راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری شیراز مشکل انحصاری بودن فعالیتها در شورا و شهرداری را رفع می‌کند

راه اندازی سامانه شفافیت در شهرداری شیراز مشکل انحصاری بودن فعالیتها در شورا و شهرداری را رفع می‌کند

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «نواب قائدی» در نشست خبری گفت: شورای شهر شیراز با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبانگیر جامعه است، بر این بود تا کارها را به نحو شایسته اجرایی کند .

وی با اشاره به انتقادهایی مبنی بر ادامه اجرای سازه‌های بتنی در شهر شیراز افزود: کارهایی که درسطح شهر انجام می‌شود سرمایه و پول مردم شهر است که اتمام و تکمیل انها وظیفه ماست .

سخنگوی شورا افزود: پس از تکمیل پروژه‌های نیمه تمام ، عملیات اجرایی پروژه‌های عمرانی جدید را اغاز می‌کنیم .

وی از توقف عملیات تقاطع غیرهمسطح قصردشت خبر داد و افزود: در راستای نگاه انسان محوری شورای پنجم مبنی بر فراهم کردن زمینه برای حضور مردم شهر در حمل و نقل عمومی، این پروژه متوقف شد .

قائدی بابیان اینکه افتتاح برخی پروژه ها در هفته دولت صورت گرفت ابراز کرد: در دهه فجر امسال هم شاهد افتتاح پروژه های عمرانی جدیدی خواهیم بود .

رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز افزود: این کمیسیون در سال گذشته تلاش کرد تا زمینه را برای تشویق و ترغیب همشهریان به استفاده از حمل و نقل عمومی فراهم کند .

وی با اشاره به نبود توجه به تاییدیه معاونت حمل و نقل در اجرای پروژه‌های گذشته ادامه داد: رویکرد شورای پنجم بر این است که در اجرای همه پروژه‌ها باید به مباحث حمل و نقل توجه ویژه شود .

وی با اشاره به انعقاد قرارداد خرید ۱۸۵دستگاه اتوبوس درون شهری در شورای گذشته افزود: با ورود این اتوبوس‌ها از ابتدای مهرماه امسال در چرخه ناوگان شهری ، تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده نیز از چرخه خارج شدند .

به گفته وی، با ورود این اتوبوس‌ها و توزیع عادلانه در شهر، همه نقاط شیراز از امکانات اتوبوس جدید بهره‌مند خواهند شد .

دکتر قائدی ادامه داد: باتوجه به افزایش نرخ ارز، بحث واگذاری اتوبوسها به رانندگان، در راستای کمک به رانندگان برای خرید اتوبوس و ارائه خدمات به مردم در این کمیسیون پیگیری شد .

وی با اشاره به تزریق نقدینگی به خط ۲مترو و پیشرفت مطلوب این پروژه از افتتاح فاز اول خط ۲مترو در اینده‌ای نزدیک خبر داد .

وی گفت: ایستگاه های متعددی از اغاز شورا افتتاح شد و ایستگاه امام حسین(ع) به عنوان مهمترین ایستگاه تا دهه فجر و یا پایان امسال تقدیم شهروندان می‌شود .

دکتر قائدی از تنظیم قرارداد ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری و انتخاب پیمانکار به منظور ایجاد پیاده راه عفیف اباد به عنوان اقدامات کمیسیون عمران، حمل و نقل وترافیک خبر داد .

سخنگوی شورا از تشکیل کمیته اسان سازی در کمیسیون معماری و شهر سازی خبر داد وافزود: با تشکیل این کمیته و حضور کارشناسان شهرداری، پاسخ استعلام به شهروندان با سرعت و کیفیت بالا صورت خواهد گرفت‌ .

وی افزود: فرایند اسان سازی باید به گونه‌ای باشد که شهروندان به سهولت بتوانند نسبت به پرداخت عوارض ساختمانی اقدام کنند .

دکتر قائدی با اشاره به ساماندهی دفاتر تسهیلگری در بافت‌های فرسوده خبر داد و ادامه داد: باتو جه به تغییر نگرش شورای شهر و پیگیری کمیسیون معماری و شهر سازی شورا این دفاتر ساماندهی شد به گونه ای که مشکل انحصاری بودن دفاتر رفع و امکان انتخاب برای مردم از بین شهرداری و دفاتر صورت می گیرد .

وی از بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت در کمیسیون معماری و شهر سازی خبرداد وگفت: شهروندان موظف هستند که هزینه استفاده از باغات را پرداخت کنند که هم اکنون این هزینه ها بر دوش باغداران است .

دکتر قائدی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت زمینها در این محدوده، باغداران تمایلی به نگهداری باغها نداشته و با تغییر کاربری این مکانها، نسبت به احداث ساختمان اقدام می کنند .

وی افزود: شورا در نظر دارد که با تصویب در کمیسیون معماری و شهرسازی امکان استفاده باغداران ومردم از باغها را فراهم کند .

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: پیگیری تشکیل کارگروهی برای مسائل حریم شهر شیراز از دیگر اقدامات کمیسیون معماری و شهر سازی شورا ست .

وی با اشاره به الحاق روستای گویم و انجیره به شیراز افزود: با توجه به مهاجرت روستاییان اطراف شیراز و گران بودن قیمت مسکن در شیراز ، با افزایش روستاهای اطراف شهر برخلاف طرح هادی مواجه هستیم .

قائدی ابراز امیدواری کرد: بنیاد مسکن، اداره راه و شهر سازی، فرمانداری و بخشداری در راستای ساخت و ساز در چار چوب طرح هادی، شورا و شهرداری را یاری کنند .

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز از اجازه ۲هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در پروژه های شهرداری وخط ۳قطار شهری از طریق بخش خصوصی با پیگیری کمیسیون اقتصادو سرمایه گذاری شورای شهر خبر داد .

قائدی با اشاره به مشکلات زیاد سرمایه گذاران در شهر شیراز افزود: رویکرد این کمیسیون براین است که مشکلات سرمایه گذاران را رفع و در راستای افزایش جذب سرمایه گذاران گام بردارد .

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری نهادها در حوزه مدیریت شهری و سایر حوزه ها شاهد افزایش جذب سرمایه گذار در شهر باشیم .

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تصویب گزارش تفریغ بودجه ۹۶شهرداری در صحن شورا افزود: مصوباتی برای پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری در قالب اوراق بستانکاری در کمیسیون برنامه و بودجه شورا مصوب شد .

به گفته وی، طرح حریم سبز پروژه کوهسار مهدی به دلیل مشکلات مالکین وغارصین متوقف شد که مقرر شد طرحی در کمیسیون برنامه و بودجه برای پرداخت حقوق انها تصویب شود .

قائدی ادامه داد: لایحه تعرفه اب بها و انشعابات از طرف شرکت ابفا به شورا ارائه و شورای شهر با در نظر گرفتن مناطق مختلف شهری به گونه ای این لایحه را تصویب کرد تا عدالت در پرداخت هزینه های انشعاب برقرار شودو نقاط جنوبی شهر هزینه ‌ی کمتر ی پرداخت کنند .

وی همچنین از افزایش اب بها خبرداد ‌ و افزود: با توجه به شرایط بحرانی اب ، مصرف بهینه آب ضروری خواهد بود .

سخنگوی شورا ، بحث اساسنامه شرکت تامین و نگهداری ماشین الات شهرداری، مسائل زیست محیطی طرح بام سبز ، بررسی راهکارهای مناسب برای جلوگیری از ورود پساب بیمارستانی و مراکز درمانی به فاضلاب شهری و طرح تصفیه خانه لوکال در مناطق مختلف شهر را از اقدامات کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورا برشمرد .

دکتر قائدی از بررسی لایحه حمایت جامع از ورزش در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی وفرهنگی شورا یادکرد و گفت: رشته های مختلف ورزشی انتظار حمایت از سوی شورا و شهرداری دارند وشهرداری بایستی از فعالیتهای ورزشی حمایت کند که مقرر شد تا درقالب یک لایحه بررسی شود .

وی از ایین نامه تجلیل از نام اوران و جشنواره شهروند نمونه ، پیگیری لایحه حمایت از مساجد و اماکن مذهبی، برون سپاری مراکز ورزشی و فرهنگسراها به عنوان اقدامات کمیسیون فرهنگی یاد کرد و افزود: مطابقت نداشتن ساعات کار فرهنگسراها با مراجعه مردم سبب شده است که قابلیت استفاده و کارکرد مناسب برای مردم نداشته باشد به همین منظور کمیسیون در نظر دارد زیرساختها را برای استفاده بیشتر و بهتر مردم از فرهنگسراها فراهم کند .

عضو هیات رییسه شورا، پیگیری ثبت شهر شیراز به عنوان شهر خلاق، پیگیری طرح جامع گردشگری، بررسی مسائل و مشکلات بافت تاریخی، توسعه پیاده راه گردشگری، پیگیری و ساماندهی تپه پوستچی، ساماندهی اثار تاریخی برم دلک و قصر ابونصر را از جمله اقدامات کمیسیون گردشگری و زیارت برشمرد .

دکتر قائدی افزود: شورا یشهر پیگیر طرح جامع نورپردازی وروشنایی شهری به منظور بهره گیری از نورپردازی مناسب برای حیات و زندگی شبانه برای مردم است .

وی از بهره برداری پروژه های بزرگ شهر تاسال ۹۸خبر دادو افزود : برخی با رویکرد شورا مبنی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام مخالف بودند اما باتوجه به اینکه این پروژه ها سرمایه و پول مردم شهر است ناگزیر به تکمیل پروژه ها بودیم .

سخنگوی شورا با اشاره به تمدیدیکساله برنامه پنج ساله شهرداری تا سال ۹۷ افزود: مشکلات اقتصادی شهرداری و بدهی های گذشته سبب اختلا ل در روند برنامه های شورای پنجم شد که مقرر شد اقدامات و فعالیتهای شورای پنجم را در راستای مسائل ویژه مردم در این برنامه در نظر بگیریم .

وی در پاسخ به سوال مبنی بر دلیل تعدد تذکرات به شهرداری در صحن علنی شورا گفت: با توجه به انتظارات اعضا در کمیسیونهای شورا از شهردار، درصورت براورده نشدن انتظارات ، مسایل به صورت تذکر بیان می‌شود تا به شکل مطلوب رسیدگی شود .

قائدی افزود: تذکر، اعمال فشار به شهرداری نیست و حق قانونی شوراست تا مدیران زیر مجموعه شهرداری تکالیف را به نحو شایسته انجام دهند .

رییس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: زیرساخت لازم در شروع هر کار آگاهی به جامعه است به ویژه در جامعه ای که فرهنگ و دیدگاه مختلف وجود داشته باشد .

وی با اشاره به تصویب طرح شفافیت در شورای شهر شیراز افزود: برخی اطلاعات از مردم پنهان بود و زمینه را برای رانت ایجاد می کرد که در راستای آگاهی مردم، اطلاعاتی در سامانه درج می شود که تاکنون به هیچ عنوان در دسترس مردم نبوده است .

وی با اشاره به راه اندازی این سامانه در مدت ۲ماه ازسوی شهرداری افزود: با این اقدام، مشکل انحصاری بودن فعالیتها در شورا و شهرداری رفع می شود .

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه طرح تعارض منافع نیز در دست اقدام است تصریح کرد: با تصویب این طرح بستگان افراد شاغل در شورا و شهرداری ، حق معامله با شورا و شهرداری نخواهند داشت .

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر شیراز

    منبع خبر

    شورای شهر شیراز

    شورای شهر شیراز یک شورای شهر در شهر شیراز می باشد

      نظرات