اوضاع خرید و اجاره ملک اداری

اوضاع خرید و اجاره ملک اداری

www.BanaNews.irهمانطور که در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی برخی از مولفه‌ها مانند پارکینگ، انباری و آسانسور، جزئی از امکانات اولیه یک ملک مرغوب محسوب می‌شوند به همان تناسب هم در بازار خرید و فروش واحدهای اداری برخی از ویژگی‌ها، جزو امتیازات در نظر گرفته می‌شود.

شواهد در بازار معاملات واحدهای اداری بیانگر این مساله است که خصوصیاتی از قبیل: تابلو خور بودن نمای بیرونی آپارتمان جهت راهنمایی متقاضیان، موقعیت قرارگیری در منطقه از لحاظ دسترسی سریع و آسان، درب ورودی مجزا، کاربری آپارتمان، تعداد خطوط تلفن، برخورداری از سند اداری و غیره بر نحوه قیمت گذاری برای فروش یا اجاره و همچنین جذب متقاضی، بسیار تاثیر دارد.

علاوه بر این کاملا مشخص است واحدی که دارای سند اداری است از ارزش بیشتری نسبت به سایر واحدها (سند مسکونی اما با کاربری اداری و قرارگیری در موقعیت اداری و مسکونی) برخوردار است.

این روزها میزان معاملات در بازار اجاره واحدهای اداری نشان می‌دهد که اکثر مراجعه‌کنندگان برای اجاره به دنبال واحدهای متراژ کوچک هستند. همچنین اغلب مشاوران املاک درباره وضعیت بازار خریدوفروش واحدهای اداری به دنیای اقتصاد گفتند: از شرایط عرضه واحدهای اداری به بازار می‌توان متوجه شد که اکثر فروشندگان راضی هستند واحدهای خود را طبق ارزش واقعی و حتی در مواردی، کمتر از قیمت متوسط منطقه به خریدار واگذار کنند. در صورتی که در بازار اجاره، موجران مانند فروشندگان بدین نحو تعیین قیمت نمی‌کنند زیرا آنها مستاجران را با توجه به شرایط کاری شان مجبور به اجاره می‌دانند، به همین خاطر براین باورند که نرخ‌های اجاره هر چقدر هم منصفانه نباشد در نهایت مشتری برای اجاره مراجعه خواهد کرد.

از طرف دیگر در حالی‌که فروشندگان در برابر این موضوع که چه شخصی با چه حرفه ای و با چه خصوصیاتی واحدش را خریداری می‌کند اهمیت زیادی نمی‌دهند، اما اغلب موجران این چنین فکر نمی‌کنند بلکه ترجیح می‌دهند واحدهایشان را به افرادی که فعالیت‌های «کم تردد» دارند، واگذار کنند.

مالکان واحدهای اداری برای فروش یا اجاره، شغل‌های خلوت به خصوص منشی‌گری را ترجیح می‌دهند. در همین خصوص روز گذشته مالک یک آپارتمان با کاربری اداری این‌طور آگهی کرده بود: «اجاره به خانم یا آقای منشی برای تنظیم قراردادهای حقوقی.»

 

منبع:دنیای اقتصاد

    نظرات