جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی با ساخت خانه‌های ویلایی در شهر جدید سهند

جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی با ساخت خانه‌های ویلایی در شهر جدید سهند

زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح طرح جامع شهر جدید سهند که اخیرا طرح بازنگری آن به تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی رسیده ‌است بیان کرد: سهند یکی از شهرهای جدید نسل اول در کشور به شمار رفته و به عنوان یک محدوده منفصل در ایفای نقش بخشی از وظایف شهری تبریز و تعادل‌بخشی به این کلانشهر مورد توجه قرار گرفته است.

داودپور با بیان اینکه در طرح جامع شهرتبریز،  شهر جدید سهند برای عهده‌دار شدن بخشی از نقش و جمعیت تبریز درنظر گرفته شده بود گفت: در این راستا دانشگاه سهند از سال‌های پیش در این منطقه احداث شده و بخش عمده‌ای از اراضی این شهر را در بر گرفته است.

وی همچنین ادامه داد: طرح‌های جامع و تفصیلی شهر جدید سهند در دهه ۸۰ تهیه و به تصویب رسیده بود اما به دلیل جانمایی حجم زیادی از مساکن مهر در این منطقه با مشکلاتی در جهت تامین خدمات و اراضی مورد نیاز آنها روبه رو شد.

به گفته این مقام مسئول مساکن مهر این شهر جدید درفاز ۴ و در مجاورت با شهرستان اسکو احداث شده که حدفاصل آن‌ها باغات بسیار ارزشمندی واقع و در عین حال حفظ ان‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

داودپور در این خصوص اظهار کرد: از آنجایی که برای سایت‌های مسکن مهر در سراسر کشور هیچگونه روشی برای تامین خدمات مورد نیاز آن‌ها پیش‌بینی نشده بود در دولت ۱۱ و ۱۲ همواره مشغول به پیگیری این موضوع بودیم که شهر جدید سهند نیز از این موضوع مستثنی نخواهد بود.

عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه سخنانش افزود:  در حال حاضر تامین خدمات روبنایی و زیربنایی سایت مسکن مهر (که تا پیش از این میزان خدمات شهری قادر به پاسخ‌گویی به آن‌ها نبودند)، ایجاد شرایط لازم برای ساخت خانه‌های ویلایی در جهت تعادل‌بخشی به شهر و جایگیری اقشار پردآمد و کم‌درآمد در مجاورت یکدیگر و جلوگیری از تخریب باغات ارزشمند این منطقه در اولویت مسائل سهند قرار دارد که در طرح جامع جدید این شهر مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رفع این مشکلات و تعادل‌بخشی اجتماعی در شهر دلایل اصلی برای تهیه طرح جامع جدید سهند به شمار می‌روند گفت: در طرح جامع نخست سهند، راه دسترسی این شهر جدید به کلانشهر تبریز دیده شده بود که به دلیل برخی مشکلات بخشی از آن شروع شده و ادامه آن به زمانی دیگر موکول شده بود که خوشبختانه در حال حاضر راه دسترسی دوم این منطقه که فاصله سهند تا تبریز را تا حد بسیار بالایی کاهش می دهد در حال اجراست و باعث می شود تا با ساخت خانه‌های ویلایی و کم‌مرتبه در طول مسیر از ایجاد سکونتگاه‌های غیررسمی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر طرح جامع بازنگری سهند در شورایعالی شهرسازی و معماری به تصویب رسیده و فاز ۵ این شهر جدید به عنوان مرکز گردشگری مدرن منطقه در آن مشخص شده است.

به گفته داودپور شهر تبریز در گذشته به عنوان مرکز گردشگری تاریخی شناخته می‌شد و ما قصد داریم امروز آن‌ را در حوزه گردشگری مدرن نیز وارد کنیم که این کار با احداث هتل، مراکز تجاری، شهربازی‌های بزرگ و ... در سهند قابل اجرا می شود.

وی ادامه داد: تا کنون به دلیل ارزش بالای زمین در شهر تبریز اجرای این پروژه‌ها در این شهر امکان‌پذیر نیست، از سویی دیگر ساخت این مراکز در فاصله مناسبی از شهر بسیار مناسب‌تر از ساخت آن‌ها در مرکز شهرهاست به همین دلیل فاز ۵ سهند به عنوان بهترین منطقه در تحقق این امر مورد توجه قرار گرفت.

داود پور در این‌باره تاکید کرد: با تصویب طرح جامع باز نگری سهند چند هدف اساسی در این شهر دنبال می شود که تامین خدمات مساکن مهر ، تعادل ‌بخشی اجتماعی و جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی، ایجاد شرایط لازم برای ساخت خانه‌های ویلایی و نقش‌آفرینی سهند به عنوان مکمل گردشگری مدرن برای تبریز از جمله آن ها به شمار می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات