مدیریت شهری به کمک و همکاری دانشگاه نیاز دارد/ پیشنهاد نام‌گذاری  ...

مدیریت شهری به کمک و همکاری دانشگاه نیاز دارد/ پیشنهاد نام‌گذاری ...

مدیریت شهری به کمک و همکاری دانشگاه نیاز دارد/ پیشنهاد نام‌گذاری خیابان و یا میدانی را به نام خواجه نظام الملک طوسی به شورای شهر ارائه خواهیم داد

شهردار منتخب مشهد با تاکید بر اینکه مدیریت شهری برای پیشبرد و توسعه شهر به کمک دانشگاه نیاز دارد، گفت: پیشنهاد شد خیابان یا میدانی به نام خواجه نظام الملک طوسی نامگذاری شود که با توجه به اینکه نامگذاری در اختیار شورای شهر است حتما پیشنهاد اینکار را به شورای شهر مشهد خواهم داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، محمدرضا کلایی امروز در همایش گرامیداشت هزاره "خواجه نظام الملک طوسی" که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با تقدیر از برگزاری این همایش افزود: خواجه نظام الملک طوسی به عنوان نمادی از اندیشه خراسان علاوه بر اهمیتی که در موضوعات فنی و سیاست از آن برخوردار است، از این جهت نیز می‌تواند برای ما الهام بخش باشد که وابسته به مکتب خراسان است.
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که مکتب خراسان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، همانطور که در طول دوران گذشته و در تمام این هزار سال خواجه نظام الملک، حرف‌هایی برای ایران داشته است و امروزه نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد.
شهردار منتخب مشهد با بیان اینکه خراسان علاوه بر اینکه همیشه مهم بوده است در بسیاری از اوقات نجات بخش هم بوده است، اظهار کرد: در بسیاری از مواردی که در طول تاریخ گذشته، ایران در معرض انحطاط و خطر قرار گرفته است، خراسان بوده که توانسته به احیای ایران کمک کند.
کلایی تصریح کرد: بعد از حمله اسکندر به ایران، این اشکانیان بودند که ازدیار خراسان توانسته‌اند احیاگر ایران باشند.
شهردار منتخب مشهد گفت: همچنین در دوره خلفای عباسی این خراسان است که با خواجه نظام‌الملک و با کمک زبان فارسی رکن وزارت را که در واقع یک رکن ایرانی است احیا و به کمک ایران می‌شتابد.
وی با اشاره به اینکه فردوسی نیز توانست با سرودن شاهنامه هویت ملی ما را تقویت کرده و از این بعُد به ایران کمک کند، افزود: خواجه نظام الملک نیز سنت مملکت‌داری را در ایران به رشته تحریر درآورد و آن را به عنوان مبنایی برای فهم بهتر موضوعات علمی ایران در نظر گرفت.
کلایی ادامه داد: در کنار این انسان‌های بزرگ، در زمانه بعد از آنها نیز افراد دیگری هم بوده‌اند از خطه خراسان که توانسته‌اند به پیشرفت ایران کمک کننند که به عنوان نمونه می‌توان از خواجه نصیر نام برد که او نیز با تشیعه توانست احیاگر ایران باشد.
شهردار منتخب مشهد با بیان اینکه ما نیز امروز می‌توانیم از خواجه نظام الملک، الهام بگیریم، اظهار کرد: الهام گرفتن نه فقط به واسطه اینکه خواجه نظام الملک طوسی، نماینده اندیشه خراسان است که البته به آن لحاظ هم الهام بخش است، بلکه از جهت عمل‌گرا و احیاگر قانون بودن.
کلایی گفت: یکی از سه محوری که می‌توانیم به آن دست بیندازیم و یکی از اصلی‌ترین این محورها که می تواند چهارچوبی باشد برای برون رفت از وضعیت کنونی ما قانون است.
شهردار منتخب مشهد با تاکید بر اینکه آن چیز که امروز ما به آن نیازمند هستیم، عملگرا بودن است، افزود: اما این مهم است که بدانیم چگونه عملگرایی را آغاز کنیم و چگونه این الهامی که از خواجه نظام الملک، می‌گیریم را به عرصه عمل بیاوریم تا خراسان دوباره به ایران کمک کند.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد در این راه تاکید بر مفاهیمی که هویت‌های محلی محور آن هستند، می‌تواند از خراسان این مسیر را آغاز و تقویت کند.
کلایی ادامه داد: به همین جهت است که ما در شهر مشهد امروز هزاره خواجه نظام الملک طوسی را گرامی می‌داریم و آن را نقطه عطفی می‌دانیم در توجه به احیای سنت خراسان در محوریت هویت ملی.
وی با بیان اینکه معتقدم شهروند مشهدی می‌تواند با تاکید بر داشته‌هایی که خراسان دارد به هویت خود با این پیشینه افتخار کند، اظهار کرد: شهروند مشهدی می‌تواند این افتخار به هویتش را محوری کند برای تاکید بر انگاره‌های ملی و مذهبیش تا بتواند بر این اساس اندیشه پیشرفتی را که امروز به آن نیازمندیم را پیدا و کشف کند.
کلایی اضافه کرد: پیشنهاد شد که بهتر است خیابانی یا میدانی به نام خواجه نظام الملک طوسی نامگذاری شود که با توجه به اینکه نامگذاری در اختیار شورای شهر است حتما پیشنهاد اینکار را به شورای شهر مشهد خواهم داد.
شهردار منتخب مشهد گفت: اگر ما به دنبال آن باشیم که خراسان نقش خودش را در حدی که ما می‌توانیم ایفا کند، محوریت این هویت را در شهر مشهد و در خراسان بپذیریم و جوانانی مثل من و امثال من بر مبنای این هویت انگیزه این را پیدا کنند که آن چیز که در رفتار و تصمیمات خودشان و انگیزهایی که پیرامون تمامی آن چیزهایی که برای ایران می‌گذارند، تقویت کنند، باید اندیشه منحصر به فردی برای پیشرفت داشته باشیم، اندیشه‌ای که پایه های مختلفی دارد.
وی افزود: به اخلاق عمومی به عنوان یکی از این پایه‌ها اشاره شد اما طبیعتا اندیشه پایه‌های دیگری هم دارد بر همین مبنا مدیریت شهری به کمک دانشگاه نیاز دارد و در این زمینه به نظر می‌رسد که زمان اندک و ضرورت فراوان است لذا همه ما بایستی تاکید جدی‌مان را بر محوریت هویت ملی و نقشی که خراسان در نجات ایران داشته است، متمرکز کنیم که در این مسیر پیوند توان، خواست و انگیزه ما با پیوند دانش و تجربه دانشگاه قطعا می‌تواند موثر باشد.
مجید خبیری

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات