بازدید اعضای هیات مدیره استان از تپه باستانی “ریوی” شهرستان مانه و سملقان

بازدید اعضای هیات مدیره استان از تپه باستانی “ریوی” شهرستان مانه و سملقان

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، ریاست سازمان، از تپه باستانی “ریوی” شهرستان مانه و سملقان بازدید نمودند. در این بازدید که به همراه اعضای هیات مدیره، مسئولین دفاتر نمایندگی شهرستان ها، شهردار و نائب رئیس شورای اسلامی شهر و کارشناسان اداره میراث فرهنگی انجام شد همکاران از نزدیک در جریان کاوش های انجام شده، بازسازی، مرمت و حفظ این اثر بزرگ تاریخی قرار گرفتند.

در ادامه مهندس رمضانی ضمن بازدید از ساختمان در حال ساخت دفتر نمایندگی به همراه شهردار و نائب رئیس شورای اسلامی شهر و ارائه توضیحات و راهنمایی های لازم، ادامه روند کار در اسرع وقت و به بهترین شکل و کیفیت ممکن را خواستار شدند.

“تپه ریوی ، دشت مانه و سملقان”

باستان شناسان ایرانی و آلمانی در سطح ۱۱۰ هکتار از تپه «ریوی» عملیات کاوشگری را انجام می دهند . کشف گورستان و آثاری از دوره مفرغ تا دوره باستانی از جمله این کاوش ها بوده است.

فعالیت‌های باستان پژوهی در تپه ریوی، از به دست آمدن شواهدی مبنی بر وجود بقایای یک شهر تاریخی مربوط به دوران هخامنشی در این محوطه خبر داد.

با توجه به اهمیت علمی تپه تاریخی ریوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با حمایت پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و موسسه باستان‌شناسی آلمان برنامه منظمی را تحت عنوان (پروژه باستان‌شناسی ریوی) برای کاوش و مطالعات باستان‌شناسی به مدت ۷ سال برنامه‌ریزی کرد.

در کاوش های انجام شده تالاری با پایه ستونی سنگی کشف شده که طبق یافته ها، این تالار عبادتگاه بوده است.
رئیس دفتر باستان شناسی آلمان در ایران گفت: کاوش ها در این تپه از سال ۹۱ آغاز شده که تاکنون علاوه بر کشف تالار و ستون های سنگی، اشیای دیگر نیز کشف شده است.

شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی واقع شده است و تپه ریوی در پنج کیلومتری غرب آشخانه در اطراف روستای نجف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

لینک اصل خبر در سایت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    منبع خبر

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

    سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی یک انجمن در شهر بجنورد می باشد

    نظرات