عوامل تعلیف غیرمجاز در پارک ملی تندوره به حبس محکوم شدند

عوامل تعلیف غیرمجاز در پارک ملی تندوره به حبس محکوم شدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست درگز گفت: چهار دامدار که بصورت غیرمجاز گوسفندان خود را به  پارک ملی تندوره  وارد کرده بودند،  به سه سال حبس محکوم شدند .

حسین اصلاحی افزود : ورود دام به علت  انتقال بیماری از دامهای اهلی به حیات وحش ممنوع و جرم محسوب می شود از این رو هشدارهای مداوم در این زمینه به دامداران  داده شده است اما این دامداران متخلف توجهی به اخطارهای ماموران نداشتند .

وی گفت: این متخلفان، پس از تشکیل پرونده تخلف و ارجاع آن به دادسرا و صدور کیفرخواست با حکم  قاضی پرونده  در احکام جداگانه  به حبس محکوم شدند .

از بین بردن رستنیها ، تعلیف، تخریب و هرگونه تجاوز در پارکهای ملی براساس آئین نامه ی اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ممنوع و براساس قانون شکار و صید برای آن جرم انگاری شده است .

ورود دام  به حیات وحش افزون بر انتقال بیماری باعث به مخاطره انداختن تنوع زیستی موجود و تخریب زیستگاه می شود ضمن اینکه در مواردی بیماریهایی بین انسان و دام مشترک می تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد .

پارک ملی تندوره در شمال شرقی ایران  در شهرستان درگز و نزدیک ترکمنستان قراردارد .

پارک ملی تندوره که زمانی تفرجگاه و محل تفریح مردم شهرستان درگز و شهرستان قوچان بود، از زیباترین و عمیق‌ترین دره‌های ژرف و پر شیب و تپه ماهورها بهره مند و از بهترین زیستگاهای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال است .

این پارک ملی از نظر ذخایر طبیعی و حیاتی، تنوع زیستی و نمونه‌های حیات وحش (قوچ و میش اوریال) و پدیده‌های ارضی و دیگر ویژگی‌های خاص در نوع خود پارکی ممتاز است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوى یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات