توجه به راه های روستایی و رفع ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه در بودجه سال ۹۸

توجه به راه های روستایی و رفع ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه در بودجه سال ۹۸

به گزارش  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی که شامگاه گذشته در برنامه زنده "تیترامشب"‌شبکه خبر سخن می گفت، تصریح کرد: بر تحول ساختاری تمرکز کرده ایم و متنوع سازی منابع مالی و اتخاد رویکردهای جدید مدیریتی با توجه به تجربیات گذشته برای تحول ساختاری و رویکردی توامان  را وضع کنیم.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ طرح نیمه تمام در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که نیازمند تآمین منابع برای اتمام آن هستیم،بیان داشت: منابع مورد نیاز برای پایان دادن به این طرح ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که طبیعی است با بودجه های مصوب سالیانه به این سادگی ها قابل تمام شدن نیست.

اسلامی ادامه داد: به همین علت متنوع سازی منابع با استفاده از منابع بخش غیر دولتی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای اتمام پروژه ها باید مد نظر قرار گیرد و روند را در استفاده از بودجه غیر دولتی به جای بودجه دولتی تغییر دهیم.

وی توضیح داد: برخی از طرح های نیمه تمام  به تنهایی نمی تواند مزیت مالی و اقتصادی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی داشته باشد که باید در کنار این پروژه‌ها، طرح‌های مکمل و مزیت‌های اقتصادی دیگر تعریف و در نظر گرفته شود.

اسلامی با بیان اینکه باید کاری کرد که مزیت های اقتصادی به پروژه ها اضافه شود تا برای بخش خصوصی جذاب شوند، تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها دریافت مجوزهای قانونی از مجلس و دولت برای انتشار و عرضه اوراق مشارکت با سود متفاوت برای استفاده از منابع مردم برای اتمام پروژه ها است زیرا که اتمام برخی پروژه‌ها تاثیر بر درآمد دولت و رفاه مردم دارند.

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به حجم نقدینگی قابل ملاحظه و آسیب بزرگ آن، اظهار کرد: به گفته وزارت اقتصاد ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور موجود است که وزارت راه و شهرسازی باید بتواند برای تکمیل پروژه های عمرانی با روش ‌های جذاب و توجیه اقتصادی مناسب از این نقدینگی استفاده کند.

عبور از آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸

وی با اشاره به قراردادهای مشارکت در ساخت آزادراه‌ها با استهلاک سرمایه از طریق دریافت عوارض، تصریح کرد: اگر زمان بازپرداخت سرمایه ها کوتاه‌تر شود و مزیت‌هایی برای این سرمایه گذاری تعریف شود، طبیعی است که پروژه ها خواهان پیدا خواهد کرد و به همین خاطر امیدواریم که با یک نگاه متفاوت و ملایم تر در زمینه نرخ بازگشت به نفع سرمایه گذار باشد تا پروژه های عمرانی متقاضیان بیشتری داشته باشند و نرخ مشارکت برای اتمام پروژه ها افزایش یابد.

اسلامی با اشاره به تکمیل آزادراه تهران شمال نیز گفت:این مساله یک دغدغه بزرگ در دولت است که سال های متمادی این پروژه طول کشیده و برنامه ریزی های گذشته به نتیجه نهایی نرسیده است به همین خاطر اولویت وزارت راه و شهرسازی  تکمیل قطعه اول آزادراه تهران-شمال است. در همین راستا طبق برنامه زمانبندی اخیر که بین پیمانکارو سرمایه گذار و دولت تفاهم شده است بتوان تا پایان سال ۹۷ ساخت این پروژه به اتمام برسد با این حال با توجه به شرایط پروژه و شرایط آب هوایی منطقه تا خرداد سال آینده پیش بینی می شود که این پروژه به طول بیانجامد همچنین برای ساخت قطعه دوم و سوم این ازادراه نیز برنامه ریزی ها در حال صورت گرفتن است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره اولویت اصلی دولت برای تکمیل کریدور های حمل و نقلی، بیان داشت:جریان جابه جایی بار و مسافر اعم از جاده و ریل، شریان اقتصادی و شاهرگ اقتصادی کشور است این برای ما بسیار حائز اهمیت بوده و برای این کار با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال تلاش هستیم تا این کریدورها به بهره وری رسیده وسریع تر به ثمر بنشینند.

اسلامی با تاکید بر اینکه اتصال ریلی به کشورهای همسایه با اولویت کریدور شمال- جنوب در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و با توانمند کردن بنادر و فرودگاه هایی که در این مسیر واقع شده اند امیدواریم بتوایم ترانزیت کشور را افزایش دهیم زیرا اگر توان ترانزیت و لجستیک کشور ارتقا یابد، درآمد دولت بر طبق آن افزوده می شود و بر این اساس منابع بیشتری می توان صرف توسعه زیر ساختها کرد.

توجه به راه های روستایی و شناسایی ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه

وزیر راه و  شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت های مهم این وزارتخانه بحث توجه به راه های روستایی و استانی است، اظهار کرد: در بسیاری از استان ها علاوه بر لزوم توسعه راه های روستایی، پروژه‌های متعددی با موضوع اصلاح هندسی راه‌ها و لزوم تعریض جاده‌ها وجود دارد.

