهم بسزایی در جذب سرمایه و رونق‌بخشی به اقتصاد شهری ایفا کرده است. در بسیاری از موضوعات خدماتی نیز حوزه برنامه‌ریزی شهرداری مشهد، پیشرو و سرآمد است. البته مشکلات و تنگناهایی هم در مشهد وجود دارد؛ از جمله چالش‌هایی همچون گسترش حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه انسانی شهرداری زاهدان با بیان اینکه مشهد ظرفیت‌های منحصربه‌فردی دارد که مدیریت شهری با شناخت و توجه به آن‌ها در حال برنامه‌ریزی و به نوعی غنیمت‌شماری فرصت‌ها است، افزود: وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به تنهایی فرصت بی‌نظیری خلق کرده که تمام حوزه‌های سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار داده است.
صاحبدادزهی عنوان کرد: همچنین مشهد به عنوان بزرگ‌ترین شهر پهنه شرقی کشور، وجود بیشترین مراکز اقامتی، پذیرش سالانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و گردشگر، ابنیه و مکان‌های تاریخی، ییلاقات خوش آب و هوا، قطب پزشکی کشور، همه و همه ظرفیت‌هایی هستند که این شهر را در مسیر رشد و پیشرفت قرار داده‌اند. تلاش‌های حوزه برنامه‌ریزی شهرداری مشهد نیز در بهره‌گیری از فرصت‌های مذکور ستودنی است.
وی همچنین در ادامه برنامه‌ریزی را فرایند رسیدن به هدف دانست و در این خصوص گفت: برنامه‌ریزی، فرایندی است که به صورت مستمر و دائمی، فرصت‌ها و چالش‌ها را شناسایی و برای چگونگی مواجهه با آن نسخه می‌پیچد و مدام در حال مراقبت و مواظبت است تا رسیدن به اهداف مورد نظر در بازه زمانی تعریف‌شده به سرانجام برسد.
صاحبدادزهی ادامه داد: عنصر اساسی در برنامه‌ریزی «تصمیم‌گیری» و «تصمیم‌سازی» است؛ به طوری‌که می‌توان گفت بدون اتخاذ تصمیم، عملا برنامه‌ای وجود نخواهد داشت. به عبارتی تحقق اهداف فردی و سازمانی مستلزم اتخاذ تصمیم درست و اقدام مناسب است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه انسانی شهرداری زاهدان در خصوص اهمیت برنامه‌ریزی در مدیریت شهری نیز گفت: به ‌طور طبیعی بدون برنامه‌ریزی نمی‌توان شهر را مدیریت کرد. علم برنامه‌ریزی شهری، علمی است که حوزه‌های فراوانی از زندگی بشر شهرنشین از جمله حمل‌ونقل، سلامت، آموزش و موارد دیگری را در بر می‌گیرد. موضوع و رسالت اصلی برنامه‌ریزی در مدیریت شهر، همانا ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.
وی افزود: مدیریت شهری که توفیق در آن به برنامه‌ریزی گره خورده، از موضوعات قابل توجه و مهم نهادهای ملی و بین‌المللی است؛ به‌طوری‌که سازمان ملل متحد، ارتقای مدیریت شهری را با ارتقای مردم‌سالاری و بسط و گسترش انتخاب‌های بشری در تعامل و ارتباط می‌داند.
دکتر صاحبدادزهی ضمن تاکید بر این نکته که پایه و اساس برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در هر حوزه‌ای را آمارهای دقیق و قابل استناد تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: آمار دقیق، برنامه‌ریزی برای مدیریت شهر را آسان می‌کند. به گفته کارشناسان، آمار زیربنای همه حرکت‌ها در جامعه به شمار می‌آید. ضمن اینکه مهم‌ترین ابزار ارزیابی عملکرد و ارزشیابی نیز آمار است. بنابراین مدیریت شهر در هر دو حوزه برنامه‌ریزی و ارزیابی به وجود آمار دقیق نیازمند است.
وی افزود: بهره‌گیری درست از آمار و برنامه‌ریزی علاوه بر اینکه امور را با هزینه کمتری به انجام و سرانجام می‌رساند، نقش مهم و موثری نیز در شناخت فرصت‌ها و استفاده بهینه از امکانات جامعه و کمک به اتخاذ تصمیم درست و کم خطا ایفا می‌نماید. داشتن آمار دقیق از کمبودها و نیازها از طرفی و برآرود منابع در اختیار از طرف دیگر، به تخصیص درست منابع و رفع نیازها کمک می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه انسانی شهرداری زاهدان در خصوص اهمیت و ضرورت آمار دقیق در مقوله توسعه، گفت: شاید به جرات بتوان گفت یکی از تفاوت‌های عمده و اصلی جوامع توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته، همانا داشتن یک نظام جامع آماری است. جوامع توسعه‌یافته با داشتن آمارهای دقیق از کمبودها و ظرفیت‌هایشان با کمترین میزان خطا، برنامه‌ریزی می‌کنند و زمینه رشد و توسعه جوامع‌شان را فراهم می‌کنند. داشتن آمار دقیق باعث اتخاذ تصمیم‌های درست و سیاست گذاری‌های اصولی می‌شود.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات