دغدغه ها برای تامین آب شرب تبریز پایان می گیرد

دغدغه ها برای تامین آب شرب تبریز پایان می گیرد

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر تبریز، در این نشست که به ریاست محمد اشرف نیا برگزار شد، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان از پیشرفت ۸۵ درصدی این پروژه خبر داد و عنوان داشت: با بهره برداری از پروژه انتقال آب ارس، یک منبع ایمن برای تامین آب شرب شهر تبریز فراهم خواهد شد و پساب حاصله نیز به دریاچه ارومیه انتقال پیدا خواهد کرد.
غفاری زاده با بیان اینکه در حال حاضر آب شرب شهر تبریز از سه منبع متشکل از زرینه رود، چاه های دامنه سهند و سد نهند تامین می شود، اضافه داشت: در وضعیت فعلی، میزان آب شرب ورودی به شهر تبریز در شرایط سر به سر مصرف قرار دارد و حداقلِ افزایش در میزان مصرف، مشل بزرگی را در تامین آب رقم خواهد زد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه آذربایجان ادامه داد: طبق برآوردها، شهر تبریز در سال ۱۴۲۵ به ۲۷۵ میلیون مترمکعب آب شرب نیاز خواهد داشت در حالی که فعلا این میزان ۱۳۰ میلیون مترمکعب است.
وی با اشاره به حقابه  ۵۰۰ میلیون متر مکعبی ایران از رود ارس، عنوان داشت: اهمیت ایجاد یک منبع مطمئن برای آب شرب شهر تبریز، نهایتا مدیران بالادست را مجاب کرد تا با اجرای طرح مزبور از طریق فاینانس خارجی موافقت کنند.
عبداله تقی پور، عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی کلانشهر تبریز، در این نشست طی سخنانی، با ابراز نگرانی از فرونشست زمین در دشت های مختلف کشور، عنوان داشت: باید برنامه ریزی مدبرانه برای کاهش استفاده از منابع آبی زیر زمینی صورت گیرد تا آذربایجان شرقی و دشت تبریز تجارب تلخ نقاط دیگرِ کشور را از خود دور کند.
وی همچنین با اشاره به بروز تهدید های جدی در خصوص تاممین آب شرب تبریز از زرینه رود، تاکید کرد: پیش بینی های لازم برای اطمینان بخشی به منبع جدید الاحداث از رود ارس ترتیب داده شود.
محرم محمدزاده، دیگر عضو کمیسیون نیز در این نشست با بیان اینکه در همه جای دنیا، شبکه تامین آب شرب مصرفی با دیگر مصارف خانگی مجزا می باشد، تاکید داشت: به علت محدودیت منابع آب و هزینه های بالای تصفیه آب شرب، انتظار می رود در کشور ما نیز این تفکیک به سرعت انجام شود.
فریدون بابایی اقدم نیز در این نشست ضمن ابراز خشنودی از گزارش مدیران آب منطقه ای در خصوص ایجاد منابع مطمئن تامین آب شرب برای شهر تبریز، عنوان کرد: متاسفانه در این خصوص طی سال های اخیر برخی اظهار نظرهای پوولیستی را از سوی نمایندگان دیگر استان ها شاهد بوده ایم و به همین دلیل طرح مورد اشاره برای جمع شدن حواشی، باید  به سرعت تکمیل شود.
بابایی اقدم در ادامه خواستار استفاده مدیران آب منطقه ای از امکانات شهرداری تبریز برای اصلاح فرهنگ مصرف آب شد.
محمد اشرف نیا، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این نشست ضمن اشاره به تاریخچه اقدامات برای انتقال آب شرب تبریز از ارس، عنوان کرد: این یکی از مهمترین پروژه های عمرانی در حال اجراست که می تواند زندگی میلیونها شهروند تبریزی را تحت الشعاع قرار دهد.
وی تصریح داشت: شورای اسلامی کلانشهر تبریز به عنوان مجموعه ای که دغدغه تامین آب شرب مطمئن برای این شهر را دارد، آماده است تا در مسیر رفع موانع از این پروژه تمام اقدامات لازم را انجام دهد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر تبریز

    منبع خبر

    شورای شهر تبریز

    شورای شهر تبریز یک شورای شهر در شهر تبریز می باشد

      نظرات