وی افزود: در راه های استانی بیش از ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه را شناسایی کرده ایم که نیمی از آن ها دارای حوادثی بوده اند که نباید تکرار شوند به همین خاطر باید برای اصلاح آنها سرمایه گذاری شود زیرا با توجه به تاکید رئیس جمهور باید در بودجه سال ۹۸، منابع متفاوتی برای آن ها خلق شود و این منابع خارج از بودجه معمول دولت، صرف اصلاح، ایمن سازی، بهسازی و نوسازی شبکه راه های کشور شود که این در اولویت های برنامه آتی بودجه سال ۹۸ قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: برای این منظور علاوه بر حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه، باید  برای زیر ساخت های حمل و نقل کشور در استان‌ها یک تبصره مستقل دیده شود.

قرارداد ساخت هشت آزادراه به زودی بسته می‌شود

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده طبق تفاهم نامه ای که با یک سرمایه گذار صورت گرفته است هشت آزادراه جدید در دستور ساخت قرار خواهند گرفت، افزود: در خصوص بحث کامیون داران مشکلات بسیاری وجود دارد و ما متعهدیم برای حل مشکلاتشان چاره اندیشی کنیم و راه حل ما این است که جامعه حمل و نقل زمینی و کامیونداران، لجستیکشان را خودشان انجام دهند و اجازه دهیم تا زنجیره فعالیت آن ها در درون این خانواده  شکل گرفته و انجام شود و حمایت همه جانبه از آن ها صورت گیرد.

اسلامی ادامه داد: با نمایندگان کامیونداران مذاکره شده و ان ها اعلام امادگی کرده اند تا در بحث توزیع لاستیک همکاری کنند زیرا تعداد لاستیک توزیع شده کافی نیست. همچنین مجوز برای واردات به هر میزانی که نیاز بوده توسط وزارت صمت داده شده است. برنامه فوری و مهم این است تا بتوانیم به واردات لاستیک بویژه توزیع لاستیک توسط خود اتحادیه و انجمن ها شتاب دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص نوسازی و ارتقای کیفیت ناوگان باید خود کامیونداران تلاش کنند، تصریح کرد: ما امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که در این خصوص دارای عقب ماندگی هستیم و فارغ از دلایل این اتفاق باید تعهدات خود را انجام دهیم تا کامیونداران خودشان از طریق اتحادیه و انجمن ها نقش بیشتری ایفا کنند.

وی در خصوص تامین لاستیک و قطعات ماشین های سنگین نیز گفت: با شرکت های داخلی توافق هایی صورت گرفته است و ثبت سفارش ها از طریق وزارت صمت برای ورود برخی از قطعات و لاستیک به میزان لازم صورت گرفته است و وزیر صنعت، معدن و تجارت با جدیت دنبال این هستند که این موارد با سرعت انجام شود.

اسلامی با اشاره به تعرفه حمل و نقل بار، افزود: بحث تعرفه تن- کیلومتر توافق ، تصویب و ابلاغ شده است و بیمه تامین اجتماعی نیز که بخشی از مطالبات رانندگان است صورت گرفته و بخشی باقی مانده است که در حال هماهنگی هایی نهایی هستیم تا رانندگان عزیز ما دغدغه ای از بابت بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند.

وی در رابطه با توسعه ناوگان هوایی کشور بعد از تحریم ها گفت:امکان توسعه ناوگان هوایی وجود دارد. تحریم های مذکور تحریم جدیدی نیست و از اول انقلاب اسلامی همواره ایران تحریم بوده است به همین خاطر ما شرکت هایی را که در حقیقت مهیا هستند که این صنعت را توسعه دهند، حمایت خواهیم کرد. امیدواریم با روش های گوناگونی که در سال های گذشته آن ها را تجربه کرده ایم ناوگان هوای کشور را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه نیاز به نوسازی ناوگان هوایی در کشور، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با توجه به کمبود ناوگان فرصت مسافرت هوایی را برای اقصی نقاط کشور فراهم کرده و در وضعیت موجود تلاش می کنیم تابهترین سرویس دهی را داشته باشیم و استان های فاقد پرواز را به شبکه حمل و نقل هوایی متصل کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه سواحل مکران، بیان داشت: در این خصوص افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن کاری ارزشمند در سواحل مکران بوده است و این بندر امروزه یکی از بنادر اقیانوسی و مجهز ما محسوب می شود و باید دارای راه آهنی شود که ان را به شبکه سراسری وصل کند و ما به دنبال ان هستیم تا منابع بیشتری برای توسعه ان به این بندر تزریق کنیم  تا به سرعت بحث توسعه آن انجام گیرد.

وی  ادامه داد: تفاهم همکاری سه جانبه کشورهای هند، ایران و روسیه در کریدور شمال –جنوب صورت گرفته است که شتاب دهی به توسعه باری بندر چابهار و اتصال آن به آسیای میانه را در پی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر توسعه سواحل جنوبی به توسعه سواحل شمالی نیز دولت اهتمام دارد و در این خصوص بندر امیر آباد با سرعت در حال رشد و رسیدن به نقطه ثقل برای اتصال کشور به کشورهای حوزه دریای خزر است به صورتی که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در یک سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است .

لینک اصل خبر در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    منبع خبر

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان

    اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات